Výber z tvorby predstavuje v bratislavskej Galérii Michalský dvor pod názvom Obzretie do 26. júla.
Šesťdesiatšesťročný výtvarník vystavoval so synom Markom v trinástich mestách Európy – od Varšavy cez Rím a Florenciu až po Tulu. „Toto je moja prvá samostatná výstava. Aj posledná. Jednoducho som nemal odvahu, ale pri spoločných výstavách som sa oťukal,“ priznal na utorkovej vernisáži Milan Ormandík.
Do bronzu a terakoty zatavuje mytologické motívy, formuje domácich bôžikov, kariatídy, Venuše i strážcov podsvetia. Obľúbeným motívom je Cháron Vychudnutý starý muž, ktorý na svojej bárke preváža telá bez duše do Hádovej ríše.
„Inšpiroval ma nový preklad Danteho Božskej komédie, časti Peklo. Cháron je mytologická postava, ktorá sa dotýka života a smrti. To bol najpodstatnejší inšpiračný zdroj, ktorý som chcel zhmotniť,“ povedal sochár, ktorý štyridsať rokov učil na Strednej umeleckopriemyselnej škole v Kremnici. Danteho a Beatrice zvečnil v hline – renesančný básnik hľadí do diaľav, jeho milá sa mu opiera o chrbát.
„Biblické motívy – to sú aj posledné diela pre novozriadenú Kalváriu v Banskej Bystrici. Je ich štrnásť, pre potreby tejto výstavy som vybral tri reliéfy,“ povedal Milan Ormandík. Biblické motívy rozohráva aj v Salome či Božom hrobe.
„Sochár je trošku ponáška na Michelangela. Vyrastá z kameňa, je s ním spojený, prerastený,“ dodal pri soche zadumaného muža, ktorého nahé telo vystupuje z kamenného kvádra. Sochár Milan Ormandík rozpráva svojimi plastikami príbehy.