Grafik Vladislav Rostoka: Cipár bol guru vizuálnej kultúry

Vladislav Rostoka s Miroslavom Cipárom spolupracoval na publikácii nazvanej CIPÁR & LOGO. ETC, ktorá sa venuje rozsiahlemu dielu Miroslava Cipára v oblasti grafického dizajnu.

09.11.2021 12:33
Vladislav Rostoka Foto:
Grafik Vladislav Rostoka.
debata

Na túto smutnú a šokujúcu správu teraz ešte nedokážem reagovať bez silných emócií. Jeho prácu mimoriadnych kvalít som obdivoval od svojich začiatkov, a prejavoval som vždy silný rešpekt voči výnimočnej osobnosti jeho formátu, lebo on bol skutočný tvorca a preto vzor a inšpirátor mojej generácie. Naozajstný guru vizuálnej kultúry globálneho významu. To je neoddiskutova­teľný fakt.

Naša niekoľkoročná spolupráca na príprave veľkej knihy Cipár & logo.etc… mi dovolila pozrieť sa na daný výsek jeho diela analyticky, spoznať jeho vášeň, precíznosť, systém a poriadok, jeho zmysel pre čistotu tvaru a definitívnosť formy. Som vďačný za výnimočnú príležitosť, keď mi Majster Miro Cipár umožnil nahliadnuť nielen do koncepcie svojej tvorby, takmer intímne spoznať jeho cit pre eleganciu formy, naživo si vypočuť jeho pozoruhodné názory na život ale aj intenzívne precítiť vplyv jeho pozitívnej energie i jeho pokoru k profesii.

Bol to veľmi láskavý a milý človek s noblesou a teraz už môžem len ex post ďakovať, že mi venoval toľko svojho vzácneho času na dlhé debaty o veciach. Po takej skvelej spolupráci na príprave monografie len dúfam, že môj rešpekt voči jeho osobnosti, úcta k nesmiernemu množstvu a vynikajúcej kvalite ním vykonanej práce je na tej knihe aspoň trochu viditeľná a využil som v rámci svojich možností svoju šancu na dôstojné predstavenie tohto malého výseku jeho práce.

Heslo „Ani deň bez čiary“ akoby starý Apelles (370 – 306 pred Kr.) napísal o Mirovi Cipárovi. Myslím si, že v jeho prípade ide o globálne výnimočný prípad, keďže tento totálny umelec, naozajstný Majster všetkých druhov vizuálneho umenia, legenda slovenskej a svetovej výtvarnej scény je nielen autorom skvelých logotypov ale zároveň aj iskrivo intelektuálnym géniom umenia ilustrácie.

V tejto knihe šírka záberu a plodnosť umelca dovolili, ba priam diktovali možnosť koncepcie predstaviť jeho grafický dizajn v ojedinelej symbióze s voľnou kresliarskou tvorbou a prácou pre knižnú kultúru. Všetky póly jeho činnosti sú navzájom tesne prepojené – v tomto prípade ide naozaj o svetový unikát. Predstavenie ktoréhokoľvek dizajnéra planéty v takejto syntetickej podobe by jednoducho nebolo možné.

V Cipárovom prípade má logotyp vždy hravú, veselú črtu, je rovnovážnou esenciou brilantnej, invenčnej formy a vtipného obsahu. Je symbiózou horúceho srdca a chladného rozumu. Zároveň objektívne aj maximálne subjektívne. Cipárovo umenie bolo nielen vážnou prácou, ale hlavne zábavnou kreatívnou činnosťou, jeho grafika artikuluje svoje posolstvo širokej verejnosti inteligentne a príťažlivo, preto sa mnohé jeho práce stali u nás jednými z najznámejších a najpopulárnejších diel grafického dizajnu.

Bol predovšetkým vynikajúcim kresliarom a koloristom s kvalitou renesančných majstrov. Udivujú nás jeho intenzívne pulzujúce, pestrofarebné ikony ilustrácií verzus rébus kaleidoskopickej splete línií. Tento extrémny kontrast vytvára skutočne príťažlivé a energeticky vibrujúce napätie. A v jeho práci bolo vždy prítomné svojské, nezameniteľné, pulzujúce vzrušenie duchovného dobrodružstva.

Dokonale nadčasová práca výnimočného Majstra Cipára, posledného mohykána veľkej generácie, protagonistu filozofie „dizajnu ako hry“, patrí nespochybniteľne do základného fondu vizuálneho umenia sveta. Bol jedným z nemnohých hráčov nášho regiónu, ktorý strelil parádny gól do brány svetového grafického dizajnu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #grafický dizajn #Miroslav Cipár #Vladislav Rostoka