Ako dizajnér ale nešiel cestou klasickej knižnej väzby. Obal je box, ktorý symbolizuje truhlicu, v akej si ľudia uchovávajú svoje vyšívané odevy. Samotnú publikáciu tvoria grafické listy vytlačené na štyroch druhoch papiera rôznych štruktúr, obsahujú rôzne výseky, parciálny lak a potlač zlatou či striebornou. „Pre mňa bol dotyk s každou výšivkou zážitkom, tak som to chcel preniesť na papieri aj pre druhých,“ uviedol pre Pravdu Tomáš Kompaník.
„Hneď na začiatku som vedel, že ak z toho bude kniha, musí byť iná ako predošlé knihy o tradičnom odeve. Vždy si predstavím, či by sa mojim kamarátom chcelo listovať v knihe s vysmiatymi tanečnicami v kroji a viem, že veľmi nie. Som grafický dizajnér, mám blízko k papieru a toto bola unikátna možnosť, ako to využiť a vyhrať sa s tým,“ povedal autor publikácie AHA 100.
V jeho prípade nejde o prvú publikáciu tohto druhu. Ako študent grafického dizajnu bol na pobyte v Istanbule, kde si všimol, že mladí tureckí dizajnéri do každého motívu vsunú ornament. Ovplyvnený touto skúsenosťou sa aj on pustil pátrať po tradíciách. Za knižnú prvotinu o výšivkách nazvanú AHA získal v roku 2015 prestížne medzinárodné dizajnérske ocenenie Red Dot Award. Knihu si však vydal sám, žiadne vydavateľstvo sa nechcelo pustiť do finančne nákladného projektu. Ďalšie publikácie sa tiež stretli s veľkým záujmom, venoval sa v nich nadávkam, prísloviam či pranostikám.
Viac sa dočítate v magazíne 7. januára 2021