
Ako by ste zhodnotili 20. ročník Národnej ceny za dizajn – kvantitatívne aj kvalitatívne? Zmenila sa v niečom súťaž od svojho prvého ročníka? Získala väčšiu prestíž?
Prvý ročník súťaže sa konal v roku 1993, vtedy sa volala Dobrý design. Odvtedy boli vykonané veľké zmeny. Štatút súťaže bol kompletne prepracovaný, od roku 2015 prišlo k zásadnému rozdeleniu na produktový dizajn, ktorý vyhodnocujeme každý nepárny rok, a komunikačný dizajn, každý párny rok. Víťaz už nie je iba jeden, ale v komunikačnom dizajne máme 11 a v produktovom dizajne 8 kategórií, pričom každá môže mať svojho víťaza. Odborná porota sa rozšírila aj o členov zo zahraničia. Dnes dizajnéri, výrobcovia a študenti prihlasujú do Národnej ceny za dizajn stovky prác, ktorých úroveň je veľmi vysoká. Snažíme sa, aby výstava a aj slávnostné odovzdávanie prebiehali v reprezentatívnych priestoroch a na úrovni. Stále je čo zlepšovať a aj napriek ťažkým podmienkam robíme pre súťažnú prehliadku najlepšieho slovenského dizajnu maximum.
Medzinárodná porota mala sedem členov – kto ich vyberá a čo je to za ľudí, sú sami aktívni dizajnéri či skôr teoretici a z akých oblastí? Obmieňajú sa každý rok porotcovia?
Pri Národnej cene za dizajn (NCD) začal pred pár rokmi fungovať poradný orgán zložený z celého spektra dizajnérov, ktorí tvoria Radu NCD. V uplynulých rokoch sme s mnohými z nich spolupracovali aj na vytvorení nových kategórií či výbere porotcov. Vždy sa snažíme, aby bola porota v čo najpestrejšom zložení, prevažne z praxe alebo akademického prostredia. Porota NCD má každý rok iné zloženie. Teraz v nej boli Slováci Michal Staško a Mária Račeková, Rakúšan Stefan Moritsch, Talian Valerio Lupi Cherubini, Česi Václav Mlynář, Pavel Masopust a Jakub Berdych a externým poradcom bol Slovák Tomáš Šetaffy.

Tento rok ste vyberali laureátov zo 79 diel, je to viac či menej oproti iným ročníkom?
Celkovo sa posudzovalo 195 prihlásených diel, z toho 79 diel v 2. kole porotovania. Je to menej ako za posledné tri roky, ale v roku 2019 ich bolo ešte menej. Dá sa povedať, že počet prihlasovaných prác sa ustálil.
Jednou z kategórií sú popri móde, práci, domove, mobilite či remesle aj Nové horizonty. Čo si pod tým máme predstaviť?
Nové horizonty sú návrhy, koncepty, scenáre alebo realizácie, ktoré sa vymykajú bežným zadaniam vo zvyšných oblastiach ako sú autorské, experimentálne a kritické projekty alebo výskum v oblasti dizajnu. Môže ísť o prototypy, koncept dizajn, nerealizované projekty alebo zdokumentovaný výskum s potenciálom širších presahov. Pre mňa osobne je to kategória, ktorá dokáže najviac prekvapiť.
Pozrite si nominácie, ktoré vybrala medzinárodná porota vo niektorých kategóriách.
Osobitnú kategóriu majú študenti. Keď získajú cenu, otvára im to dvere do budúcnosti? Pripomeňte, ktorí známi držitelia ceny sa uplatnili v praxi.
Ak študent získa Národnú cenu za dizajn, snažíme sa jeho prácu čo najviac spropagovať. Hodnota ceny je však pre každého iná. Záleží aj od toho akým smerom sa uberá ďalšia tvorba a zároveň profesionálna kariéra študenta. Ocenenie určite nie je odrazovým mostíkom pre študentov, ale dokáže byť dobrou iskierkou v pahrebe, vďaka ktorej môže mladý dizajnér v určitých prípadoch zažiariť. Držitelia cien za študentský dizajn ako napríklad Martin Mistrík (2005), Ondrej Gavalda (2007), či kolektív autorov Ľubica Segečová, Juraj Blaško, Alica Horváthová, Tomáš Klepoch, Matúš Lelovský a Martina Rozinajová (2009) alebo Nikoleta Čeligová (2015) sú dnes uznávaní a mimoriadne kvalitní výtvarníci a dizajnéri.
Tento rok neboli udelené nominácie v kategórii Šport a voľný čas – prečo?
To je skôr otázka na porotu, do ktorej rozhodnutí Slovenské centrum dizajnu nijako nezasahuje. My nominujeme hlavného kurátora Národnej ceny za dizajn a zároveň si porotcovia určia zo svojich radov predsedu poroty. Tentokrát bola v oboch prípadoch zhoda na dizajnérovi Michalovi Staškovi, ktorý každé dielo odprezentoval a viedol všetky diskusie poroty. Niekedy sa stane, že daná kategória neobsahuje tak kvalitné projekty, aby bolo možné udeliť ocenenie.

Návrhy v oblasti Spoločnosť a životné prostredie sa uberali dobrým smerom, no žiadny z projektov nenaplnil zadanie v plnom rozsahu. Diela však predsa uvidíme na jesennej výstave. Ktoré konkrétne, na čo sa môžeme tešiť?
Návštevníci uvidia na jesennej výstave v tejto kategórii napríklad kolekciu váz vytvorených recyklovaním z papierového odpadu z tlačiarní a odpadových kartónových obalov. Tešiť sa môžu aj na projekt, respektíve nástroj, ktorý podporuje hlbšie porozumenie, ako môže tenká vrstva mikroorganizmov na povrchu architektúr (tzv. Biopatina) chrániť a regenerovať prostredie alebo aj na ekologickú a plne rozložiteľnú urnu vyrastenú z mycélia.

Koľko ocenených návrhov má nádej aj na realizáciu v praxi či dokonca na masovejšiu výrobu? Alebo sa autori diel tešia už z ich zverejnenia na výstave?
Jednou z dôležitých úloh Národnej ceny za dizajn je odprezentovať širokej odbornej a laickej verejnosti dizajnérsky potenciál na Slovensku. Mnohokrát sa stalo, že práve vďaka cene našiel návrh od dizajnéra svojho výrobcu, alebo samotná výroba oveľa rýchlejšie našla odbyt. Výstava dizajnu je vždy určitá forma propagácie a úplne prirodzene iniciuje komunikáciu medzi spotrebiteľom, investorom, výrobcom a dizajnérom. Mnoho návrhov sa už v praxi realizuje alebo je v štádiu prototypovania a hľadá si svojich zákazníkov. To, koľko ocenených návrhov má šancu na realizáciu, je vždy otázne. My veríme, že to bude čo najviac a robíme všetko preto, aby sme to podporili.