Ako žili Slováci a Česi, kým prišiel komunizmus?

Pohľad do sveta obchodu počas troch desaťročí od vzniku Československa až po nástup komunizmu ponúka výstava pod názvom Reklama a obchod (1918 - 1948) v priestoroch Bratislavského hradu.

27.07.2017 12:00
vystava Reklama a obchod, Foto: ,
Reklamné letáky pracích práškov, reklamné brožúry známych veľkých firiem ako Baťa a Matador, filmové a divadelné plagáty, logá veľkých pivovarov... Predstavuje ich výstava Reklama a obchod (1918-1948).
debata (170)

V mnohom zachytáva nielen obraz sveta obchodu vtedajšej doby, ale spomína najmä na bežný život Čechov a Slovákov. Predstavuje reklamné letáky pracích práškov, reklamné brožúry známych veľkých firiem ako Baťa a Matador, ale aj filmové a divadelné plagáty. Tiež logá veľkých pivovarov či dizajn klasických drogistických produktov ako Alpa alebo krém na ruky Milena a zaspomínať si môžete aj na univerzálne „šichtové“ mydlo.

Reklamné letáky pracích práškov, reklamné... Foto: Pravda, Ivan Majerský
vystava Reklama a obchod, Reklamné letáky pracích práškov, reklamné brožúry známych veľkých firiem ako Baťa a Matador, filmové a divadelné plagáty, logá veľkých pivovarov... Predstavuje ich výstava Reklama a obchod (1918-1948).

„Nápad vytvoriť historickú výstavu reklamy a obchodu vznikol pred štyrmi rokmi, keď sme sa spolu s pánom architektom Jozefom Habodászom snažili vyriešiť otázku, ako bude vyzerať ďalšia výstava. Keďže je nadšeným zberateľom smaltových tabúľ, napadlo nám zbierku ukázať aj verejnosti. Pri myšlienke vytvoriť túto výstavu sme postupne začali kontaktovať jednotlivé obchodné spoločnosti. Oslovili sme aj Múzeum obchodu Bratislava, kde sme sa stretli s príjemným ohlasom tak u kurátora projektu Richarda Jakubíka, ako aj u riaditeľa múzea Marcela Jucka, ktorí nám vyšli v ústrety,“ povedal kurátor a komisár výstavy Eduard Belušák. „Múzeum obchodu v Bratislave vytvorilo dve scény výstavy. Prvá je obrazom koloniálneho obchodu a druhou je motoristická dielňa“, dodal Eduard Belušák.

Historická výstava sa zameriava na viacero oblastí. Okrem reklamnej časti, ktorú predstavujú merkantílie – hlavičkové papiere, účtenky, rôzne reklamné brožúry a faktúry, je jej ďalšia časť venovaná vtedajšej móde a odevníctvu. Súčasťou módnej časti sú napríklad reklamné letáky, logá a slogany veľkej obuvníckej firmy Baťa. Výstava zahŕňa aj oblasť kultúry, poľnohospodárstva, kozmetiky a drogérie. Na svoje si prídu nielen nadšení zberatelia, ale aj tí, čo si radi zaspomínajú na časy koruny československej.

Výstavu tvorí približne 3 500 zbierkových predmetov, samotnú zbierku získali koordinátori projektu v priebehu dvoch mesiacov. „Mnohé podobné predmety získavajú nadšení zberatelia aj desiatky rokov a len málo z nich je ešte zachovaných. Tým, že sa podobné obchodné predmety často zahadzovali alebo ich ľudia ničili, sú dnes o to viac vzácne. Paradoxom je, že mnohí ľudia, ktorí takéto historické obchodné predmety doma aj našli a zahodili ich, ani len netušia, aká vysoká je ich cena v skutočnosti,“ uviedol kurátor projektu Richard Jakubík.

Reklamné letáky pracích práškov, reklamné... Foto: Pravda, Ivan Majerský
vystava Reklama a obchod, Reklamné letáky pracích práškov, reklamné brožúry známych veľkých firiem ako Baťa a Matador, filmové a divadelné plagáty, logá veľkých pivovarov... Predstavuje ich výstava Reklama a obchod (1918-1948).

Kuriozitou celej výstavy sú podľa slov organizátorov zachované faktúry z tých čias, ktorých grafický dizajn tvorili mnohí v súčasnosti slávni grafici a maliari ako napríklad Zdeněk Rykr, tvorca hviezdy a loga firmy Orion, alebo Leo Heilbrunn, autor loga francovky Alpa, ktorej dizajn počas celých desaťročí prešiel len minimálnymi úpravami.

Výstava má podávať estetický obraz všedného života obdobia prvej Československej republiky, záujemcovia si ju majú možnosť pozrieť do 1. apríla 2018.

© Autorské práva vyhradené

170 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #výstava #Reklama a obchod (1918 - 1948)