Bratislava Design Week pretína zabehnuté trasy

V seriáli Pravdy s názvom Ako sa robí... postupne nazeráme do zákulisia sveta umenia a kultúry. V aktuálnej časti prinášame pohľad na to, ako sa robí festival dizajnu.

07.06.2016 14:00
debata

Dizajn je funkčnou súčasťou každodennosti, je „potrebným luxusom“ aj dokumentáciou našich dní. Mesto je živá hmota, ideálna výstavná sieň. Bratislava Design Week tieto dva elementy prepája. Ani zďaleka však nejde o naškrobenú prehliadku dizajnu, ale o rôznorodé miešanie energií umenia a mestských zákutí.

Hlavný hosť festivalu Bratislava Design Week... Foto: Bratislava Design Week
33 ako sa robi Hlavný hosť festivalu Bratislava Design Week Jerszy Seymour si na utorkový večer pripravil unikátnu performance. Prebehne v jeho stane, na dvore bratislavskej Fugy.

Mágia miesta

„Začali sme skromnejšie ako Design Weekend. Od začiatku však išlo o formát prezentujúci súčasný dizajn, predovšetkým našu scénu,“ hovorí Ľubica Hustá, ktorá v roku 2009 podujatie založila. Išlo o prepojenie rôznych umeleckých odborov a objavovanie možností mesta v čase, keď Bratislavu ešte nevalcoval trend „urban akcií“.

„Prvý ročník bol outdoorový. Urobili sme ho v Iuvente na Búdkovej ulici, kde je krásny areál so starým kúpaliskom, parkom a amfiteátrom. Oslovili sme mladé dizajnérske značky, ktoré nielen vystavovali, ale aj predávali.“ podľa riaditeľky festivalu išlo pravdepodobne o prvý dizajnový trh, ktorý sa v Bratislave konal. „Okrem toho sme mali diskusie a malé výstavy. Prekvapil nás záujem verejnosti, a tak sme sa rozhodli pokračovať.“ Ďalší rok objavili nádvorie SNG, v tom čase nevyužívané. Po Design Weekende fungovalo ako letný pavilón.

Kočovať, objavovať a … upratovať

Aj kvôli počasiu sa na ďalší rok rozhodli organizátori presunúť festival do vnútra. Vyskúšali si interiér Pisztoryho paláca. „Boli sme pri jeho čistení, Design Week bola prvá akcia, ktorá sa v týchto priestoroch konala.“ Od tohto ročníka funguje podujatie na obdobnom princípe. „Potrebujeme pomerne veľa priestoru, náš festival je rozdeleý na kurátorskú časť a otvorenú výzvu, kde sa prezentujú študenti, dizajnové značky a oslovujeme aj výrobcov a predajcov dizajnu.“ Pisztoryho palác preto museli rozšíriť o priľahlé nevyužívané objekty – staré nemocnice.

Zakrátko organizátori pochopili, že ľudia sú pohodlní. Aby ich prišlo na podujatie čo najviac, musí sa konať čo najbližšie k centru mesta. Do oka im padol starý dom priamo na Laurinskej ulici, no malo to niekoľko háčikov. „Bola drina dať priestor do takého stavu, aby sme v ňom mohli zorganizovať verejnú akciu. Dávnejšie prebehli v dome stavebné práce, vyniesli sme odtiaľ sedemdesiat ton sutiny a zostala nám holá stavba bez elektriny a vody. Všetko, čo sme potrebovali, sme si museli priniesť,“ spomína Hustá.

Podľa nej má obdobný koncept aj napriek námahe rozhodne zmysel. „Narúša stereotypy. Ľudia sú zabehnutí v rovnakých priestoroch, pohybujú sa po rovnakých trasách, toto ich vykoľají.“ Okrem toho ide vždy o unikátnu synergiu miesta a nainštalovaných predmetov, medzi ktorými vzniká napätie, komunikácia. „Keď to do seba zapadne, stojí to za námahu,“ dodáva.

Tento rok sa Bratislava Design Week rozdelil do dvoch centrál s celkom odlišnými náladami. Ľubica Hustá natrafila pri obchôdzkach starým mestom na súkromnú galériu Zoya gallery v Erdödyho paláci. „Je to historický, krásne zrekonštruovaný luxusný interiér, kde bude kurátorská výstava,“ hovorí s nadšením. Výstavu zostavenú z prác prihlásených do otvorenej výzvy situovali do jednoduchého otvoreného priestoru na druhom poschodí obchodného domu Dunaj. Dunaj má podľa riaditeľky festivalu „zaspatú atmosféru“ a rôznorodých susedov – od startupistov na streche v KC Dunaj, až po obchody v postsocialis­tickom duchu, ktoré sú na prízemí.

Unikátny stan pre Bratislavu

Tohtoročnou témou je cesta. „Snažíme sa, aby sa odrazila nielen vo výstavách, ale aj v programe. Okrem explicitných dizajnérskych prezentácií budú aj diskusie týkajúce sa spoločenského diania, imigrantov či Rómov,“ približuje Hustá.

Na dvore v klube Fuga vyrastie ojedinelý dočasný priestor. Hlavný hosť, etablovaný berlínsky dizajnér a squatter Jerszy Seymour, tu postaví sedemmetrový stan. Pre Bratislava Design Week vytvoril špeciálnu situačnú performance – do stanu pozve hostí, ktorí budú pod jeho taktovkou v inscenovanej diskusii debatovať o šťastných koncoch. „Bude to o nádeji, o tom, ako z rôznych situácií vykľučkovať šťastne. Šťastný koniec môže byť motorom pre nový začiatok,“ vysvetľuje organizátorka a dodáva, že performance bude prerušovať Seymourova kapela The Belly of the Beast.

„Jerszy Seymour je experimentátor, pohybuje sa medzi špičkovými značkami, zberateľmi a umeleckými inštitúciami a zároveň si uchováva étos punku a aktivizmu. Z undergroundu sa mu podarilo dostať medzi "snobov“, oslovuje teda rôzne spoločenské vrstvy."

Seymourov naturel skvele vystihuje nedávny projekt vytvorený počas milánskeho design weeku. „Ubytovanie v meste je vtedy predražené, a preto tu otvoril dočasnú ubytovňu. V starom paláci sa mohli ľudia lacno ubytovať, okrem toho tam boli diskusie a hrali dídžeji.“ Hustá klasifikuje Seymoura ako dizajnéra premýšľajúceho o spoločenských dôsledkoch. „Dizajn vníma v "priepustných zónach“. Nedrží sa klasického produktového dizajnu, ale pracuje s rôznymi médiami, s hudbou, tancom, divadlom, performance, s dočasnými, odpadovými a lacnými materiálmi."

Elita aj mladé talenty

Podujatie sa koná začiatkom leta aj preto, že väčšina veľkých dizajnových prehliadok prebieha práve na jeseň, keď je ťažšie zabezpečiť hostí. „Každý rok pozývame elitu, samozrejme, podľa rozpočtu,“ hovorí organizátorka. „Mali sme tu napríklad francúzsku dámu Ingu Sempe či "dravca“ Benjamina Huberta – špičku európskeho dizajnu z rôznych krajín."

Ľubica Hustá zdôrazňuje, že festival je zameraný na prezentáciu mladých dizajnérov. „Snažím sa priniesť ľudí, ktorí zastupujú súčasné myslenie v dizajne. "V Zoya gallery bude ešte jedna výstava, kde sú diela našich mladých dizajnérov. Lucia Gašparovičová bude mať zvukovú inštaláciu – efemérny zvukový lúč, bude tam veľmi podmanivo nadizajnovaná virtuálna realita od Jonatána Ravasza alebo "cesta k majáku“ od Jána Šicka." Podľa Hustej je náš dizajnový trh síce slabší, no slovenskí tvorcovia sú odvážnejší, na rozdiel od pragmatickejších Čechov. Organizátorka mala vďaka viacerým nadáciám možnosť nazrieť aj do európskych škôl. „Študenti makajú doslova ako v úľoch. Štúdium berú zodpovedne, súťažia. Ak sa chcú naši študenti presadiť, mali by chodiť viac von, vidieť a prezentovať sa. Svet je plný dizajnérov, nikto na nich nečaká, no dobrý nápad publikum ocení, všimne si ho, takých je totiž málo.“ Aj keď je publikum Bratislava Design Week pestré, organizátorka by ocenila väčší záujem ľudí z výrobnej sféry.

Bratislava Design Week sa začína v utorok a potrvá do nedele 12. júna.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava Design Week #Ľubica Hustá #Jerszy Seymour