Každodennosť, ktorá znepokojuje

V neveľkom bazéne na konci záhrady plávajú dve nahé ženy. Po dlhšej chvíli si oko diváka uvedomí, že čiernobiely obraz sa pohybuje. Nesmierne pomaly, takmer nebadane. Kto chce vidieť celú situáciu - od chvíle, keď krásna aj kyprá žena vstúpia do bazéna, preplávajú ho a vystúpia - musí sa obrniť trpezlivosťou. Je to totiž niekoľkominútový príbeh.

01.12.2013 09:00
Kurt Stallaert: Bez názvu Foto:
Kurt Stallaert: Bez názvu
debata

V neveľkom bazéne na konci záhrady plávajú dve nahé ženy. Po dlhšej chvíli si oko diváka uvedomí, že čiernobiely obraz sa pohybuje. Nesmierne pomaly, takmer nebadane. Kto chce vidieť celú situáciu – od chvíle, keď krásna aj kyprá žena vstúpia do bazéna, preplávajú ho a vystúpia – musí sa obrniť trpezlivosťou. Je to totiž niekoľkominútový príbeh.

Aj takéto vizuálne diela tvorí Kurt Stallaert. Belgický vizuálny umelec, ktorý predstavuje svoju tvorbu na Slovensku po prvý raz v Galérii mesta Bratislavy. Výstavu nazval Because winter lasts longer than summer. Ako fotograf sa venuje najmä móde a reklame, svojím osobitým štýlom inšpiroval mnohé svetové značky. Zvábil ho aj svet umeleckej fotografie a najnovšie aj video a film.

„Keď som dostal úlohu vytvoriť dielo pre verejný priestor, vytvoril som svoj prvý moving stills,“ povedal Kurt Stallaert v expozícii svojich fotografií a pohyblivých obrazov (ako možno pojem moving stills preložiť). „Na tejto výstave nemajú moje práce názvy. Nechávam na divákovi, aby sa do nich ponoril a našiel aj vlastný príbeh,“ spomenul belgický vizuálny umelec.

Päť rámov, štyri z nich sú prázdne. Na jedinom v centre vidno štyroch mladých ľudí v obývačke. Na sebe majú len ľahkú spodnú bielizeň. Niektorí sedia v kreslách, iní stoja. Kto sa zastaví na dobrých desať minút, uvidí ako postupne opustia miestnosť a rozídu sa, aby zaplnili dovtedy prázdne rámy.

„Ide o nakrúcanie vysokorýchlostnou kamerou, ktorá je schopná zaznamenať tisíc záberov za sekundu. Keď sa potom rýchlosť premietne do normálnych 24 záberov za sekundu, vzniká extrémne dlhý a spomalený pohyblivý obraz,“ povedal kurátor Ladislav Babuščák.

Okrem pohyblivých obrazov vystavuje Kurt Stallaert aj fotografie z cyklu Svet kulturistov, ktorým prekvapil belgický umelecký svet. Svalovcov hľadal aj v západoafrickej Gambii. Nie sú to však ľudia z fitnes centier, ale hoci aj žena kráčajúca pralesom s ťažkým nákladom na hlave. Alebo mocný muž, snažiaci sa udržať v sedle mechanického býka.

„V centre záujmu Kurta Stallaerta je snaha o znepokojenie diváka. Nie prvoplánovo či šokom, ale jemným spôsobom iritácie, ktorý je zväčša spojený s vypätou krásou. Pracuje s veľmi zaujímavými typmi ľudí, zaujímavými situáciami a všetky obsahujú veľmi fyzický zážitok. Jeho vizuálne umenie je založené na ľudskom tele, pritom však odkazuje na niečo, čo je viac-menej spirituálne,“ spomenul kurátor výstavy.

„Ešte nikdy som nevidel tento spôsob stvárňovania každodennej reality. Pre mňa sú diela Kurta Stallaerta neustálym zastavovaním v čase, koncentráciou sa na tisíce okamihov v priebehu krátkeho deja. Každý jeden z týchto okamihov sa takto stáva plnokrvným vyjadrením situácie, čo ešte viac vyniká pri krátkych, zdanlivo banálnych dejoch,“ dodal riaditeľ Galérie mesta Bratislavy Ivan Jančár.

Zdôraznil, že príťažlivé fotografie aj pohyblivé obrazy Kurta Stallaerta zaujmú verejnosť hneď na prvý pohľad. A pocit nepokoja či tajomstva neopustí návštevníka dlho po tom, čo opustí invenčne inštalovanú expozíciu. Výstava Kurta Stallaerta Because winter lasts longer than summer bude v Galérii mesta Bratislavy do 16. februára.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #výstava #Belgicko #Kurt Stallaert