Na ošúchaných kreslách sedia chlapi všetkých vekových kategórií. Tradičné pokrývky hlavy prezrádzajú ich náboženstvo. V hľadisku nie je jediná žena. Z fotografie Kino v Kábule cítiť atmosféru splesnivenia aj radostného očakávania filmového trháku. Danish Siddiqui za ňu získal tretie miesto v kategórii kultúra a umenie v súťaži Sony World Photography Awards 2013. Rozsiahla výstava v Dome umenia predstavuje snímky ocenené v 25 kategóriách, ktoré vytvorili profesionálni aj amatérski fotografi i študenti. Skutočne je čo obdivovať a objavovať.
História viac i menej vzdialená
Zástavy s portrétmi Marxa sa Stalina ostali opreté o múr domu. V pivničnom okienku svietia na bielom kartóne vymaľované čierne písmená WC. Momentka v prvomájového sprievodu, ktorá nezaznamenáva povinne nadšené tváre pochodujúcich más, ale odvrátenú stranu povinných osláv, je súčasťou výstavy Zaujatí krásou v Slovenskej národnej galérii.
Názov dala výstave Kozáčkova fotografia Zaujaté krásou – mladé krásky hľadia na plátno, na ktorom maliar načrtáva pohľad na Bratislavská hrad a mesto pod ním. Je pomenovaním doby, ktorej perspektívou boli „krásne ciele socializmu“. Viac ako 350 snímok od známych slovenských fotografov prináša obraz dokumentárnej fotografie v 50. rokoch.
Rečniaci Gottwald či Antonín Zápotocký sa striedajú s robotníkmi, čítajúcimi po práci dennú tlač, alebo študujúci spisy „klasikov“. Nadšené tváre robotníkov v továrňach i sprievodoch, či pionierov na schodoch Pionierskeho paláca s neodmysliteľnou knihou v rukách. Oproti nim družstevníčky, ktoré sú prvýkrát pri mori a vyťahujú si sukne, aby si ich nezamočili. Alebo trojica hudobníkov kráčajúca s nástrojmi ulicou, na ktorú padajú snehové vločky. Oficiálne žurnalistické fotografie kontra tvorba „neoficiálnych“ fotografov, ktorých zaujímal život vrchárov či téma mesta. Vzrušujúca výprava do čias, ktoré mnohí na vlastnej koži nezažili.
Tvár Ľudovíta Štúra verne zachytáva dagerotypia Slovenské vyslanectvo u panovníka v Olomouci dňa 20. marca 1849. Sú na nej aj Samo Chalupka, Daniel Lichard, Karol Kuzmány a ďalší. Je to jediná skupinová dagerotypia na výstave Zrkadlo s pamäťou, ktorá v Historickom múzeu SNM predstavuje najstaršie portrétne fotografie na Slovensku. Nasvietené portréty Mikuláša Dohnányho, Samuela Jurkoviča či Jozefa Miloslava Hurbana vytvorené najstaršou fotografickou technikou, pripomínajú šperky. A sú rovnako vzácne.
Hviezda, hviezdičky, erotika
Tvár ženy vo svadobných šatách zahaľuje maska smrti. Muž, kráčajúci prašnou cestu k cintorínu, nesie na hlave detskú truhlu. Na čele sprievodu masiek kráča smrť. Aj tieto fotografie vytvorila pre cyklus Slávnosť a smrť Graciela Iturbide. Mexická fotografka, ktorá ako jediná žena získala prestížnu cenu Hasselblad (Nobelova cena pre fotografov), je hviezdou tohtoročného Mesiaca fotografie.
Ovplyvnili ju práce Josefa Koudelku, Henri Cartier-Bressona aj Sebastiana Salgada. Do centra svojej pozornosti postavila pouličný život Mexičanov, ktorý zaznamenáva na veľkých čiernobielych fotografiách. Hoci vyšla z dokumentaristických koreňov, dokázala Graciela Iturbide dať obrazu Mexika tajomstvo, bizarnosť aj nádych surrealizmu.
„Povrch je pokrytý trhlinami a hrdzavými záplatami, ale ešte stále pevne spočíva v pôde. Betón pôsobí ako pichnutie svedomia v priam rozprávkovom prostredí Čierneho mora. Pripomína, že zmeny sa dejú len pomaly,“ uviedol Rafal Milach o svojom cykle Čierne more z betónu. Špičkový poľský reportér, ktorý už viac ako desať rokov fotografuje v regióne strednej a východnej Európy, odkrýva depresiu a marazmus postkomunistického sveta.
„Milujem robenie fotiek, ktoré idú takpovediac pod kožu. Ukazovanie ľudí v ich podstate, neprikrášlených. Práve v tom neprikrášlenom je pre mňa niečo ako krása,“ vyznal sa Ulrich Seidl. Rakúsky režisér, ktorý si na Art Film Feste v Trenčianskych Tepliciach prevzal Zlatú kameru, sa v Bratislave predstavuje ako fotograf cyklom Raj: Láska, Viera, Nádej. Odkrýva totálnu dezilúziu zo sveta konzumu.
Vtipná je výstava Parlament, pod ktorou je podpísaná rakúska umelecká skupina G.R.A.M. Zaujali ich fotografie z rôznych parlamentov sveta, ktoré obleteli svet a na ktorých sa politici buď hašteria, urážajú a bijú, alebo spia. Oni tieto situácie inscenujú a odkrývajú tak odvrátenú stranu politiky.
Témou výstavy Prirodzene/Naturally je nahota pohľadom českého fotografa a naturistku Karla Nováka a jeho slávneho amerického kolegu Jocka Sturgesa. Američana zaujíma krása, fotografuje telá mladých dievčat. Na rozdiel od neho Novák fotografuje aj dámy a pánov v rokoch, ktorí krásou tela neoplývajú.
Mužský a ženský akt je aj „večnou“ témou Jána Krížika, ktorý ako prvý začal výrazne písať dejiny fotografického aktu na Slovensku. Projekt LXX vystavuje v Galérii Umelka.
Niektoré z 31 výstav 23. ročníka Mesiaca fotografie budú už len do 29. novembra či 1. decembra. Podrobné informácie možno nájsť na www.mesiacfotografie.sk.