Veľká noc vo filharmónii mala punc originality aj ľudskosti

Pod taktovkou šéfdirigenta Jamesa Judda uviedla Slovenská filharmónia v rámci abonentných cyklov dva programy, zasluhujúce si pozornosť hneď z niekoľkých hľadísk.

03.04.2018 09:00
James Judd Foto:
Šéfdirigent Slovenskej filharmónie James Judd.
debata

Zvláštnosťou prvej z koncertných dvojíc 22. a 23. marca bolo, že dramaturgia reflektovala šesťdesiate jubileá dvoch popredných slovenských umelcov. Poslucháčsky príjemne a nenútene plynúcu skladbu Message pre violončelo a orchester Egona Kráka, ktorá je podľa slov autora akýmsi hudobným komentárom jeho pocitov a postojov voči okolitému svetu, v premiére úspešne uviedol koncertný majster skupiny violončiel SF a člen Moyzesovho kvarteta Ján Slávik.

Napriek tomu, že Koncert pre klavír a orchester č. 5 F dur op. 103 „Egyptský“, vytvorený v roku 1896 v Luxore, patrí k najznámejším dielam Camilla Saint-Saënsa, na pódiách sa vyskytuje sporadickejšie. V Redute zaznel vo vynikajúcom podaní srbskej klaviristky Jasminky Stančul. Nasledujúca Symfónia č. 5 D dur op. 107 „Reformačná“ Felixa Mendelssohna Bartholdyho, vytvorená na objednávku reformovanej cirkvi v Augsburgu, zasa pri aktuálnom spoločenskom dianí zapôsobila priam symbolicky.

Punc dramaturgickej aj interpretačnej výnimočnosti treba pripísať Veľkonočným koncertom 28. a 29. marca, na ktorých v histórii SF prvýkrát zaznelo monumentálne oratórium Felixa Mendelssohna Bartholdyho Paulus, vytvorené v duchu opusov Johanna Sebastiana Bacha či Georga Friedricha Händela, ale stojace v tieni autorovho druhého oratória Eliáš. Významný zástoj v diele so striedajúcimi sa dramatickými a komornejšie ladenými plochami, ktoré dirigent vo výraze vhodne rozlišoval, patrí aj zboru a sólistom.

Popri Orchestri SF si uznanie zaslúži Slovenský filharmonický zbor, pripravený zbormajstrom Viedenskej štátnej opery Thomasom Langom. Sólistickému obsadeniu dominovala mužská zložka, predovšetkým precítené hudobné i významovo-obsahové stvárnenie titulnej postavy sv. Pavla v podaní basistu Petra Mikuláša, ako aj kultivovane diferencovaný prejav a kovový timbre nemeckého tenoristu Rainera Trosta.

Zo žien zaujala väčšmi nemecká sopranistka Sibylla Duffe ako chorvátska mezzosopranistka Anthea Barac. Sólovo sa veľmi dobre uviedli i členovia basovej skupiny Slovenského filharmonického zboru Peter Kollár a Matúš Trávniček. Koncerty s dielom na duchovný námet však nadobudli ešte iný rozmer. Ako na úvod oznámil James Judd, filharmónia ich venovala spomienke na novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenicu Martinu Kušnírovú. Prirodzené, ľudské gesto, hodné našej prvej kultúrnej inštitúcie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Slovenská filharmónia #Veľká noc #James Judd #vražda novinára Jána Kuciaka