Výtvarníci obsadili azylový dom, ktorý chceli ovládnuť mafiáni

V Bratislave sa v bývalom azylovom dome usídlilo umenie. Výstava Rozptyl je na Karpatskej 24 v trojposchodovom činžiaku, ktorého sa kedysi chceli zmocniť mafiáni (Kauza Maják nádeje). Kurátorom projektu je Richard Hronský, ktorý nám zaujímavú akciu priblížil. Inšpiráciou mu vraj bol Minisalon 84, ktorý predstavil český výtvarník a disident Joska Skalník v bratislavskej Umelke v roku 2022. Poukazovala na tvorbu alternatívnych umelcov a na tú nadviazal aj tento projekt.

30.09.2023 11:00
rozptyl Foto:
Autorom návrhu obálky katalógu Rozptyl je Rudolf Sikora.
debata

Ako sa vám podarilo realizovať nápad vystavovať v neobývanom dome?

Nápad urobiť výstavu Rozptyl v priestoroch neobývaného domu bol veľmi naliehavý. Spolu s Hugom Raýmanom, Lukášom Sobotom, Kristínou Majvitorovou a Adamom Baloghom sme sa dostali k bezodplatnej výpožičke nehnuteľnosti na Karpatskej 24. Vlastníkom je Mestská časť Staré Mesto. Za prepojenie vďačíme Jánovi Vozárikovi a Albertovi Vrzgulovi, ktorí poznali naše predošlé výstavy – Vystavenisko (apríl 2022) a Osvit (september 2022) a dôverovali nášmu projektu. Obe predchádzajúce výstavy boli tiež v nevyužitom dome na Somolického 14 v Bratislave.

Kurátor projektu Richard Hronský. Foto: Barbora Smutná
Richard Hronsky Kurátor projektu Richard Hronský.

Čo vás fascinuje na týchto nezáväzných priestoroch? Inšpirovali vás vraj aj podobné projekty, ktoré boli u nás v minulosti.

Už pred troma rokmi som sa dostal k záznamu o výstave Suterén 89 na Konventnej 14 v Bratislave. Výstava bola vyústením aktivít akčného alternatívneho zoskupenia Terén, ktoré iniciovali Radislav Matuštík, Július Koller a Peter Igor Meluzin. Bol som tým taký fascinovaný, že som na ďalší deň vstúpil do záhrady domu na Konventnej a zaklopal som na rozsvietené okno. Vtedy som sa spoznal s milou rodinou Institorisovcov. Práve oni v minulosti sprostredkovali Júliusovi Kollerovi pivničný priestor na Konventnej. A tak som spoznával neoficiálnu scénu – Evu a Igora Minárikovcov, Viktora Oravca, Ruda Sikoru, Petra Kalmusa, Ľuba Stacha, Vladimíra Kordoša, Ľubomíra Ďurčeka a ďalších. Nemali v minulosti možnosť pôsobiť v oficiálnych štruktúrach, a tak si svoj priestor vytvorili sami. Bolo v tom toľko slobody a radosti, že ma to nadchlo. Hoci je dnes situácia iná, chcel som dať umelcom takúto voľnosť priestoru. Mám rád staré domy, pivnice, podkrovia, drevárne, už v detstve som u starých rodičov rád prehľadával takéto zákutia a svoj záujem som v týchto a iných súvislostiach našiel aj v súčasnosti.

Hudobné vystúpenie skupiny Mocný Puch Lesa.
Výstava Rozptyl je na Karpatskej 24 v...
+3Dielo maďarskej autorky Anny Czár.

Pomýšľali ste najprv na výstavu v tom istom priestore, kde bola v roku 1989, čiže na Konventnej?

Najprv som myslel na tú istú pivnicu, avšak to už nebolo možné. Syn pána Institorisa, záhradník Aleš, mi navrhol využiť chátrajúci dom na Somolického 14, o pozemok ktorého sa staral. Dohodli sme, že ak sa o záhradu postaráme, pozemok i dom môžeme používať. Prvého apríla 2022 sme teda otvorili výstavu Výstavenisko. A potom v septembri 2022 Osvit.

Nová výstava Rozptyl je teda už výsledok skúseností a je aj na inom mieste. Ladia spolu diela rôznych generácií a prejavov?

Rozptyl má široký záber od periférie až k centru umenia, ale diela rôznych generácií sa nevadia, práve naopak. Rozptyl znamená naozaj rôznorodosť veku, pôvodu (Slovensko, Česko, Ukrajina, Rakúsko, Maďarsko, Estónsko či Nemecko) i vzdelanostného či názorového zázemia. Najmladší je šesťročný Herman Ainsar z Estónska a najstarší 77-ročný Otis Laubert zo Slovenska. Pozývali sme všetkých, ale nefér z našej strany bolo to, že sme ľudí oslovovali často po známosti, a nie otvorenou výzvou a to aj v zahraničí. Vznikla reťazová reakcia, informácia sa šírila a napokon sme pár ľuďom s ospravedlnením žiadosť o účasť zamietli. Mrzí ma to, ale v istom bode sme museli počet vystavujúcich uzavrieť. Vítame však všetkých, aj na finisáži 1. októbra, kde budeme vítať aj publikáciu k výstave.

Biela noc 2023 Andras Csefalvay Last generation Čítajte viac Na Bielu noc sa vracajú svetelní cvičiaci jogíni

Bolo aj pre vás, organizátorov, prekvapením, s akými dielami či nápadmi výtvarníci prišli? Robili diela aj konkrétne pre toto prostredie?

Určite áno. Niektoré diela vznikali na mieste. Bolo zábavné sledovať, ako sa autori vyrovnávajú s pridelenými plochami. Neraz sme sa ocitli aj v náročnej situácii, napr. keď sme zistili, že steny v dome neprijímajú klince. Pri toľkej účasti sme vymysleli formu – používať iba vertikálne steny. Každý z vystavujúcich si mohol vybrať alebo mal pridelenú jednu stenu, ktorej plochu mohol akokoľvek využiť. Dohodli sme sa, že pôjde o stenu, nie stropy, či podlahy. Do akej miery dielo vystupuje zo steny, sme nechali voľné. Tematika diela bola tiež voľná. Pojem „rozptyl“ takisto mal podnietiť k tvorbe z rôznych materiálov a realizácií nápadov, na ktoré inde nemali priestor. Jedinou podmienkou bolo nerobiť zásahy, ktoré by boli nevratné, napríklad vybúrať stenu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Galéria Umelka