Pohyb atómov dostáva do obrazov

Tričko, ktoré už prestalo slúžiť. Prúdy lepidla, vlnovky papiera, fólie. Obrysy čiernobielych fotografií, vystupujúcich z jemného fotoplátna. Aj tie najobyčajnejšie materiály poslúžia Ivici Krošlákovej pri formulovaní vizuálnej reflexie. S chuťou a originalitou sa pohráva s nápadmi i materiálmi, aby vytvorila aj obrazy toho, čo presahuje telesnú schránku človeka. Potvrdzuje to aj výstavou Nestratené v čase v bratislavskom Dome umenia.

12.02.2014 14:00
Ivica Krošláková: Ukrižovanie 2013 Foto: ,
Ivica Krošláková: Ukrižovanie, 2013
debata

„Svoje rané diela som maľovala na parádne plátno, ktoré utkali oravské ženy. Vždy ma vzrušoval materiál, v ktorom som cítila dotyk človeka. Neskôr som sa začala zaujímať o fólie, lebo som cítila, že je to nový materiál, cez ktorý som sa potrebovala vyjadriť. Neskôr zasa papier, lepidlo… Skrátka pohyb atómov vyjadrený v určitej štruktúre alebo ploche a cez rôzne materiály sa dostáva do mojich obrázkov,“ povedala Ivica Krošláková.

„Patrí k najvýznamnejším a celoživotným predstaviteľom Informelu na Slovensku. V rámci jeho programovo zúženej škály vyjadrovacích foriem si vytvorila vlastnú výtvarnú cestu, autentické interpretačné zdroje, spôsob výtvarnej výpovede, technických postupov a materiálových východísk. A to sa spolu podpísalo pod nezameniteľnú vizuálnu totožnosť a charakteristickú obrazovú poetiku jej diel,“ uviedla kurátorka Xénia Lettrichová.

Na slovenskej výtvarnej scéne je Ivica Krošláková solitér. A výnimočný ženský prvok, hoci rada prízvukuje, že kvalitné umenie sa nedelí na mužské a ženské. „Nesmierne dôležité sú emócie, bez nich by som nevytvorila nič. V prvom momente obraz len pociťujem a vnútorne prežívam, až neskôr prichádza rozumová reflexia. Na výstave spoznávam sama seba – kadiaľ som išla, čo som zažila, kam som dospela,“ povedala výtvarníčka, ktorú oveľa lepšie pozná aj oceňuje svet než domáca scéna. Vo Francúzsku, v Nemecku a Rakúsku získala v priebehu posledných pätnástich rokov trinásť prestížnych ocenení. Na Slovensku Cenu Martina Benku.

„Keď som dostala prvú Cenu Art Decoratif vo francúzskom Les Issambres, bola som nesmierne prekvapená. Ľudia, ktorí ma vôbec nepoznali, ocenili moju tvorbu a zaradili ju na prvé miesto len na základe diel, ktoré som im poslala. Človeka poteší, keď obstojí v konkurencii bez toho, aby ho tlačil nejaký ,strýko‘. Inak s tými cenami nebola spojená žiadna finančná odmena. Vždy som dostala len diplom a kovovú medailu. Ani v zahraničí nemajú priveľa peňazí na umenie,“ spomenula Ivica Krošláková.

„Titul výstavy Nestratené v čase sa rámcovo odvoláva na mnohé aspekty, ktoré dali Ivicinej tvorbe smerovanie a ktoré ju dodnes v charakteris­tických konštantách modelujú. Hovorí o východiskách, o vzdelaní a vzdelávaní sa. O poučeniach z inšpiratívnych 60. rokov v rozdielnych akademických a umeleckých prostrediach Bratislavy, Prahy a Viedne i mnohých študijných ciest po zahraničí, ktoré stále živia jej tvorivý potenciál,“ dodala kurátorka Xénia Lettrichová. Výstava Ivice Krošlákovej, pripravená pri príležitosti maliarkinho jesenného životného jubilea, bude v bratislavskom Dome umenia do 16. februára. Patrí k tým, ktoré rozhodne treba vidieť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #výstava #výtvarníčka #Ivica Krošláková