Výstava: V obrazoch je krása aj signály

Pod zvláštnym názvom Bod, línia, škvrna, plocha, perspektíva je v galérii Čin Čin do 7. septembra výstava Eriky Miklóšovej.

03.09.2018 09:03
Erika Miklóšová Foto:
Erika Miklóšová pri inštalovaní výstavy.
debata

Výstava, ktorej kurátorkou je Alexandra Hollá, prezentuje obrazy, ktoré autorka vytvorila na umeleckej rezidencii Picasso pupils residency v oblasti kopaníc na Slovensku. Maliarka v dielach na výstave reaguje aj na vyučovací proces na umeleckých stredných školách. Konkrétne na metódu Rudolfa Filu.

Zámer nám sama priblížila: „Za maľovaním v plenéri som išla na kopanice, do dedinky Vrbovce. Pozvala ma tam maliarka Janka Bednárová, aby som sa zúčastnila na medzinárodnom sympóziu Kopanice bez hranice. Krajina je to veľmi krásna a svojrázna. Cítila som sa veľmi dobre a môžem odporúčať aj ďalším výtvarníkom a hudobníkom. Pýtate sa, kde sa v prírode cítim najlepšie. Nuž, práve tam, na jednom z kopcov mi bolo najlepšie. A ako som postupovala? Moje obrazy sú pohľadmi na krajinu, maľujem expresnými ťahmi, zachytávam atmosféru, svetelné zmeny v prírode počas dňa. Často som napríklad opakovala námet stromu na miernom svahu, kde som zmeny skúmala. A čo znamená názov môjho projektu Bod, línia, škvrna, plocha, perspektíva? Geometrická terminológia je v detailoch obrazov, sú to signály: obraz je totiž vyskladaný zo základných vyjadrovacích prostriedkov, ako je práve bod, línia, škvrna, plocha, perspektíva. No a tieto výrazy tvoria aj učebnú osnovu pre prvý ročník stredných umeleckých škôl. Na tejto teórii sa podieľalo mnoho výtvarníkov, napríklad výtvarník Rudolf Fila. Fascinovalo ma, ako jednoducho je toto univerzum podávané žiakom. Zaujalo ma to natoľko, až sa to prejavilo v mojej tvorbe. Ja totiž na strednej umeleckej škole učím a zároveň maľujem, takže som vnímala túto spojitosť. Uvažovala som napríklad nad škvrnou. Maliarovi je škvrna najbližšia zo všetkého výraziva. Veľmi náhodná, nevypočítateľná, závisí od maliarovho gesta. Táto tematika ma veľmi zaujíma a na výstave vidno, ako s ňou pracujem a ako o nej premýšľam.“

Okrem Filu ovplyvnili autorku v spôsobe výučby umenia aj niektorí ďalší pedagógovia – napríklad tanečnica Pina Bausch, scénograf Aleš Votava, výtvarníci Vladimír Kokolia, Daniel Fischer. K výstave patria aj úvahy: Bodom umiestneným v ploche alebo v priestore môžeme fixovať výtvarné predstavy. Čím je bod izolovanejší, tým viac púta našu pozornosť. Škvrna je základný vyjadrovací a výrazový prostriedok, ktorý sa vyznačuje nedefinovateľným tvarom. Línia vzniká pohybom bodu. Má v podstate abstraktnú povahu, pretože v skutočnosti v prírode vlastne čiara neexistuje. Plocha vzniká pohybom línie. Výtvarný účinok plochy závisí od jej obrysu alebo od veľkosti plochy. Autorka rozoberá aj zákonitosti perspektívy, ktorá je najnáročnejšia… Skrátka, výstava spája teóriu i prax, divák sa môže potešiť pohľadom na prírodu aj hľadať signály o tom, ako vzniká obraz.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Galéria Čin Čin #Erika Miklóšová