Šaty Evy Braunovej aj kostým Maje Pliseckej od Coco Chanel vystavujú v Múzeu Kampa

Dvadsať rokov svojej existencie oslavuje pražské Museum Kampa krásnou výstavou nazvanou Fashion Paradox – Móda X Umění. Otvorili ju v sobotu 15. júla v priestoroch múzea, ktoré založila Meda Mládková, veľká milovníčka módy. Výstava, ktorej kurátorkou je Martina Vítková, má zaujímavý koncept: vedľa seba konfrontuje dobovú módu zo 60. až 80. rokov zo zbierky historika módy a dizajnéra Alexandre Vasiliieva so zbierkou výtvarného umenia Musea Kampa z približne rovnakej doby.

20.07.2023 07:00
šaty, výstava, Kampa, Fashion Paradox Foto: ,
Biely kostým venovala Coco Chanel osobne primabaleríne Maji Pliseckej, v strede model od André Courrégesa a vpravo šaty značky Pierre Cardin. Sprevádza ich obraz Běžící ženy od Jiřího Načeradského z roku 1967.
debata (1)

V majetku litovskej nadácie Alexandre Vassiliev Fondas je vyše 500 000 položiek zahŕňajúcich vintage oblečenie od začiatku 18. storočia až do súčasnosti a rôzne módne doplnky prevažne z Európy. Modely pochádzajú z domov najväčších mien francúzskej haute couture, niektoré patrili do šatníka slávnych primabalerín ako Maja Plisecká (jej biely kostým, ktorý jej v roku 1961 osobne darovala Coco Chanel, tiež uvidíme na výstave).

Šaty Evy Braunovej aj primabaleríny Maje Pliseckej

Pozrite si šaty svetových návrhárov na výstave Fashion Paradox.

Fotogaléria
Večerné šaty Hitlerovej milenky Evy Braunovej...
Šaty v expozícii obrazov Františka Kupku v...
+10Šaty zo 60. rokov na výstave Fashion Paradox v...

Vassilievova nadácia vlastní aj kostýmy, ktoré vytvorili avantgardní umelci pre Ďagilevov Ruský balet. Aktuálna výstava Fashion Paradox zároveň nadväzuje na projekty, ktoré už v minulosti smerovali do sveta módy a dizajnu, či už šlo o expozíciu obuvníka českého pôvodu Manola Blahnika, fotografa módy Helmuta Newtona, či šou Liběny Rochovej.

Vo vreci na zemiaky

Výstava sa teda začína 60. rokmi, ktoré priniesli módnu revolúciu. Návrhári už viac než pre matky navrhovali šaty pre dcéry, módny priemysel sa demokratizoval, keď prinášal stále širšiu konfekčnú ponuku. Emancipácia mladej generácie, ktorá má dostatočný príjem a slobodu, aby si dovolila módne výstrelky, je prísľubom nového veku.

Móda využíva nové materiály, inšpiruje sa výskumom vesmíru, popkultúrou aj ulicou. Tvorcovia výstavy zdôrazňujú, že pre modely slávnych módnych domov je zbierka Musea Kampa rozhodne dôstojným protihráčom. Dámske šaty sa vo výstavných priestoroch konfrontujú s obrazmi, objektmi, kresbami a grafikami. Vidíme, ako sa móda a umenie navzájom ovplyvňovali. Sú tu šaty so vzorom ako od Mondriana, ale aj bielo-zelené od Pierra Cardina, experimenty od tvorcov ako Christian Dior, Yves Saint Laurent, Paco Rabanne či Coco Chanel.

Vo dvoch hlavných sálach Musea Kampa je výstava rozčlenená do 12 okruhov a dvoch odbočiek. Uvidíme šaty krátke i dlhé, hodvábne, zamatové, plastové i papierové, s geometrickými vzormi aj hýriace farebnými kvetmi zaradené pod flower power. Pri kvetinových šatách vystavili v múzeu ukážky z tvorby Milana Knížáka či Otakara Slavíka.

Šaty s motívom Campbellovej polievky,... Foto: Pravda, Katarína Sedláková
šaty, móda, Fashion paradox, kampa, výstava Šaty s motívom Campbellovej polievky, politickej kampane Richarda Nixona aj vrece na zemiaky.

O kúsok ďalej vidíme bláznivú expozíciu označenú ako Pop. Jedny šaty vyzerajú ako oranžová lienka, v ďalších je figurína oblečená doslova v bielom vreci – na šatách je po anglicky napísané „Be beautiful in a potato sack“- čiže Buď krásna vo vreci na zemiaky. Ďalšia figurína má na sebe šaty s písmenami tvoriacimi meno Nixon, tretia má na minišatách známy vzor Campbellovej polievky, ktorú preslávil náš Andy Warhol. Expozícii dominuje drôtená inštalácia Karla Malicha a obrazy Ladislava Sutnara.

Zaujmú nás kombinézy, o ktorých sa dočítame, že ich história siaha až do roku 1919 – vtedy tento jeden kus odevu vytvorili pre uľahčeniu zoskokov parašutistom. Do vysokej módy sa dostali v 30. rokoch vďaka parížskej návrhárke Else Schiaparelli. V 60. rokoch mali vlastnú verziu kombinéz už všetci návrhári – od Oscara de la Rentu po Yvesa Saint-Laurenta, Christiana Diora či Andrého Courrégesa. Tvorcovia výstavy pripomenú, že podobné odevy na pódiu obliekali Cher, Elvis Presley, Freddie Mercury, ABBA či Mick Jagger. A práve kombinéza presne vyjadrila aj osobnosť Ziggyho Stardusta na tele Davida Bowieho.

Šaty Evy Braunovej aj Maje Pliseckej

Zaujímavé je to aj ďalej – vedľa nápisu Kostlivec v skrini sú vystavené nádherné tylové večerné šaty z dielne Annemarie Haise z roku 1935 s odkazom na Evu Braunovú, Hitlerovu milenku. Šatám dodáva lesk legenda, za ktorou vraj možno vidieť moc spojenú s hlavou nacistickej ríše, ale aj život ženy, ktorá s ňou spojila svoj osud aj smrť. Nečudo, že ju dopĺňa experimentálna kresba Čestmíra Janoška a objekt Pád Stanislava Kolíbala.

Večerné šaty Hitlerovej milenky Evy Braunovej... Foto: Pravda, Katarína Sedláková
šaty, Eva Braunová, Kampa, výstava Večerné šaty Hitlerovej milenky Evy Braunovej na výstave v pražskom múzeu Kampa.

A za rohom už zbadáme veľkolepý obraz Jiřího Načeradského Bežiace ženy z roku 1967 a kúsok od nich spomínaný biely kostým Maje Pliseckej od Coco Chanel, čierne šaty od Courregesa a vyšívané šaty značky Pierre Cardin.

Kto krásy nemá dosť, nech pokračuje po schodoch hore do stálej expozície diela Františka Kupku a sochára Otta Gutfreunda – aj sem ešte preniklo niekoľko pozoruhodných šiat z 20. a 30. rokov zo zbierky Vassilieva. Z tejto výstavy by Meda Mládková, ktorá zomrela vlani v máji v 102 rokoch, iste mala radosť. Potrvá do 5. novembra, najbližšia komentovaná prehliadka sa koná 15. augusta.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Praha #šaty #výstava #Kampa #Fashion paradox #Meda Mládková