Recenzia: Chinaski experimenty nepristanú

Nie sú to žiadne rýchlokvasené hviezdy, čo sa k sláve dostali ako slepé kura k zrnu. Status jednej z najpopulárnejších českých skupín si Chinaski vydrela na dlhej ceste z domácej garáže. Obľubu si získala hravými i vtipnými rokenrolovými skladbami.Jej hity ako Klára či Tabáček si spievalo celé Česko i Slovensko. A teraz prichádza Chinaski s novým albumom Není na co čekat.

03.10.2010 08:00
Chinaski: Není na co čekat
Chinaski: Není na co čekat

Album je nabitý väčšinou energickými pesničkami. Hneď úvodná skladba 3 pasty znie v rýchlom rytme a opäť prezrádza dôvtip i vtip Chinaski. „Něco se stalo a to je celé, byla pryč už 4 pěny do koupele… Odpustím každému, jen sobě neprominu, byla pryč už 2 odečty plynu,“ spieva Michal Malátný a do žánru ľúbostných piesní tak prináša originalitu, keď dobu rozchodu počíta aj minutými žiletkami na holenie či zubnými pastami.

O láske ide takmer vo všetkých skladbách. Šťastím je, že Chinaski sa dokáže ubrániť klišéovitým výlevom. Jednou z najkrajších skladieb na albume je slaďák Artisté. Má pôvabnú melódiu, z ktorej tušiť melanchóliu, i text, ktorý „pohladí“ na duši. „Lásko, jsme jak dva žongléři, kteří si dávno, dávno, dávno nevěří. Lásko, jsme jak dva artisté, další číslo je nejisté.“

V skladbe Takmer svatý si Malátný zaspieval dueto so slovenskou slávicou Zuzanou Smatanovou. Slová napísal jeden z najlepších slovenských textárov Vlado Krausz. „Víš, na co máš nárok, keď postavíš dom, a studený párok ťa privíta v ňom. Už nemůžeš nápad pod plešinou nájsť, niet pre koho chrápať a přesladit čaj,“ spieva sa v československej pesničke, ktorá má šancu stať sa hitom, hoci z atmosféry skladby by sa dala viac vyčítať „smatanovská“ než „chinaskiovská“ muzika.

K skladbám s neodmysliteľným štýlom Chinaski patria aj singlový Spáč, 7 hříchů, Sen 1996 či Obloha. Chinaski sa však tentoraz vydali aj na cestu za vlastné hranice. Odvahu experimentovať treba oceniť, ale výsledok nie je príliš vydarený.

V piesni Kérka Chinaski podsúva paródiu na punkovú hudbu, no Malátnému táto poloha nesedí, i keď na texte sa možno pousmiať. „Jsem přemýšlivý typ… ledaže propad' bych kouzlu tetáže a na starý kolena nechal si vykerovat sebe.“

Azda najväčším prekvapením albumu je pieseň Digitálně, v ktorej si zarapoval nový bubeník Chinaski Otakar Petřina známy ako raper Marpo.

V poradí ôsmy album Chinaski ovplyvnila aj predvlaňajšia smrť kľúčového textára a bubeníka skupiny Pavla Grohmana. Chinaski siahla po starších Grohmanových textoch a na albume sa vyspievava zo smútku nad jeho stratou. „Došel mi humor uprostřed léta, došly mi slova, nezbyla věta. Vždycky mi dojdou síly i slzy, když léto skončí tak strašně brzy,“ spieva Malátný v záverečnej skladbe Šatna.

Chinaski na novom albume ponúkajú najmä overený „tovar“. A hoci by sa dalo polemizovať, či je ešte stále zaujímavé, ak kapela celé roky tvorí vskutku rovnakú hudbu, Chinaski jej jednoznačné zaškatuľkovanie neškodí. Pretože najlepšia je Chinaski, keď je sama sebou. Jej hudba stále dáva zmysel a aj zabáva. Nepotrebuje doháňať trendové skladby, ktoré vyskakujú z éteru rádií.

Chinaski: Není na co čekat
Universal Music 2010