A práve Haydnovým nástupcom na dvore grófa Esterházyho bol bratislavský rodák Johann Nepomuk Hummel. Zázračné dieťa, najtalentovanejší Mozartov žiak a Beethovenov priateľ i rival. Vo svete i na Slovensku je, žiaľ, stále nedocenený.
Na koncertné pódium bratislavského festivalu prináša jeho hudbu paradoxne Francúz. Dirigent Didier Talpain objavil dielo, ktoré na festivale zaznie v novodobej svetovej premiére. Kantátu na počesť svadby cisára Napoleona s Máriou-Lujzou Rakúskou si v roku 1810 objednal francúzsky veľvyslanec v Rakúsku. Talpain preto ako francúzsky kultúrny atašé cítil povinnosť predviesť toto dielo publiku.
„O Hummela som sa zaujímal už dlho predtým, ako som pred tromi rokmi prišiel na Slovensko. Je to skladateľ na vysokej úrovni. Možno nie je génius, pretože géniom jeho doby bol Beethoven. Ale Hummel je v rebríčku hneď za ním. A, žiaľ, globálne je podceňovaný,“ povedal Talpain. A pridal príhodu, ako si kúpil anglickú knihu o hudobných skladateľoch. „V kapitole nazvanej Hviezdy medzi planétami nájdete aj Hummela. On nepotrebuje byť objavený, len viac propagovaný,“ vysvetlil Talpain. Ako dirigent sa zameriava na hudbu 18. a začiatku 19. storočia.
Kantátu na počesť svadby cisára Napoleona s Máriou-Lujzou Rakúskou našiel Talpain v londýnskej knižnici. „S Hummelom je celkom jednoduché urobiť svetovú premiéru. Mnoho z jeho diel spí v knižniciach a každý z Hummelových učeníkov, a ja sa pokladám za jedného z nich, vie, kde sú uložené partitúry,“ povedal. Talpain odkopíroval noty a spolu s editorom ich prepísal do modernej notovej osnovy. Moderné nástroje však čakať nemožno.
„Pravidelne hrávam Hummela s orchestrom. Aj tak možno, samozrejme, dosiahnuť zaujímavý výsledok. Ale ak chcem ísť hlbšie, uvádzam Hummelovu hudbu s použitím dobových nástrojov. Odporcovia hry na dobových nástrojoch argumentujú, že na nich nemožno dosiahnuť takú dokonalú intonáciu ako na moderných. Ale zvuk huslí z romantizmu nie je ten istý ako moderných koncertných huslí,“ vysvetlil Talpain. So súborom Solamente naturali sa zameriava na interpretáciu starej hudby.
Kantátu nepovažuje za skladbu – „hviezdu medzi hviezdami“. Tou je podľa neho skôr Hummelovo oratórium Prechod cez Červené more. V programe koncertu zaznie na Slovensku po prvý raz a je hudobnou freskou inšpirovanou práve Hummelovým predchodcom Haydnom.
Hommage a Haydn
22. novembra o 16. h v historickej budove SND
program Joseph Haydn: Ceciliánska omša C dur
účinkujú Štátny komorný orchester Žilina (Jaroslav Kyzlink), Spevácky zbor mesta Bratislavy, Martina Masaryková (soprán), Terézia Kružliaková (mezzosoprán), Tomáš Kořínek (tenor), Martin Gurbaľ (bas)
Hommage a Hummel
26. novembra o 19. 30 h v historickej budove SND
program Johann Nepomuk Hummel: Te Deum (1806), Kantáta (na počesť svadby cisára Napoleona s Máriou-Lujzou Rakúskou), oratórium Prechod cez Červené more
účinkujú Solamente naturali (Didier Talpain), Wiener Kammerchor, Isabelle Philippe (soprán), Hjördis Thébault (soprán), Philippe Do (tenor), Pierre-Yves Pruvot
(bas)