Každý kanál je umelecké dielo

Paríž, Londýn, Rím, Palermo, Peking, Antibes, Györ, Bratislava... Aj v týchto mestách očarili diela neznámych umelcov Natašu Floreanovú natoľko, že sa ich rozhodla zvečniť na papieri.

07.12.2014 12:00
debata
Nataša Floreanová: Palermo Foto: GMB
Nataša Floreanová: Palermo Nataša Floreanová: Palermo

Zdanlivo celkom obyčajné uličné poklopy ju zaujali už v šesťdesiatych rokoch pri návšteve Londýna. Systematicky sa však ich odtlačkom začala v Austrálii žijúca pôvodom slovenská výtvarníčka venovať až o dve desaťročia neskôr. Pod názvom Orbis Printus vystavuje výber z rozsiahleho cyklu v Galérii mesta Bratislavy.

„Každý kanál je umelecké dielo, vytvorili ho neznámi umelci ulice. Vždy som si uvedomovala krásu a umeleckú hodnotu uličných poklopov a dlho som rozmýšľala, ako ich zvečniť. Rozhodla som sa, že každý kanál, ktorý upúta moju pozornosť, odtlačím reliéfnou technikou na papier,“ povedala Nataša Floreanová. Keďže objekty jej záujmu sa zväčša nachádzali v centrách miest, robenie odtlačkov zaváňalo tak trochu aj dobrodružstvom. Policajti chceli vidieť povolenie, bezdomovci mali chuť sa porozprávať.

„V Cannes ma napríklad prišiel skontrolovať osobne primátor, ktorého telefonicky upozornili, že v centre neďaleko budovy, v ktorej sa každoročne koná slávny filmový festival, sa deje niečo naozaj zvláštne,“ spomenula renomovaná výtvarníčka. „Len úchytkom sa mi podarilo urobiť odtlačok kanála v Pekingu. Na mnohých miestach, najmä pred oficiálnymi budovami, stoja uniformovaní vojaci, ktorí – na moje veľké prekvapenie – proti mojim aktivitám nič nenamietali. Akoby si ma ani nevšimli, vyzerali skôr ako voskové figuríny,“ pridala ďalší zážitok.

Nie je jedinou výtvarníčkou, ktorú zaujal fenomén kanálov. „Jej jedinečnosť spočíva v spôsobe prevedenia, vo výbere, v samotnej akcii so sprievodnými aktivitami či spoluúčasti náhodných okoloidúcich,“ uviedol kurátor výstavy Ivan Jančár. „Svoje odtlačky už ďalej neupravuje, necháva ich v pôvodnom stave aj s ich nedokonalosťami. Pracuje akoby formou denníka, do ktorého si zaznamenáva príbehy a pocity a takto prenáša niečo zo špecifickej atmosféry daného miesta,“ pokračoval kurátor.

Niektoré detaily rôznych geometrických motívov ju zaujali natoľko, že ich preniesla na veľkorozmerné plátna. Vytvorila tak kolekciu geometricko-abstraktných kompozícií, čím obohatila projekt o ďalší rozmer. „Maľby sú voľnými citáciami prác anonymných tvorcov poklopov a svojím čiernobielym prevedením majú výrazný minimalistický charakter,“ zdôraznil Ivan Jančár. Takmer pätnásť rokov navrhovala absolventka National Art School v Sydney plagáty pre slávnu operu. Jej výstavy na najmenšom kontinente otváral bývalý austrálsky premiér Don Dunston. Vytvorila množstvo plagátov pre New London Theatre v londýnskom West Ende, predovšetkým k Weberovým muzikálom Cats či Les Misérables. Sieťotlače jej v roku 1987 vyniesli cenu Murdoch Magazin za reklamu. V tom istom roku vyhrala súťaž pri príležitosti 200. výročia Austrálie. Jej víťazné grafické listy putovali na palube repliky lode Bounty a obdivovali ich ľudia v mnohých mestách, v ktorých zakotvila.

Vystavenú kolekciu dopĺňa výber jej fotografií a komorný súbor originálnych grafík, vytvorená technikou intaglia-collagrapf. Výstava Nataše Floreanovej Orbis Printus bude v Galérii mesta Bratislavy do 1. februára. Na jeseň ju uvidia návštevníci Východoslovenskej galérie v Košiciach.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #kanály #Nataša Floreanová #umelci ulice