Sklo? Voľné umenie aj dizajn

Číre priehľadné sklo, z ktorého čisté krivky vykrajujú nepravidelný objekt. Z každého uhla vidno iný magický tvar. Na ružovom vankúšiku leží srdce, ktoré hýri farbami. Je zo skla. Poháre na vysokej stopke pripomínajú tak trochu šachové figúrky. A sú čierne. To a všeličo iné vystavuje bratislavská Galéria Médium po názvom Approaches Prístupy. Medzinárodná výstava je prehliadkou toho najlepšieho, čo vytvorili poslucháči deviatich vysokých umeleckých škôl na Slovensku, v Česku, Poľsku, Estónsku, Lotyšsku a Ukrajiny.

22.02.2013 14:00
vystava Pristupy, autor Kalina Banka Foto:
Kalina Baňka: Bez názvu
debata

„Poznáme pedagógov, ktorí tam učia a komunikujeme spolu. Výstava je aj o tom, ako sa výučba na rôznych školách deje. Chceli sme konfrontovať ako, kde a kto pristupuje práve k voľnej a úžitkovej tvorbe,“ povedal špičkový sklársky výtvarník a kurátor výstavy Patrik Illo.

Sklo, to je neónová trubica, vytáčajúca abstraktný tvar. Sklo je materiál, z ktorého invencia autora vyčarí nápadité tvary pohárov, tanierov či iných úžitkových predmetov. Zo skla vytvárajú mladí umelci neobyčajné objekty, polemizujúce s tradičnými predstavami o práci so sklom. A je to aj materiál, ktorým dokonca niektorí maľujú obrazy. Pri práci so sklom možno objaviť nekonečné množstvo rozmanitých prístupov. Napokon, zdôrazňuje to aj názov prvej medzinárodnej výstavy prác poslucháčov vysokých umeleckých škôl z Liberca, Ústí nad Labem, Zlína, Vroclavu, Ľvova, Tallina, Rigy a Bratislavy.

„Škola v Zlíne má za sebou len niekoľko rokov existencie, ale už predstavuje práce svojich študentov, ktoré boli ocenené aj na sklárskej súťaži v Karlových Varoch. Z Technickej univerzity v Liberci sa prezentuje Jiří Růžička, ktorý bol laureátom Ceny Stanislava Libenského 2011,“ spomenula kurátorka Katarína Beňová.

Marta Vjatráková: Hongi Foto: Ivan Majerský
vystava Pristupy, autor Marta Vjatrakova Marta Vjatráková: Hongi

Vysoké umelecké školy sa líšia v prístupe k technológiám. Všetky ateliéry sú na hranici medzi voľným umením a dizajnom alebo úžitkovým umením. Niektoré preferujú voľnú tvorbu, niektoré dizajn a niektoré obe polohy vyvažujú. Potvrdzujú to aj kolekcie vystavených prác. V niektorých dielach sú už na prvý pohľad čitateľné napríklad vplyvy folklóru.

„Presne to mala výstava ukázať. Že medzi deviatimi vysokými umeleckými školami sú nejaké spojitosti napríklad technologické, ale zároveň sú tam aj rozdiely v ponímaní práce so sklom, ktoré vychádzajú s konkrétneho kultúrneho priestoru, odkiaľ autor pochádza. Aj to je na výstave zaujímavé, že každý k tvorbe s rovnakým materiálom, ktorým je sklo, pristupuje inak. Niekto na to ide napríklad viac dekoratívnejšie, niekto viac konceptuálnejšie,“ pokračoval Patrik Illo.

Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave sa predstavuje tých najlepším, čo vzniklo v priebehu posledných troch rokov. „Moja ambícia je komunikovať so svetom, čo dokazuje aj táto výstava. Máme nedostačujúce technologické zázemie, lebo v školstve nie je veľa peňazí. Snažíme sa veľa veci riešiť mimo ateliéru, spolupracujeme so slovenskými aj českými firmami, takže študenti majú omnoho širšie možnosti,“ dodal Patril Illo, ktorý tretí rok vedie ateliér skla na bratislavskej VŠVU.

Medzinárodná výstava skla Approaches Prístupy, predstavujúca množstvo zaujímavých a podnetných diel, bude v bratislavskej Galérii Médium do 3. marca.

debata chyba