Pasta Oner odovzdáva správu v Oblastnej galérii Liberec prostredníctvom desiatok nových diel, v ktorých, ako je pre neho typické, pracuje s odkazmi na pop-art aj diela slávnych majstrov. Z obrazov a objektov vytvoril site-specific inštaláciu v podobe postapokalyptickej krajiny, ktorej však nechýba nadhľad.
Drvivá väčšina z desiatok prezentovaných prác vznikla špeciálne pre libereckú výstavu a vidieť ich možno prvýkrát. Výstava The Gilded Age potrvá v Oblastnej galérii Liberec od 2. júna do 1. októbra a jej kurátorom je Pavel Kubesa.
Multimediálny umelec Pasta Oner vychádza z pop-artu a cartoon estetiky. Vo svojej tvorbe s nadhľadom zachytáva hodnoty a symboly súčasnej popkultúrnej spoločnosti a s ňou spojeného konzumerizmu. Vytvára nové napätie medzi svojimi autorskými aj už existujúcimi dielami tým, že ich stavia do vzájomného kontaktu i rozporu. Tejto rétoriky sa drží aj v desiatkach obrazov a objektov na novej výstave v bazénovej hale niekdajších libereckých kúpeľov, po rekonštrukcii premenenej na Oblastnú galériu Liberec.
„Výstavou The Gilded Age vzdávam hold ére, ktorá už pominula, hoci sa o ňu neustále usilujeme – zlatý vek Západu druhej polovice 20. storočia – a súčasne obhajobou doby, v ktorej aktuálne žijeme a v ktorej sme si možno ešte nevšimli, že ona obávaná pohroma sa už deje,” vysvetľuje umelec.
Nové Pastove obrazy, niektoré až s rozmermi dvoch metrov, odkazujú k pop-artu šesťdesiatych rokov či americkým pin-up ilustráciám. Samostatná séria recykluje s komiksovou štylizáciou motívy z malieb barokového majstra Rubensa či rokokových diel Giovanniho Battistu Tiepola. Pasta Oner v týchto obrazoch zachytil túžby, sny a ľudské príbehy, ktoré slobodný západný svet nesie na svojom civilizačnom vrchole.
Ako významový protipól potom pôsobia umelcove objekty ako naftové barely či Michelangelov David, ktoré prostredníctvom vizuálnej skratky a autorskej manipulácie s ready-made objektami zachytávajú rozpadajúci sa svet blahobytu a hojnosti. Aj v nich sa Pasta Oner popri postmodernom sochárstve pohráva so sakrálnymi motívmi. Výsledná postapokalyptická krajina, ktorá všetko prepája v site-specific inštalácii, je zjavným odkazom na celosvetové krízy, či už environmentálne, klimatické alebo kapitálové.
Čítajte viac Imaginatívna geografia prekročí hranice v galérii The Július Koller SocietyVšetky diela uvidia návštevníci výstavy prvýkrát. Jej esenciou je dielo tvorené basketbalovým košom a božím okom. Pasta Oner sa preň inšpiroval vetou, ktorú hovorí prasiatko v závere animovaného seriálu Looney Tunes. Oznámenie „Toto je koniec“ v umelcovom poňatí vystihuje postapokalyptickú náladu výstavy.