Hlasov ubúdalo
Údajne za tým stojí nezáujem ľudí. „Po vyhodnotení predchádzajúcich ročníkov sa organizátori hudobnej ankety Slávik vzájomne dohodli na jej ukončení. Dôvodom bol kontinuálne klesajúci záujem verejnosti o hlasovanie, ktoré bolo zmyslom a základom celej ankety o najobľúbenejších interpretov slovenskej populárnej hudby,“ znie oficiálne stanovisko organizátorov, konkrétne Produkčného domu Forza, agentúry Oklamčák Production a TV JOJ.
Pravdou je, že hlasov ubúdalo a vo februári 2013, keď prebehla slávnostná ceremónia zjavne naposledy, sa počty pohybovali v rekordne najnižších číslach. Na porovnanie, Desmod, tohtoroční víťazi v kategórii Skupina roka, získali 8 176 hlasov, v minulosti sa však čísla na rovnakých priečkach pohybovali radovo v desaťtisícoch. Kapela Elán sa mohla v roku 1999 hrdiť až 50 631 hlasmi, druhý v poradí v tom istom roku – IMT Smile ich mali na konte 27 346 a na treťom mieste sa umiestnila skupina Senzus s 20 555 hlasmi. Podobne to klesá aj v iných kategóriách.
Nielen stálice
Na slovenské pomery veľkolepý ceremoniál si však stabilne získaval televízneho diváka a aj vo februári dosahoval slušnú sledovať. Jeho podiel na trhu sa pohyboval okolo 33 percent a stal sa tak jednotkou na trhu. Nezáujem je teda najmä z radov hlasujúcich. Dôvodom môže byť aj presýtenosť divákov, ktorí sú vyzývaní na esemeskové hlasovanie napríklad vo všadeprítomných talentových súťažiach.
Mnoho ráz sa tiež ozývali protestné hlasy na margo „slávikovských stálic“, teda interpretov, ktorí bez ohľadu na úspech v danom roku zo Slávika každoročne odchádzali so soškou v ruke. Paradoxne, tento rok sa v ankete presadili aj nové mená reflektujúce aktuálny záujem verejnosti, akými sú Celeste Buckingham, Peter Bič projekt či Ego. S trendom mladšej generácie vnímať popularitu skôr cez sociálne médiá a siete sa však Slávik nevyrovnal. Ani program prezentujúci novú vlnu slovenskej pop-music, ani snaha pripodobniť dramaturgiu svetovým anketám v štýle MTV nevyšli v ich prospech. Akoby Slávik získal nálepku „za zenitom“ a nevedel sa jej zbaviť.
Niet síl ani schopností
História Slávika je pritom značne bohatá. Ešte ako Zlatý slávik vznikol v roku 1962, keď v ankete hlasovali Slováci aj Česi prostredníctvom novín Mladý svět a Smena na nedeľu. Na tomto princípe fungoval až 29 rokov. Neskôr na jeho tradíciu v polovici deväťdesiatych rokov nadviazal Český slávik a v roku 1998 aj ten slovenský. Prvým víťazom slovenského Slávika sa v kategórii skupina stal Elán, za najlepšiu speváčku bola vyhlásená Barbara Haščáková a za speváka Paľo Habera.
Medzi hudobníkov, ktorí sa na stupni víťazov objavili najčastejšie, patrí okrem Elánu aj Desmod, Miro Žbirka, Jana Kirschner, Richard Müller, Zuzana Smatanová alebo Peter Cmorik. Za objav alebo skokana roka boli vyhlásení napríklad Polemic, Mária Čírová, Iné kafe a Komajota.
To, že Slávik zo scény zmizne, je bez ohľadu na jeho kvality smutnou správou o stave slovenskej pop-music. Okrem toho, že podobné ocenenia by mali byť prirodzenou súčasťou šoubiznisu, dokazuje jeho zánik aj to, že na vytvorenie tradície v tomto odvetví na Slovensku niet síl ani schopností. Či v najbližších rokoch vznikne podobná iniciatíva, alebo ide o dlhodobý koniec hudobných cien u nás a priestor dostanú len menšie, regionálne ankety, je pri takejto situácii otázne.