Súčasné umenie je nezrozumiteľné? Predsudok!

K šachovnici s figúrami, ležadlám a hojdacím sieťam v Letnom pavilóne Slovenskej národnej galérie pribudol veľký čierny modul. Originálne dielo architekta Jakuba Kopca, ktoré mení svoju podobu, slúži ako interaktívny infostánok Ceny Jindřicha Chalupeckého. Druhou zastávkou českého putovného projektu s názvom 5 finalistov, 5 mesiacov, 5 miest sa stala Bratislava, v ktorej svoju tvorbu predstavuje fotograf Jiří Thýn.

21.08.2012 08:00
sng, Jiri Thyn Thýn Foto: ,
Jiří Thýn vystavuje svoju tvorbu v Letnom pavilóne SNG
debata

„Chceme dostať našich finalistov a povedomie o Cene Jindřicha Chalupeckého do povedomia ľudí, ktorí by do galérie nezašli. V piatich mestách ich akčnými podujatiami chceme dať najavo, že cena pre mladých českých umelcov do 35 rokov existuje, je prestížna, tento rok sa koná jej 23. ročník a máme toľko víťazov,“ povedala Lenka Lindaurová, predsedníčka Správnej rady Spoločnosti Jindřicha Chalupeckého, ktorá súťaž organizuje.

„Veľa ľudí si nevie predstaviť, o čom súčasné umenie je. Pre nich je táto prezentácia zistením, že je zrozumiteľné, prístupné, i keď má úplne inú formu, ako si možno myslia. Nie je to len obraz alebo socha, súčasní mladí umelci sa zaoberajú aj radom iných médií,“ vysvetlila Lenka Lindaurová.

Živí sa remeslom
Jiří Thýn sa venuje fotografii. Prostredníctvom tohto média testuje hranice medzi fotografovanou a videnou realitou. Patrí ku generácii, ktorá v posledných rokoch publikuje a vystavuje s priam fenomenálnym úspechom. Pre bratislavskú prezentáciou zvolil výber z tvorby, ktorý nazval Od osobného k obecnému.

„Na začiatku som sa zaoberal osobnými témami, ktoré vychádzali z intimity a skúmania významu média fotografie,“ povedal pred fotografiou dvojice mladých. „Bola to sekvencia štyroch fotografií, modely som informoval, čo majú robiť, navzájom to však nevedeli. Fotografovanie prebiehalo asi 40 minút, nehovorilo sa, nevedeli, kde a ako ich budem snímať,“ povedal o jednej zo svojich najstarších prác Jiří Thýn.

Spomedzi skorších fotografií vybral aj obraz dlane. „Používal som vtedy estetiku všednosti, akcentoval som viac gesto, kompozíciu a výber modelov. Pri tejto fotografii bolo pre mňa dôležité, že na ruke chýba článok ukazováka. Možno to nie je na prvý pohľad vidno, pre mňa mal ten obraz symbolickým potenciál,“ pokračoval úspešný fotograf.

Netají, že sa živí remeslom. „Fotografujem výstavy, diela iných umelcov, pracoval som aj na reklamných kampaniach. Do komerčnej fotografie sa nesnažím vnášať väčšiu invenciu,“ vysvetlil Jiří Thýn. V každodennom kolotoči pracovných povinností si len ťažko hľadá čas na voľnú tvorbu, víta preto pozvánky na zahraničné stáže. Niekoľko mesiacov tak už strávil v Helsinkách, Berne či Mexico City. „Vytrhnutý z kontextu každodennosti je čas venovať sa tomu, čo ma skutočne zaujíma – voľnej tvorbe, ktorú chápem ako cestu alebo proces,“ spomenul mladý fotograf.

Hľadanie harmónie vo všednosti
S nástupom digitálnej technológie ho čoraz viac zaujíma analógová fotografia, ktorú používa pri voľnej tvorbe. „Myslím si, že je dôležité vracať sa k základom. Mám pocit, že je tam stále čo objavovať,“ povedal Jiří Thýn. Pracuje dokonca aj s technikou fotogramu. „Spočíva v tom, že na svetlocitlivú vrstvu čiernobieleho fotopapieru sa prikladajú rôzne predmety, potom sa osvietia a vyvolajú. Túto techniku som trošku pozmenil postupným osvetľovaním papiera. Takže to, čo vyzerá ako kresba, je výsledkom práce so svetlom,“ povedal autor pred jednou z vystavených fotografií.

Pri práci na cykle Kompozície ho zaujal konceptuálny prístup. Počas 14 dní fotografoval predmety dennej potreby na svojom pracovnom stole. „Postavil som si fotoaparát na statív, zarámoval som kompozíciu a snažil som sa vytvárať harmonické rozloženie vecí vo výseku obrazu. Vzniklo dohromady asi 30 fotografií, ale nakoniec som sa rozhodol prezentovať len dve, na ktorých je posun minimálny. Z môjho subjektívneho hľadiska tam princípy harmónie a rozvrhnutia priestoru fungovali najviac,“ pokračoval 35-ročný absolvent Vysokej školy umeleckopriemy­selnej v Prahe.

Finalistom Ceny Jindřicha Chalupeckého je Jiří Thýn už po druhý raz. Porotu, ktorej predsedá kurátor newyorského Múzea moderného umenia Christian Rattemeyer, zaujal tento rok „formálne dokonalými inštaláciami, vzťahujúcimi sa k fotografii“. Expozícia fotografií Jiřího Thýna bude v Letnom pavilóne SNG do 29. augusta.

Víťaz pôjde do New Yorku
Okrem Thýnovej fotografie zanechali na architektonickom module „stopu“ aj David Böhm & Jiří Franta na jeho prvej zastávke. V Prahe nechala dvojica, posadnutá hľadaním kresby v najrôznejších manifestáciách, divákov, aby ich rukami kreslili na čiernu plochu objektu.

Video predstavuje aj diela ďalších finalistov: Vladimíra Houdka, ktorý sa v septembri predstaví v Ostrave, Adélu Babanovú, ktorá uvedie októbrovú akciu v Hradci Králové a Richarda Loskota, ktorému bude patriť november v Brne. Výstavu diel pätice finalistov otvoria 25. novembra v Dome umenia v Brne, kde 30. novembra vyhlási porota meno víťaza. Ako odmenu získa 100-tisíc Kč, šesťtýždňový štipendijný pobyt v New Yorku, rezidenčný pobyt v niektorom z Českých centier a príležitosť vystavovať na budúci rok v Národnej galérii v Prahe.

debata chyba