Základná myšlienka práce Verejná mienka sa dá stručne vymedziť nasledovne: Možnosti poznania človeka sú obmedzené; človek nemôže poznať všetko, pretože okolité prostredie je zložitý a premenlivý fenomén. No ak chce pochopiť rôznorodosť sveta, systematizuje svoje poznania do kategórií a tieto kategórie môžu byť fikciami a stereotypmi. Teda prvky prostredia s pomocou ktorých sa človek prostrediu prispôsobuje. Správanie človeka je vlastne reakciou na stimuly pochádzajúce z prostredia.
Zastavme sa na chvíľu pri stereotypoch. V gréckom jazyku stereotyp znamenal pevný, ustálený, nemenný stav, tvar, návyk, spôsob konania, reagovania a podobne. V pôvodnom význame sa pojem stereotyp používal pre tlač z trvalého odliatku (odtlačku) sadzby, prípadne nezmenený reprint predchádzajúceho vydania. Tento typografický termín preniesol do spoločenských vied, ale aj do každodenného jazyka práve Walter Lippmann.
Stereotyp je v historickom spoločenstve prijatý vzor vnímania, filtrácia, interpretácia informácie pri rozpoznávaní a zoznamovaní sa s okolitým svetom, ktorý je založený na predchádzajúcej sociálnej skúsenosti. Stereotypy vytvárajú systémy. Systém stereotypov je sociálna realita.
Cez prizmu sociálneho stereotypu sa vnímajú reálne predmety, vzťahy, udalosti a konajúce osoby. Sociálne stereotypy sú neodlučiteľné komponenty individuálneho a masového vedomia. Vďaka nim dochádza k potrebnému skráteniu vnímania aj ďalších informačných a ideologických procesov vo vedomí, upevňuje sa pozitívna aj negatívna skúsenosť ľudí.
Knihu Waltera Lippmanna Verejná mienka by si mal prečítať každý sociológ, ale najmä ľudia, čo sa zaoberajú výskumom médií.
Portál