Viktor Frešo fantáziu bombarduje nápadmi

Prináša novú vizualitu, čím ustavične čerí hladinu slovenskej výtvarnej scény. Multimediálny umelec Viktor Frešo vstupuje do všetkých médií a nepohrdne žiadnym materiálom. Občas mu stačí prázdna stena a farba. Najnovšie predstavuje v bratislavskej Galérii Nova výber zo svojej tvorby zo skla. Nazval ju trAnSparEnt boX.

13.06.2014 14:00
Viktor Freso Foto:
Viktor Frešo vystavuje najnovšiu tvorbu zo skla v bratislavskej Galérii Nova.
debata

Sklo nefúka na sklárskej píšťale, netvaruje ho, neformuje poddajnú horúcu hmotu. „Nie som typický sklár. Myslím si, že sklo veľmi ťažko komunikuje so súčasným umením. Preto ho používam skôr ako súčasť svojich konceptov alebo stratégií,“ zdôraznil Viktor Frešo. Hrá sa skôr s nápadmi ako s materiálom. Neraz mu stačí priehľadná sklenená kocka. Do jednej napríklad vložil krištáľový luster.

„Snažil som sa materiálovú zaťaženosť skla prevzdušniť. Najadekvátnejšie sa mi zdalo niečo, čo osvetľuje priestor a čo možno do niečoho uzatvoriť. Uzavrel som teda luster do kocky zo skla, čím popieram jeho funkciu. Ale zároveň využívam to, že funguje. Zložil som ho zo steny dole do boxu a nechal som ho zapnutý. Vďaka sklenenej kocke vidno, že mu dávam iný ,interface‘, ako sa tomu hovorí“ vysvetlil Viktor Frešo.

Tenis hrával, aj keď len občas. Nie preto sa však v jednej z priesvitných kociek zo skla vznášajú žlté tenisové loptičky. „Začal som teraz pracovať so športovými symbolmi ako basketbal, futbal alebo tenis a vyrobil som sériu objektov, ktoré využívajú športové doplnky a náradie, ktoré dospelo do vrcholného štádia vývoja. Nehľadám technologické dotvorenie, skôr kombinujem už ľuďmi vymyslené a vydizajnované predmety do novotvarov,“ povedal výtvarník, ktorý svoje štúdiá ukončil v roku 2005 na pražskej Akadémii výtvarných umení.

Objekt sa takmer vznáša vo vzduchu. Sochu – kocku držia tri svorky. Geometricky rozmiestnené „žlté gule“ zas držia ďalšiu kocku zo skla. „Svorka je umiestnená tak, že vytvára trojcípy statív. A tvrdosť tenisovej loptičky pomáha držať ďalší predmet – na to sa nikdy nevyužíva,“ pokračoval Viktor Frešo.

Sklo používa aj ako podklad pre maľbu, napríklad rôznych kvetinových vzorov či motívov „svätých obrázkov“. „V poslednom období sa mi začína dariť prepájať médiá, s ktorými som experimentoval, a zrazu dostávajú konkrétnu formu. A toto je spojenie ,gýčizmu‘ v tom zmysle, že pracujem s témami, ktoré sú v našom kontexte veľmi preferované. Náboženská tematika, rôzne Ježišove srdcia, Madony a zároveň čipkovano-kvetinkové vzory, ktoré sa tu používali odnepamäti,“ spomenul večný experimentátor. Liturgické predmety sa podľa neho dizajnovo veľmi málo vyvíjajú, hľadá teda nový vizuál starých vecí.

Vystavuje v newyorskej Gallery Rene Mele (výstava má názov Magical Thinking), v utorok otvoria v Bazileji výstavu európskeho a amerického umenia, na ktorej bude jeho tvorba tiež zastúpená. V Spojených štátoch má hneď dvoch galeristov. „Je fajn prezentovať trošku viac tento náš stredoeurópsky kontext a celkom to tam funguje,“ dodal Viktor Frešo.

Jeho výstava trAnSparEnt boX, ktorou nápadmi bombarduje otvorenú fantáziu, bude v bratislavskej Galérii Nova do 22. júna. Do dňa, keď Viktor Frešo vstúpi do radov štyridsiatnikov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #výstava #Viktor Frešo #Galéria Nova