Výsledok dražby v aukčnom dome Sotheby’s je však aj tak úspechom, pretože spomenutú maľbu vzkrieseného Krista odborníci dlhé roky prehliadali. Istý čas sa dokonca predpokladalo, že ju ani nevytvoril Sandro Botticelli (1445 – 1510), ale iba niekto z asistentov v jeho ateliéri.
Obraz vznikol okolo roku 1500. V 19. storočí patril do zbierky slávnej opernej speváčky Adelaide Kemble Sartorisovej, potom ho vlastnili jej dedičia. Od nich ho v roku 1963 za 26-tisíc dolárov kúpil predošlý majiteľ. To, že bol tento portrét tak dlho v súkromných rukách, spôsobilo, že bol mimo dosahu laickej aj odbornej verejnosti. Znalci ho nemohli preskúmať, a tak sa o ňom ani veľa nehovorilo.
Situácia sa zmenila až v roku 2009, keď maľbu zaradili do výstavy venovanej Botticellimu v Städel Museum vo Frankfurte nad Mohanom. Jej kurátor ocenil objavenie obrazu a tvrdil, že predstavuje nielen „dôležitý príklad neskorého Botticelliho obdobia“, ale ukazuje aj to, ako umelci počas renesancie zobrazovali Krista.
Čítajte aj Botticelliho obraz ukrýva nedokončenú maľbuPre kunsthistorikov je maľba i dôkazom, v akom zložitom duševnom rozpoložení sa slávny umelec nachádzal. Ku koncu života si ho podmanili kázne talianskeho mnícha Girolama Savonarolu, ktorý kritizoval cirkev a žiadal reformy. Za jeho radikálne názory ho napokon obvinili z kacírstva, mučili a popravili. Keďže Botticelli odvážneho dominikána podporoval, klesol aj záujem o jeho diela.
O ďalšie prekvapenie sa postarala odborná analýza, ktorú si pred aukciou dala spraviť spoločnosť Sotheby’s. Pri nej sa zistilo, že Bolestný Kristus pod vrchnou vrstvou farieb skrýva iné, asi nedokončené dielo zobrazujúce Madonu s dieťaťom. Na infračervených snímkach bolo vidno obrysy hlavy, záhyby plášťa i bacuľatú ruku dieťaťa. Podľa expertov boli drevené panely v renesančnom Taliansku drahou komoditou, takže sa nevyhadzovali a umelci ich využívali pri maľovaní nového diela.
Čítajte aj Rembrandtovu maľbu Nočná hliadka predstavili v ultravysokom rozlíšeníDo aukcie, ktorá trvala iba šesť minút, sa telefonicky zapojili dvaja záujemcovia a tretí sa vopred zaručil, že je ochotný zaplatiť 40 miliónov dolárov. Meno toho, kto vzácny portrét nakoniec získal, aukčný dom nezverejnil.
„Bola to správna cena za ten obraz,“ uviedol po skončení dražby znalec umenia Marco Voena. Botticelliho práce z neskoršieho obdobia, z ktorých cítiť jeho prehnanú religiozitu, odborníci totiž považujú za menej hodnotné ako jeho skoršie diela.
Britský kunsthistorik Hugo Nathan napríklad vyhlásil, že kúpu Bolestného Krista klientom ani neodporúčal. „Bola to obrovská cena. A mne osobne sa obraz nepáčil… Nebolo to dielo, ktoré by roznietilo predstavivosť,“ zhodnotil kriticky.