Kniha: Reportáž z ríše zla

Nakoľko mocný a nebezpečný je „Islamský štát“ v skutočnosti?

17.04.2016 12:00

Čo podnecuje jeho stúpencov, aby páchali príšerné zverstvá, nad ktorými zostáva stáť zdravý rozum a ktoré šokujú celý svet? Odpovede na otázky, nanajvýš aktuálne v tomto období, ponúka kniha Jürgena Todenhöfera, autora knihy 10 dní v Islamskom štáte.

10 dní v Islamskom štáte

Jürgen Todenhöfer ako prvý západný publicista cestoval v sprievode ťažko ozbrojených džihádistov po Islamskom štáte. Hoci to bola dobrodružná cesta s neistým koncom, jedine na nej mohol spoznať zblízka život najnebezpečnejších teroristov na svete. „Človek tam musí prísť, aby pochopil fenomén Islamského štátu. Ak máme nad nepriateľom zvíťaziť, musíme ho poznať,” hovorí autor knihy. Tvrdí, že bojovníci Islamského štátu sú presvedčení, že svojou totalitárnou ideológiou a demonštratívnou brutalitou dokážu zmeniť svet. (V Mosúle len štyristo bojovníkov IS zahnalo na útek 25 000 irackých vojakov a policajtov vyzbrojených najmodernejšou technikou. Stúpencom Islamského štátu trvalo len niekoľko mesiacov, aby dobyli územie s rozlohou Veľkej Británie. Každý deň sa k nemu pridávajú noví bojovníci z celého sveta.) "Napriek tomu Západ stále podceňuje nebezpečenstvo, ktoré IS predstavuje pre mier na Blízkom východe a na celom svete. Doteraz nevyvinul presvedčivú politickú stratégiu,“ uvádza. Kniha Jürgena Todenhöfera však varuje pred radikálnymi a neľudskými cieľmi Islamského štátu, pre ktoré neexistuje žiadne ospravedlnenie. Najmä z hľadiska islamu. Podľa Todenhöfera je IS dieťaťom vojny proti Iraku, ktorá nemala ani tú najmenšiu oporu v medzinárodnom práve. V románe z „ríše zla“ Todenhöfer vyzýva k nájdeniu politického východiska zo špirály násilia na Blízkom východe a rozumnej protiteroristickej politiky.

Todenhöfer podal svedectvá z bojísk na Blízkom východe vo viacerých knihách. Jeho knihy sú obhajobou sveta, v ktorom sa konflikty nebudú riešiť zbraňami a násilím, ale politickými prostriedkami. Zoči-voči vždy komunikoval s obidvoma stranami konfliktov, či to bol sýrsky prezident Asad alebo predstavitelia Talibanu. Z honorárov za knihy financuje okrem iného sirotinec v Afganistane, nemocnicu pre HIV pozitívne deti v Kongu a projekt izraelsko-palestínskeho uzmierenia. Aj výťažok z predaja knihy 10 dní v Islamskom štáte poputuje na podporu zranených sýrskych detí, sýrskym a irackým utečencom a deťom v Gaze. Z nemeckého originálu Inside IS – 10 Tage im „Islamischen Staat“ 264-stranový román preložila Zuzana Guldanová.

Viac na túto tému: #10 dní v Islamskom štáte #Jürgen Todenhöfer