Bravúra, štýl, emócia. Reduta zažila ideálny klasicizmus

Štvordielny abonentný cyklus súkromnej agentúry Gesamtkunstwerk naladil druhý bratislavský koncert na strunu klasicizmu.

12.12.2017 12:00
Rudolf Buchbinder Foto:
Klavírny virtuóz Rudolf Buchbinder s Komorným orchestrom Viedeň – Berlín.

Pre danú dramaturgiu ťažko nájsť optimálnejšie spojenie, akým je Komorný orchester Viedeň – Berlín a klavírny virtuóz Rudolf Buchbinder. Ich sobotné vystúpenie v Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie pohladilo zmysly bežných milovníkov hudby a rovnako najnáročnejších vychutnávačov delikátnych nuáns tvorby Wolfganga Amadea Mozarta a Josepha Haydna.

Kto sa za názvom telesa (použil som jeho slovenský preklad) skrýva? Esencia toho najvzácnejšieho, čím dva z orchestrov absolútnej svetovej špičky disponujú. Sedemnásť hráčov zväčša od prvých pultov, s domicilom u Viedenských a Berlínskych filharmonikov (piati z Berlína, zvyšok z Viedne), spojilo pred dvanástimi rokmi sily, aby splnilo narodeninové prianie dirigenta Simona Rattlea spoločne si zamuzicírovať. Vznikol tak komorný orchester, ktorý každoročne podniká svetové turné s prominentnými sólistami. V tejto sezóne zavítal k nám s Rudolfom Buchbinderom.

Z konštelácie klaviristu prioritne upriameného na klasicizmus a hráčov sólistických kvalít (umeleckým vedúcim je prvý koncertný majster Viedenských filharmonikov Rainer Honeck) vzišli dve hodiny ušľachtilého čarovania s hudbou, s jej pavučinovými i šťavnatými nuansami v dynamike a farbách. Mozartove symfónie (č. 10 G dur a č. 29 A dur) tiekli vo svietivo lesklom prúde, hravo i dramaticky, s akurátnymi kontrastmi v tempách. Z ansámblu nemožno nikoho vyzdvihnúť. Sedem huslistov, traja violisti, dvaja violončelisti, kontrabasista, po dva hoboje a lesné rohy dýchali súladom tónovej estetiky, štýlu, emócie.

Dokonalý zážitok umocňoval v Mozartovom Klavírnom koncerte Es dur a Haydnovom Klavírnom koncerte D dur Rudolf Buchbinder, sedemdesiatje­denročný estét transparentne klasicistického zvuku nástroja. Nájsť tú mieru dominantnosti a zároveň včlenenia sa do ansámblu, tú dávku oduševnenia, ktorá nekoketuje s romantickým pátosom a zároveň dýcha citmi – o fenomenálnej technike ani nehovorím – to dokážu len výnimočné zjavy. Rudolf Buchbinder k nim nepochybne patrí, a preto jeho sobotné vystúpenie s viedensko-berlínskymi orchestrálnymi virtuózmi bude dlho rezonovať.

5 hviezdičiek z 5

• Komorný orchester Viedeň – Berlín / klavír: Rudolf Buchbinder / Mozart, Haydn / Koncertná sieň SF 9. decembra

Viac na túto tému: #recenzia #Slovenská filharmónia #Mozart #Rudolf Buchbinder