„Veľká časť plagátov, ktoré sme vybrali na výstavu, reprezentuje trvalú aktuálnosť média plagátu aj jeho ďalšieho kvalitatívneho rozvoja. Nielen ako nástroja propagácie a reklamy, ale predovšetkým ako komunikačného prostriedku, ktorý je schopný konštruktívne poskytnúť základné informácie a správu o súčasnosti. Nielen tej, ktorá je zovšeobecňovaná a zakódovaná v divadle, hudbe alebo filme, ale je aj súčasťou našich každodenných zážitkov,“ uviedol kurátor výstavy Krzysztof Motyka.
Do súťaže, ktorú tradične organizuje Divadlo Wandy Siemaszkowej v Rzeszówe, prišlo 834 plagátov z 26 krajín. Porota napokon vyberala z prác 63 autorov, medzi ktorých sa slovenskí tvorcovia nedostali. Prvú cenu udelila Marcinovi Markowskému, druhú získal Daniel Rudzki, tretiu si odniesol Slovinec Radovan Jenko. Ocenené divadelné plagáty možno na výstave konfrontovať s desiatkami ďalších, ktoré „obišli naprázdno“ – rozhodne však nie sú vizuálne neatraktívne. Divadelný plagát je fenomén. Aj v rámci plagátovej tvorby. Divadlo totiž už na prelome 15. a 16. storočia patrilo k obľúbeným námetom plagátov. Spočiatku síce len informoval, ale od 60. rokov 19. storočia sa presadil aj ako druh úžitkového umenia. Za prvý moderný plagát označuje história litografie, ktorými Jules Chéret pozýval do parížskych divadiel.
„Medzinárodná konfrontácia plagátu nielen v súvislosti s tvorivými prístupmi a výrazmi v dizajne vizuálnej komunikácie, ale aj s kultúrou a generačnou príslušnosťou – v tom vidím zásadný prínos bienále pre spoločnosť a súčasné hodnoty,“ zdôraznil kurátor Krzysztof Motyka na bratislavskej vernisáži. Výstava s názvom 15. bienále divadelného plagátu Rzeszów 2015 bude v bratislavskej galérii Satelit na Kollárovom námestí do 28. augusta.