V názve cituje jedno z autorových ikonických diel, zobrazujúce zaťatú päsť s francúzskym kľúčom. Retrospektívna výstava významného maliara inštalovaná na 2. poschodí Esterházyho paláca predstaví kľúčové body jeho umeleckého programu a tiež sa pokúša priblížiť umelcovu výtvarnú i „polymúzickú“ osobnosť.
Výstava ponúka prierez Terenovou tvorbou od polovice 80. rokov 20. storočia až po súčasnosť, cez modelové ukážky diel, keďže veľké formáty jeho obrazov sú limitované výstavným priestorom. Ten je rozdelený na kapitoly – Divoké osemdesiate, Alegórie márnosti, Imaginárium doktora Terena, Maliar sochárom – Kunstkammer, Hlava, ktorá sníva obrazy, Natura viva – natura morta.
Chronologicky členenú výstavu otvárajú „Divoké osemdesiate“. Teren patril k vedúcim osobnostiam postmodernej generácie, ktorá okolo polovice 80. rokov vystúpila s programom neo-expresívnej maľby, inšpirovanej talianskou transavantgardou a nemeckým hnutím Neue Wilde.
Ako dopĺňa kurátorka výstavy Katarína Bajcurová, výbušným temperamentom, razantnou a odvážnou metaforou ironizoval ikonografické symboly končiacej éry socializmu – kosáky, kladivá, sekery, nákovy, symboly robotníckej triedy. „Využíva ich v absurdnom zmysle, s ľahkou iróniou, vtipom, humorom. Práve týmito ikonickými dielami vstúpil do dejín umenia a už ho z dejín slovenského moderného a súčasného umenia nevymažeme,“ podčiarkla na tlačovej konferencii Bajcurová.
Po roku 2000 postupne inovoval spôsob maľovania svojich obrazov. Tvorbu rozvíja v niekoľkých paralelne bežiacich cykloch – figurálne kompozície fantaskného značenia, hlavy, kvetiny zátišia. Na jeho súčasných rozmerných maliarskych plátnach „barokovo-secesného“ a pop-artového strihu zobrazuje rozmanité aktuálne a historické podnety.
Laco Teren síce prevažne maľuje, ale občas si ‚odskočí‘ aj k sochárstvu. Od začiatku 90. rokov sa paralelne venuje navrhovaniu a tvorbe priestorových objektov, pričom vychádza z ikonografického a štýlového repertoáru svojho maliarstva.
„V Terenovej tvorbe našli svoje miesto postmoderná iracionalita, humor, absurdná metafora, alegorický inotaj a najmä hry so symbolmi, motívmi či formami prevzatými z dejín umenia, hudby i masovej kultúry. Je majstrom vytvárania hybridných znakov a pop-kultúrnych rébusov rozmanitého významu,“ podčiarkuje kurátorka výstavy, ktorá dokazuje, že autorovým krédom je „potešenie, radosť z maľovania, i hľadania krásna“.
Ako povedala Bajcurová, výstava je len fragmentom Terenovej tvorby: „Je to pars pro toto, časť zastupujúca celok, čiže diela, ktoré na tejto výstave sú, veľmi charakteristicky medzníky jeho vývoja dokumentujú.“
K výstave vychádza prvý obsiahly, 320-stranový katalóg tvorby Laca Terena v slovenčine a v angličtine. Návštevníci si na výstave budú môcť v tablete „prelistovať“ Terenove skicáre a vypočuť jeho komentár k niektorým z nich alebo sa pozrieť na to, ako samotný autor vytvára svoje diela pomocou tabletu.