Nový zvuk v novej dobe
Začiatkom mesiaca sa dostala do predaja druhá várka z plánovaných reedícii Led Zeppelin. Albumy s názvom IV. a Houses of the Holly predstavujú zlatú éru formácie a obsahujú hity ako Stairway to Heaven, Black Dog, Ocean, The Rain Song alebo D'Yer Mak'er. Rovnako ako pri prvých troch nahrávkach získavajú kupujúci nielen doplnený materiál, ale aj nový zvuk. Nejde totiž len o oprášené vydanie známeho materiálu, skladby prichádzajú aj s takzvaným remasterom.
Za ním nestojí nikto iný ako gitarista kapely a producent Jimmy Page. „Originálne nahrávky Led Zeppelin boli analógové a určené na vinyl. Neskôr z toho spravili reedíciu pre CD, ale musím priznať, že neznela veľmi dobre,“ povedal v rozhovore pre New York Times slávny hudobník. To však bolo podľa jeho slov už pred dvadsiatimi rokmi. V súčasnosti technika pokročila, na počúvanie hudby existujú nové spôsoby a „stará hudba“ nemôže po zvukovej stránke konkurovať tej aktuálnej. „V svete digitálnych formátov je zrejmé, že sa mu musíme prispôsobiť a dať tomu remaster alebo tú muziku jednoducho prehodiť cez palubu,“ vyhlásil Page. Podobným procesom prešli aj albumy mnohých svetových skupín, okrem iných Beatles alebo Pink Floyd. Nie všetci hudobní fanúšikovia však bývajú aktualizáciou zvuku nadšení a napriek výhodám preferujú pôvodné verzie.
V čom je zvyčajne takýto remaster lepší? Poslucháčovi sa v prvom rade môže zdať, akoby boli dané skladby hlasnejšie. Oveľa kvalitnejšie však znejú napríklad so špeciálnymi slúchadlami alebo pri počúvaní na mobilných telefónoch a tabletoch. A práve v tom vidia budúcnosť aj mnohé vydavateľstvá.
Pre fanúšikov a zberateľov
Aby bol známy album aj po desiatkach rokoch atraktívny, obsahuje zvyčajne jeho reedícia rozličné bonusy. Najčastejšie sa v týchto prípadoch stretávame s frázou „dosiaľ nevydané“, ktorá priťahuje záujem médií aj verejnosti. Skladby, ktoré sa nedostali na album, alebo nikdy nezverejnené záznamy z koncertov sú ťahákom najmä pre skalných fanúšikov, prípadne pre zberateľov. Často sú totiž špeciálne boxy, či už na CD alebo na platni, vydávané len v menšom náklade a ich hodnota na trhu s hudobnými nosičmi sa vie rokmi vyšplhať na stovky eur. Mnoho z „dosiaľ nevydaných“ materiálov sa však kvalitou nepribližuje k regulárnym skladbám, ktoré interpret alebo kapela nahrali. To často bolo dôvodom, prečo zostala daná skladba tak dlho v zabudnutí.
Archívna hudba napriek tomu žne úspechy. Správa o tom, že Michael Jackson vydáva album päť rokov po smrti, obletela na jar svet a do dnešných dní sa z nahrávky Xscape predalo viac ako milión kusov. Nový singel A Place With No Name s videoklipom predvčerom premietli na svetelnej obrazovke na Times Square v New Yorku. Mŕtvy spevák sa tak vďaka nedokončeným skladbám, ktoré si odkladal dlhé roky do šuplíka, stal prvým svetovým interpretom, ktorého skladba bodovala na prvej priečke renomovanej hitparády Billboard 100 počas piatich dekád. Renomé cédečku nepoškodil ani fakt, že bol v prvom rade jednou z komunikačných stratégií výrobcu mobilných telefónov. Hľadať však za reedíciami a archívnymi nahrávkami len biznis či snahu ulahodiť mladej generácii by bolo zbytočne cynické. V konečnom dôsledku totiž ide o návrat hudby, ktorá zvyčajne stojí za to, aby sa ešte raz dostala do aktuálnych rebríčkov predajnosti.