Mladý dizajnér spracoval tradičné výšivky

Ešte aj dnes sú ľudia, ktorí si ako naši predkovia svoje výšivkami zdobené odevy či kroje chránia v truhliciach a opatrujú ich s maximálnou starostlivosťou. Mladý dizajnér Tomáš Kompaník poznal slovenské výšivky z kníh a múzeí. Lákalo ho ale vidieť ich naživo. Navštívil sto slovenských dedín a pátral po tradičných odevoch. Zaznamenával si nielen samotné výšivky, ale aj príbehy ich vlastníkov. Z jeho výskumu vznikla pozoruhodná publikácia AHA 100.

, 19.12.2020 08:00
kniha ana Foto:
Publikácia AHA 100 podáva tradičné výšivky moderným spôsobom.

Ako dizajnér ale nešiel cestou klasickej knižnej väzby. Obal je box, ktorý symbolizuje truhlicu, v akej si ľudia uchovávajú svoje vyšívané odevy. Samotnú publikáciu tvoria grafické listy vytlačené na štyroch druhoch papiera rôznych štruktúr, obsahujú rôzne výseky, parciálny lak a potlač zlatou či striebornou. „Pre mňa bol dotyk s každou výšivkou zážitkom, tak som to chcel preniesť na papieri aj pre druhých,“ uviedol pre Pravdu Tomáš Kompaník.

Mladý dizajnér Tomáš Kompaník nvštívil sto... Foto: ARCHÍV TOMÁŠA KOMPANÍKA
43 Aha100 Mladý dizajnér Tomáš Kompaník nvštívil sto slovenských dedín a pátral po tradičných odevoch. Z jeho výskumu vznikla pozoruhodná publikácia AHA 100.

„Hneď na začiatku som vedel, že ak z toho bude kniha, musí byť iná ako predošlé knihy o tradičnom odeve. Vždy si predstavím, či by sa mojim kamarátom chcelo listovať v knihe s vysmiatymi tanečnicami v kroji a viem, že veľmi nie. Som grafický dizajnér, mám blízko k papieru a toto bola unikátna možnosť, ako to využiť a vyhrať sa s tým,“ povedal autor publikácie AHA 100.

V jeho prípade nejde o prvú publikáciu tohto druhu. Ako študent grafického dizajnu bol na pobyte v Istanbule, kde si všimol, že mladí tureckí dizajnéri do každého motívu vsunú ornament. Ovplyvnený touto skúsenosťou sa aj on pustil pátrať po tradíciách. Za knižnú prvotinu o výšivkách nazvanú AHA získal v roku 2015 prestížne medzinárodné dizajnérske ocenenie Red Dot Award. Knihu si však vydal sám, žiadne vydavateľstvo sa nechcelo pustiť do finančne nákladného projektu. Ďalšie publikácie sa tiež stretli s veľkým záujmom, venoval sa v nich nadávkam, prísloviam či pranostikám.

Viac sa dočítate v magazíne 7. januára 2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Ľudová kultúra