Stefan Olsdal z Placebo: Živá skúsenosť sa našťastie nedá stiahnuť

Boli chvíle, keď už nemali energiu a sily pokračovať, najmä po konfliktoch s bubeníkom Steveom Hewittom, ktorý z kapely Placebo odišiel v roku 2007. Brian Molko a Stefan Olsdal sa rozhodli pokračovať a chuť nahrávať nové skladby je väčšia, než kedykoľvek predtým.

24.06.2017 16:00
Stefan Olsdal, placebo Foto:
Stefan Olsdal z Placeba.
debata

Ešte na chvíľu sa však chcú vrátiť do minulosti. Oslavy 20. výročia odštartovali minulý rok koncertným best of turné. Svoj charakteristický temný zvuk príde kapela už v nedeľu predstaviť aj do bratislavskej Aegon Arény NTC. Na otázky Pravdy odpovedal basgitarista kapely Stefan Olsdal.

Dá sa povedať, že vás objavil David Bowie, ktorý v roku 1996 pozval začínajúce Placebo na svoje turné. Aké máte na neho spomienky?

Bol tým najláskavejším a najkreatívnejším rozprávačom príbehov, akého som kedy stretol! Ach, a koľko len úžasných príbehov mal!

Skupina Placebo dnes funguje v tvorivom duu, akoby ste nechceli medzi seba pustiť ďalších členov. Vzhľadom na vaše negatívne skúsenosti s bubeníkmi sa asi nedá ani čudovať. Je ťažké začať dôverovať novým ľuďom?

Začínali sme ako tvorivé duo a nepociťujeme, že by sme k sebe potrebovali niekoho ďalšieho. Toto rozhodnutie a nastavenie vo fungovaní kapely je pre nás najvhodnejšie a najvýhodnejšie, pretože to, čo spolu s Brianom dnes robíme, sa za tie roky zdokonalilo na veľmi vysokú úroveň. Dokážeme to robiť precízne a nikto nemusí suplovať našu prácu.

Podľa čoho si vyberáte miesta, kde hráte?

Práve prednedávnom sme hrali v starom gréckom amfiteátri v Stredomorí. Prístup doň bol príšerný, vybavenie, vrátane zabezpečenia bezpečnosti publika, nedostačujúce a museli sme pritom robiť kompromisy. Nemohli sme ľuďom priniesť našu plnohodnotnú koncertnú šou vzhľadom na spomínané obmedzenia. Tento druh kultúrnych stánkov sú veľmi staré a krásne divadlá. Dávajú návštevníkom a interpretom šancu byť súčasťou ich histórie. Ale pri aktuálnom turné cítime, že chceme fanúšikom zabezpečiť väčší komfort, lepšiu bezpečnosť a plnší zážitok. Preto sa väčšina z koncertov, kde budeme hrať, koná v blízkosti veľkých metropol, v sálach s dostatočne veľkou kapacitou.

Druhou dilemou potom býva, čo vlastne hrať. Fanúšikovia chcú hity, hudobníci, naopak, hrať piesne, ku ktorým majú citové puto. Musíte robiť kompromisy?

Náš súčasný koncertný setlist sa blíži k charakteru osláv a je skĺbením spomínaných kompromisov. Oslavujeme s piesňami, vďaka ktorým je Placebo tam, kde je, vrátane tých, ktoré sme už považovali za mŕtve a nami pochované. Ak však niekedy bola príležitosť hrať naše najskoršie komerčné hity, tak je to práve teraz.

Keď hudobníci vytvoria nový album, zákonite prichádza k druhej časti – jeho promovaniu a k marketingovým aktivitám. Dá sa dnes ešte robiť dobrá hudba bez dobrého proma? Dokáže ju poslucháč sám objavovať?

Nahrávali sme našu hudbu a následne ju „vzali na cesty“, pretože turné sa stalo naším hlavným zdrojom živobytia. Našťastie ani dnes sa živá skúsenosť nedá „stiahnuť“. Takmer každá predstaviteľná hudba je k dispozícii naším končekom prstov, vrátane nových interpretov a ďalšej úžasnej muziky. Hudbu objavujem aj tým, že mi niekto odporučí dobrú kapelu alebo mi niekto počas turné povie, aby som si všimol toho a toho interpreta. Zbožňujem objavovanie a spoznávanie sveta hudby cez slúchadlá. Je to pre mňa dôležité, lebo sa dokážem sústrediť na všetky detaily a zvuky, ktoré sú v danej hudbe používané. Nič mi tak neuchádza. Táto skúsenosť je veľmi osobná, oproti tomu živé vystúpenia sú viac komunikatívne a môžete pri nich zažiť veľkú koncentrovanú energiu vytvorenú interpretmi a publikom. Hudba je v mnohých situáciách extrémne prispôsobivá a pokiaľ ju niekde hráte, spojíte sa s ňou.

Koncerty sú masovou záležitosťou, koná sa ich viac než v minulosti, no čoraz viac v nich rezonuje bezpečnosť. Čo s hudobníkom spravia udalosti ako napríklad teroristické útoky v Manchestri či Paríži?

Na to, ako vystupujem a správam sa na javisku ani na našu šou, nemali vplyv v žiadnom smere. Samozrejme, musíme dbať na bezpečnosť, zavádzať nové opatrenia a predchádzať rizikám, no nie som príliš presvedčený, že sa podarí úplne zastaviť takýto druh nepredvídateľného násilia.

Populárni hudobníci majú na ľudí dosah. Ako sa snažíte tento vplyv využívať?

Ľudia reagujú na hudbu odlišne a rôzne. Čo niekoho uráža, môže druhého rozosmiať. Nedáva mi však veľký zmysel riešiť, aký dosah môže mať naša hudba na spoločnosť.

Na trenčianskom festivale Pohoda ste vlani vystúpili spolu s Miguelom Lopézom Morom v projekte Digital 21. Ovplyvňujú bočné projekty fungovanie kapely Placebo?

Tento projekt mi umožnil preskúmať novú oblasť a kompletne odlišný žáner, než ten, čo robím v skupine Placebo. Keď hudobník rozbieha niečo nové, je to pre neho oslobodzujúci pocit. Zrazu sa vráti na úplný začiatok niečoho, čo musí ešte len vybudovať. Album vyjde v októbri, ale aktuálny singel Symmetry je už na svete. Nikdy predtým som vo videoklipe neplakal! Pozrite si to a vypočujte!

Britskú kapelu Placebo pôsobiacu v Londýne založil v roku 1994 Brian Molko a Stefan Olsdal. Vznikla počas vrcholiacej britpopovej „vojny“, no naproti skupinám Oasis či Blur mala temnejší zvuk a vzbudzovala veľké emócie. Čoskoro sa pridáva bubeník Steve Hewitt, ktorý sa stáva právoplatným členom skupiny. Debut nazvaný Placebo je zjavením, hlavne pre neobvyklé zvuky, ktoré vznikli neortodoxným nahrávaním. Zaregistroval ho aj David Bowie, ktorý Placebo pozýva na svoje koncertné turné, kde si ich všimnú zástupy nových fanúšikov. Kapela si zakladá na premyslenej koncepcii albumov, ako aj na vybratí tých správnych singlov ako Pure Morning, Evere You Every Me, Taste in Men, Slave to the Wage, The Bitter End či English Summer Rain. Po vydaní piateho albumu Meds (dodnes ich nahrali sedem) odchádza Hewitt, po ňom aj bubeník Steve Forrest a Placebo sa rozhodlo nenaberať nových členov, ale pracovať s externými muzikantmi. Dvadsať rokov pôsobenia na hudobnej scéne oslávili kompiláciou A Place for Us to Dream a veľkým koncertným turné, ktoré sa začalo minulý rok.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Placebo #Stefan Olsdal #Brian Molko