Súčasná slovenská grafika má tisíc podôb

Dušan Kállay, Róbert Jančovič, Jozef Jankovič, Juraj Meliš, Daniel Brunovský... Aj doma i vo svete oceňovaní výtvarníci sa zúčastnili na 17. ročníku Súčasnej slovenskej grafiky v Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici.

07.12.2011 07:00
Radovan Čerevka: Infografická krajina Foto:
Radovan Čerevka: Infografická krajina
debata

Kurátorky Zuzana Majlingová a Katarína Baraníková oslovili 120 grafikov všetkých generácií od najstaršej po najmladšiu, ponuku prijala šesťdesiatka. Aj keď mnohí z vystavujúcich sa okrem voľnej grafiky venujú aj iným médiám.

Výstava predstavuje všetky autorské kolekcie prihlásené do súťaže. Zvíťazil Radovan Čerevka. Porota ocenila „osobitý prístup vo využití grafických techník v kombinácii s kresbou a kolážou, dotýkajúci sa v témach pálčivých problémov militarizmu a mediálnych manipulácií v súčasnej globalizovanej spoločnosti“.

Cenu výtvarnej kritiky získal Pavol Truben za invenčné spracovanie globálnych problémov s odkazmi na kultúrnu a historickú pamäť. A Cenu mesta Banská Bystrica si odniesol Matúš Lányi za introspektívny prístup pri zviditeľňovaní biblických inšpirácií v súčasných profánnych priestoroch.

Digitálna grafika, na rozdiel od predchádzajúcich ročníkov – tentoraz nehrala prím. „Mladá generácia sa vracia k tradičným grafickým technikám. A pokiaľ ide o digitálne spracovanie, viacerí autori používajú ešte akoby nájdené staré tlačové motívy, ktoré využívali klasické techniky,“ povedala kurátorka Katarína Baraníková.

Vystavené kolekcie reprezentujú široké spektrum grafických techník. „Od tradičných klasických, ktoré niektorí autori prehodnocujú, posúvajú ich ďalej a snažia sa aj experimentovať, až po presahy do objektu a videoinštalácií,“ charakterizovala kurátorka dianie na súčasnej slovenskej grafickej scéne.

Pokiaľ ide o tematický záber, niektorí autori sa roky držia svojich umeleckých konceptov a tém, iní neustále objavujú nové a nové témy. „Snažili sme sa držať istých okruhov, napríklad či autori pracovali s figúrou, alebo sa k nej vracali. Potom sa objavujú aj abstraktné formy – ornamentálnych bolo tentoraz menej – alebo geometrické tendencie, ktoré využíva aj najmladšia generácia výtvarníkov. Niektoré autorské koncepty pracovali s textom, tých bolo tentoraz viac,“ dodala Katarína Baraníková.

Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici usporadúva prehliadku domácej grafickej scény od roku 1971. Súťažná prehliadka začínala ako bienále, po roku 1989 pokračovala ako trienále. Pred tromi rokmi sa kvôli zmenám vo vedení Stredoslovenskej galérie nekonala. Pokračuje až tento rok. Nielen kurátorky dúfajú, že sa im podarí nadviazať na tradíciu a o tri roky zase zmapujú dianie na grafickej scéne.

Výstava Súčasná slovenská grafika 17. bude v Stredoslovenskej galérii do 19. februára. Prináša pohľad na to, čo slovenských grafikov provokuje aj inšpiruje a akými technikami vedú dialóg s divákom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba