Anne-Sophie Mutter a Mozart? Spolužitie géniov

09.05.2019 09:23
Anne-Sophie Mutter
Husľová superstar Anne-Sophie Mutter sa premiérovo predstavila v Bratislave. Autor:

Dajme si otázku. Na ktorom z najvýznamnejších koncertných pódií sveta ešte Anne-Sophie Mutter nestála? S ktorou dirigentskou či inštrumentálnou hviezdou najvyššieho rangu nespolupracovala? Neľahká odpoveď. Možno nemožná. Päťdesiatpäťročná nemecká husľová superstar po prvýkrát vystúpila v Bratislave v Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie na pondelkovom koncerte v rámci abonentného cyklu agentúry Gesamtkunstwerk.

Na pódiu nestála sama. Jej partnerom bol Komorný orchester Viedeň – Berlín, tvorený hráčmi prestížnych filharmonikov z oboch uvedených miest. Dramaturgia večera, ktorým otvorila svoje rozsiahlejšie turné, bola monotematická. Znela výlučne hudba Wolfganga Amadea Mozarta, pričom Anne-Sophie Mutter sa sólisticky zhostila až troch husľových koncertov.

Všetky vznikli počas polroka 1775. Teda ešte pred skladateľovou dvadsiatkou. Každý z nich, či už druhý D durový, tretí G durový a piaty v A dur, nesú vlastnú kompozičnú pečať. Nedýcha z nich „len“ geniálna melodická nápaditosť, inštrumentálna svojbytnosť, ale aj postrehnuteľná rozdielnosť. V štruktúre, inšpirácii i nálade. Umožniť ich vyniknutie, a to v bezprostrednej následnosti v rámci jedného večera, tiež nedokáže hockto.

Anne-Sophie Mutter je unikátom svojho druhu. A keď sa stretne s Mozartom na spoločnej parkete, možno hovoriť o symbióze géniov. Legendárnym Herbertom von Karajanom v detskom veku objavená umelkyňa, ovenčená radom cien a aktívne podporujúca mladých umelcov (spoluprácou s ňou sa môže pochváliť aj slovenský kontrabasista Roman Patkoló), vládne nesmierne širokým repertoárom, siahajúcim až po súčasnosť. Pritom jej Mozart je štýlovo vzorový, ale aj svojský, neskopírovaný.

O Mutterovej technike, o jej opojnom frázovaní, pohrávaní sa s ozdobami, širokým spektrom dynamiky, o jej dialógu s muzikantmi a udávaniu koncepcie (v husľových koncertoch vlastne zastupovala dirigenta) vari netreba hovoriť. Pozoruhodná a výsostne autentická je samotná osobnosť umelkyne. Z jej prejavu vyžarovala hlboká poézia bez sentimentálneho nádychu. Pri hre pôsobila skôr introvertne, bez vonkajškovej mimiky, no zároveň, keď prebrala „líderstvo“ nad ansámblom, bola si vedomá svojej hodnoty i čara.

Samostatný obdiv si zaslúžilo 17-členné viedensko-berlínske komorné zoskupenie skutočných majstrov svojich nástrojov. Nielen pre delikátnu plastickosť a štýlovosť tónu (zahrali aj prvú symfóniu osemročného zázračného dieťaťa), ale rovnako pre rovnocenné partnerstvo so sólistkou. Anne-Sophie Mutter sa po troch husľových koncertoch odvďačila burácajúcemu publiku dvoma prídavkami.

Hodnotenie Pravdy

5 hviezdičiek z 5

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Slovenská filharmónia #Mozart #Anne-Sophie Mutter
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk