Novohradské múzeum a galéria tu v spolupráci so spoločnosťou Art Expo International sprístupnili výstavu originálnych sto farebných grafických listov – drevorytov, ktoré sú ilustráciami k Božskej komédii stredovekého básnika Danteho Alighieriho. Tieto, ale aj ďalších asi dvadsaťpäť diel od Dalího zapožičala Lučenčanom zo svojej súkromnej zbierky rodina Kesauri, pôvodom z Gruzínska, teraz žijúca v Poľsku.
Andrea Németh Bozó z Novohradského múzea a galérie v Lučenci vysvetľuje, ako Dalího stolistové dielo vznikalo. „Dalí začal pracovať na akvarelových ilustráciách 100 piesní Komédie v roku 1950 na výzvu talianskej vlády pripravujúcu sa na 700. výročie Danteho narodenia. Neskôr však talianska vláda zmluvu s Dalím zrušila a túto významnú úlohu zverila talianskemu umelcovi. Dalí sa napriek tomu rozhodol v práci pokračovať a trvalo mu to celých deväť rokov. Tak vznikol cyklus majstrovských diel, ktoré prostredníctvom umeleckých ideí tohto velikána surrealizmu ilustruje a interpretuje jedno z najznámejších diel svetovej literatúry.“
Bozó pokračuje, že v roku 1959 tím expertov pod Dalího dohľadom vytvoril zo sto akvarelových malieb farebné grafické listy prostredníctvom 3 500 vyrytých drevených dosiek. Táto práca trvala štyri roky a bol to jeden z najvýznamnejších projektov v 20. storočí. „Dalího diela vyjadrujú jeho intelektuálne prístupy, teórie a myšlienky. Nezobrazuje totiž samotnú realitu, ale skôr pocity a predstavy, ktoré sa mu vynárajú z povedomia. V cykle Božská komédia sa objavujú nezvyčajné vyobrazenia stredovekých predstáv o putovaní duše po posmrtných svetoch Pekla, Očistca a Neba interpretované cez Dalího surrealistický svet fantázie a symbolických obsahov podvedomia,“ vysvetlila Bozó.
Od Mariny Vlady do Lučenca
Dalího cyklus 100 drevorytov k Božskej komédii vlastnila francúzska filmová hviezda Marina Vlady. V roku 2015 ju od nej na aukcii v Paríži odkúpila rodina Kesauri, ktorá sa umením a zbieraním umeleckých diel zaoberá niekoľko desiatok rokov. Najmladší z trojgenerácie zberateľov Vassili Kessaouri (jeho priezvisko je v dokladoch uvádzané inak ako u jeho otca Aleksandre Kesauriho) je kurátorom výstavy v Lučenci.
„So zbieraním diel začal môj starý otec, ktorý žil v Gruzínsku. Pokračoval aj môj otec a teraz aj ja. Z Gruzínska sa naša rodina presťahovala najskôr do Francúzska a teraz žijeme v Poľsku v meste Poznaň. Okrem Dalího diel máme v zbierke aj iné od ďalších svetoznámych autorov, napríklad Edgara Degasa. V Poľsku máme už rok otvorenú galériu – Centrum Salvadora Dalího, podobné sú aj vo Francúzsku či v nemeckom Berlíne,“ poznamenal Kessaouri.
Koľko rodina zaplatila za sto listov k Božskej komédii, majiteľ neprezradil, no zdôraznil, že majú predovšekým kultúrnu a historickú hodnotu. Dalího cyklus grafických listov, ale aj diela ďalších autorov zo zbierky si rodina Kesauri nenecháva iba pre seba, ale predstavuje ich aj na výstavách. Vassili Kessaouri prezradil, že milovníci umenia ich už mali možnosť vidieť vo viacerých krajinách Európy vrátane Slovenska.
Chránené pred svetlom
Aby Dalího sto listov k Božskej komédii doplnených o ďalších 25 plastík, malieb na porcelán a keramiku španielskeho majstra mohla uvidieť aj verejnosť v Lučenci, muselo múzeum splniť niekoľko podmienok. Tie sa týkali bezpečnosti objektu, ale aj prezentácie samotných diel. Aby sa nepoškodili, musia byť v miestnostiach so špeciálnym led osvetlením a musia byť chránené pred denným svetlom. Samozrejmosťou je klíma. Čo sa týka bezpečnosti objektu, zabezpečený je špeciálnym systémom ochrany vrátane kamerového systému.
Riaditeľka Novohradského múzea a galérie v Lučenci Iveta Kaczarová vyzdvihuje výnimočnosť tejto výstavy. „Určite patrí z hľadiska obsahu k najvýznamnejším, aké sme tu mali. Už sme u nás prezentovali diela mnohých slovenských autorov či umelcov známych aj v Európe, no Dalí je nesporne umelec svetového formátu,“ zdôraznila.
Výstavu neohrozila ani výška poistky vystavených diel. S ich majiteľmi sa múzeum podľa slov riaditeľky dohodlo na veľmi serióznych podmienkach. „Teraz sa už na unikátne diela môže tešiť verejnosť. Sme veľmi zvedaví na reakciu ľudí a samotný záujem o výstavu,“ dodala riaditeľka múzea.
Výnimočné diela Dalího sa v Lučenci zdržia niekoľko týždňov – do 25. marca tohto roku.