Festival Next ako trochu iná hudobná výchova

Od detstva sme konfrontovaní s dvoma premenlivými množinami – tým, čo je známe, a tým, čo, naopak, nepoznáme. Kým v ranom veku je objavom každý deň a poznanie sa o nové podnety nabaľuje pomerne rýchlo, tok informácií a interakcia medzi týmito dvoma svetmi začína pod vplyvom stereotypu, pohodlia alebo nezáujmu postupne stagnovať.

22.11.2017 12:02
debata
K vrcholom festivalu bude patriť spoločný... Foto: Phil Sharp
Next K vrcholom festivalu bude patriť spoločný projekt Kevina Martina (vľavo) a Dylana Carlsona.

Povzbudiť ľudí k hľadaniu nekonvenčného či kritickejšieho pohľadu na svet dokáže práve umenie, ktoré posúva hranice nielen v oblasti tvorby, ale aj samotnej percepcie divákov. Príkladom je aj festival súčasnej hudby Next, ktorý dlhodobo zaostruje svoju pozornosť na novú, inšpiratívnu či dokonca vizionársku tvorbu. Prierez toho najzaujímavejšieho z medzinárodnej aj domácej scény zvukového umenia ponúkne aj počas svojho 18. ročníka, ktorý sa bude konať oddnes až do soboty v Bratislave.

Dať sa prekvapiť

Nič neočakávať a pozorne počúvať. Zrejme takto by mohla znieť rada smerovaná poslucháčom, ktorí sa zháčia už pri prívlastkoch ako súčasná či progresívna hudba. So skeptickým prístupom k novej hudbe sa bežne stretáva aj organizátor festivalu Next Slávo Krekovič: „Všetko je ovplyvnené prostredím, v ktorom sa človek pohybuje, a rovnako médiami, ktoré sústredenému poslucháčovi a takejto forme hudby nie sú príliš naklonené. Je to podobné ako s vážnou hudbou. Od publika, ktoré počúva klasiku, sa takisto očakáva nejaký hlbší záujem. Na druhej strane však nechcem tvrdiť, že v prípade Nextu musí ísť nevyhnutne o náročnú hudbu.“ Festival má podľa jeho slov v hľadáčiku skôr vnímavého poslucháča, ktorý je otvorený novým zážitkom: „Snažíme sa osloviť divákov, ale v konečnom dôsledku aj umelcov, ktorí radi posúvajú hranice, hľadajú prekvapenia a dávajú sa inšpirovať bez ohľadu na žánrové konvencie.“

Dva rôzne a navzájom sa prelínajúce hudobné svety možno nájsť aj v projekte The Bug vs Dylan Carlson of Earth, ktorý sa návštevníkom predstaví v piatok v kultúrnom priestore A4. Za názvom The Bug sa skrýva Kevin Martin, britský hudobník venujúci sa dubstepu, industriálu či hiphopu, Dylan Carlson si zase so svojím projektom Earth získal celosvetové renomé ako priekopník ambientného drone metalu (štýl heavy metalu). Ako dopredu avizujú organizátori, pôjde o zvukovo najintenzívnejší zážitok festivalu. „Toto spojenie tiež nie je úplne tradičné, pretože vychádza z rôznych žánrov. Ich tvorbu však spája záujem o ťažkosť, temnejšie polohy, hudba je niekedy extrémne hlasná a často pracuje s vibráciami,“ dodáva na margo dvojice Krekovič.

Festivalová premiéra

Okrem obšírneho programu, kde zaznie viac ako dvadsať koncertov a audiovizuálnych performancií, však organizátor upozorňuje aj na audiovizuálne predstavenie, ktoré vzniklo špeciálne na objednávku festivalu. Pôjde o premiéru diela, pri ktorom sa na pódiu stretnú stálica elektronickej scény, rakúsky hudobník Fennesz, popredný slovenský gitarista a skladateľ David Kollar a „inžinier obrazu“ Zdeno Hlinka. „Jednou z línií festivalu je aj podpora či iniciovanie vzniku novej hudby, diel, ale aj spoluprác. Spolupráca Davida Kollara a Fennesza vyplynula z ich prirodzenej hudobnej komunikácie, no spolu sme premýšľali o tom, ako to ešte viac posunúť dopredu. Všetci sme veľmi zvedaví, ako to dopadne,“ tvrdí Krekovič, podľa ktorého je Next pre takéto projekty ideálnou platformou.

Nielen percepcia, ale aj interakcia je to, čím je festival Next živý. O svoje skúsenosti a vedomosti sa s ľuďmi prídu prostredníctvom workshopov podeliť popredné mená súčasnej svetovej hudby. Jedným z nich je aj Till Bovermann – umelec a hudobník žijúci v Helsinkách a Berlíne, ktorý sa venuje vytváraniu nových hudobných nástrojov a experimentálnych zvukových rozhraní. Vo svojej tvorbe využíva prírodné úkazy, ako je vietor, rast či pohyb so zámerom posúvať divácke očakávania a zážitky. Po prvý raz bude súčasťou programu aj netradičný formát zvukovej prechádzky po meste, ktorú pripravil maďarský umelec Zsolt Sőrés ako poctu Milanovi Adamčiakovi a Johnovi Cageovi. „Projekt vznikol na základe Sőrésovej umeleckej rezidencie, ktorú posledné tri mesiace absolvoval v ,áštvorke‘. Mal teda priestor a čas celé si to poriadne premyslieť. Zaujímavé je najmä to, že prechádzka bude spojená aj s lokálnou históriou,“ pripomína Slávo Krekovič s tým, že východiskový bod stretávky bude v sobotu popoludní na bratislavskom Trnavskom mýte.

Koho teda Next pozýva? Každého, kto sa nerád uzatvára. Dramaturgia festivalu sa nedrží len v jednom žánri, každý koncert ponúka celkom iný zážitok a ponúka ľuďom možnosť nájsť si polohu, ktorá im najviac vyhovuje. Ako na záver dodáva Krekovič, „chuť objavovať tu dominuje nad akoukoľvek snahou o budovanie hudobných škatuliek“.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #festival #Next #A4 – priestor súčasnej kultúry #Slávo Krekovič