Severský sklon k melanchólii
Večer otvorili švédski I Break Horses, ktorí so svojím indie popom zbierajú samé pozitívne reakcie. Aj u nás predviedli peknú ukážku severského citu pre chytľavé melódie a sklonu k melanchólii. Prístupnejšie pôsobili Jungle, hoci donedávna si toto anglické zoskupenie udržiavalo prísnu anonymitu. Dnes už poznáme tváre dvoch londýnskych producentov stojacich za projektom, fotky však naďalej odmietajú a oslovujú sa len písmenami J a T. Vysoké mužské vokály, klávesy a láska k 80. rokom v ich podaní tvoria nový, súčasný pohľad na soul. Jungle ukázali, že sú svojím spôsobom zosobnením typickej kapely 21. storočia – mixom nostalgie za uplynulými desaťročiami, okoreneným súčasnými možnosťami elektronickej hudby a nevyhnutnou dávkou marketingového myslenia. A hoci si na nich možno už o rok nespomeniete, naživo sedemčlenná kapela vytvorila tú správnu atmosféru na pretancovanie celého večera.
Headlinerom večera bol britský producent Kieran Hebden, známy ako Four Tet, napríklad aj zo spoluprác s Radiohead či Aphex Twinom. Umelec, ktorý zručne spája organický zvuk s technom a jazzovými, folkovými a hiphopovými prvkami, aj v Bratislave plynulo prechádzal medzi jednotlivými hudobnými škatuľkami. I v trackoch na prvý pohľad čisto tanečných si Four Tet udržiava určitú introvertnosť, rozjímavosť a práve pasáže s melancholickými podtónmi patrili medzi najsilnejšie (hoci dav vášnivo reagoval aj na každé výraznejšie basy). Abstrahujúci prístup k tvorbe však naživo nie vždy fungoval – časté striedanie polôh narúšalo kontinuitu a vystúpenie Four Tet tak neprinieslo výnimočný zážitok. Celkový dojem však obzvlášť pri tomto účinkujúcom podporil výborný vj-ing, ktorý bol počas celého večera premietaný aj po obvode miestnosti a halu Refinery Gallery tak posúval na celkom inú estetickú úroveň.
Zvukový cirkus ako bodka na záver
Posledný vystupujúci Daphni je Kanaďan, ktorého väčšina hudobných fanúšikov pozná pod menom Caribou. Ako Daphni produkuje tanečnejšiu a klubovejšiu hudbu, ktorá pracuje s eklektickým miešaním rôznych nálad a hudobných smerov. Hneď na úvod sa pustil do uší účastníkov s takmer metalovou vlnou hluku, ktorá ich okamžite preladila na nový zážitok. Daphni sampluje a mixuje s precízne vypočítanou hravosťou a stáča track vždy inam, ako poslucháč predpokladá. Energický, odviazaný zvukový cirkus bol vhodnou bodkou za celým line upom.
Napriek tomu, že Electronic Beats neprináša vyslovene katarzné hudobné zážitky, aj ročník 2014 sa môže smelo radiť k predchádzajúcim úspešným vydaniam. Tento festival je totiž predovšetkým party a v tomto smere patrí k špičke podujatí, ktoré sa u nás konajú. Medzinárodný formát má silu pritiahnuť mená, ktoré by u nás za normálnych podmienok tak skoro nevystúpili. A Bratislava zároveň ukazuje, že má potenciál hostiť dobré tanečné akcie, na ktorých neznie len duté prázdno beatov. Aj party hudba sa totiž dá robiť inteligentne a tvorivo.