Recenzia: Nádherné piesne z dlhej cesty Leonarda Cohena

Mnoho Cohenových obdivovateľov sa pýtalo, čo ho viedlo k vydaniu ďalšej koncertnej platne Songs From The Road - iba rok po fenomenálnej živej nahrávke z Londýna.

02.02.2011 06:00
Leonard Cohen: Songs From The Road Foto:
Leonard Cohen: Songs From The Road

Odpoveď na ich pochybovačné otázky v sebe ukrýva samotný názov albumu. Každú zo „skladieb z cesty“ totiž nahral na inom mieste, pred iným publikum a v inej atmosfére.

Spievajúci básnik
Na pódiu je tma. Obecenstvo čaká na príchod hudobníka, ktorý vlastne ani nie je celkom hudobníkom. Je to básnik, spisovateľ, filozof. Jeho skladby sú ako nádherné obrazy. Čím dlhšie ich počúvate, tým väčšiu krásu v nich objavujete. Má sedemdesiatpäť, ale spieva najlepšie vo svojej kariére. Možno preto, že Leonard Cohen nikdy neskladal trendové skladby, a tak im starnutie prospieva, rovnako ako jemu.

Príbehy zakorenené v hudbe rastú spolu s ním. Pätnásť rokov ich nehral naživo. Bol v budhistickom chráme, písal básne a skladal nové piesne. Zákony doby a biznisu však platia pre každého. Po tom, čo ho bývalý manažment pripravil takmer o všetko, nemal inú možnosť ako vyraziť opäť na cesty.

Počas veľkolepého dvojročného turné sa zastavil aj v Bratislave. Dokonca dvakrát. Každý, kto mal šťastie a videl ho naživo, musel z koncertu odchádzať v presvedčení, že Cohen nežije zo starej slávy. Zohratá kapela a trojhodinové vystúpenie, zložené zo skladieb, ktoré sú v hudobnej histórií zapísané zlatým písmom, strhli aj londýnske publikum v roku 2009. Fantastický záznam z koncertu s jednoduchým názvom Live In London sa právom zaradil medzi najlepšie albumy roka 2009 a niektorí hudobní kritici dokonca hovorili o najlepšej živej nahrávke všetkých čias.

Cesta je cieľ
Ošúchaná múdrosť je v prípade tohto albumu rovnako pravdivá ako Cohenove piesne. Na albume Songs From The Road ich je iba dvanásť, no silou sa bez problémov vyrovnajú londýnskej dvadsaťšestke. S Cohenom precestujete Kanadu, zastavíte sa na mulitžánrovom festivale Coachella v Kalifornii a budete mlčať spolu s obecenstvom na kontroverznom koncerte v Tel Avive. Skladbu Lover, Lover, Lover na ňom odspieval s takou silou, ktorá mrazí.

Nádherná Suzanne vás omráči krásou, ktorá sa v nej skrýva už viac ako štyridsať rokov. Bird On a Wire, Chelsea Hotel, The Partisan, Avalanche. Každá je klenotom, ktorému dodalo koncertné cestovanie kanadského poeta ešte väčšiu naliehavosť. Tú môžu Cohenovi závidieť aj o niekoľko generácií mladší hudobníci. Keď spieva, prehovára k publiku a nie iba prehráva otrepané hity. Jeho najväčšia sila spočíva v tom, že žiadnu silu nepoužíva. Netlačí na prednes – jednoducho to nepotrebuje.

Čas znamená múdrosť
Leonard Cohen sa nepreteká so zvyškom hudobného sveta. Je totiž jeho samostatnou kategóriou. Album Song From The Road potvrdzuje, že naživo znie rovnako výnimočne ako z nahrávky. Nie je to len ďalší koncert vydaný na cédečku, ktorý mu má pomôcť vyrovnať dlhy. Je to cesta. Cesta jeho neobyčajnou hudobnou kariérou. Ak ju prejdete spolu s ním, pochopíte, že čas sa nedá oklamať. A to je na ňom to najkrajšie.

Hodnotenie Pravdy:  5 z 5 hviezdičiek