Björk teda popíjal kamilkový čaj, a keď dostal čokoládové koláčiky, rozžiarili sa mu oči. Rozprávali sme sa nielen o detektívoch, ale aj o osude maliara Muncha a o časoch, keď bol pod svojím pôvodným menom Frode Sander Øien v Nórsku rockovou hviezdou.
Bola som zvedavá, čo znamená vaše rodné priezvisko Oien. Našla
som, že v Nórsku je to celkom bežné meno, ktoré znamená čosi ako
„rovina pri rieke či jazere“. Prečo ste si zmenili meno na Samuel
Björk?
Pretože na začiatku som bol utajený autor. Chcel som, aby ostalo tajomstvom,
kto som. Desať mesiacov to v Nórsku nikto netušil. Meno Björk sa mi
páčilo, po švédsky to znamená „breza“. Vyrastal som totiž na mieste,
kde bolo veľa temných lesov a ja sa na temných miestach necítim celkom
dobre. Keď ste však vyšli trochu vyššie, rástli tam brezy. Tie stromy sa
mi vždy páčili, sú také krásne a biele. Preto sa mi páčilo aj
to meno.
Chceli ste tak zároveň oddeliť aj svoju predchádzajúcu tvorbu od
písania krimi románov?
Áno, na začiatku som si predstavoval, že rýchlo napíšem detektívku a
potom sa vrátim k tvorbe pre divadlo. Ale bola to taká zábava. Nerušil som,
že písať krimi môže byť také fascinujúce. Dovtedy som sa zaoberal
existencializmom a zmyslom života, ale to všetko som dokázal dostať aj do
detektívok.
Máte rád tvorbu islandskej speváčky Björk? Popri písaní ste aj
hudobníkom.
Nie som jej veľkým fanúšikom, páčili sa mi jej prvé albumy. Osobne sa
nepoznáme, hoci som bol veľakrát na Islande a dokonca som sa stretol aj
s jej exmanželom. Bol gitarista v kapele, z ktorej odišla. A odišla aj od
neho a potom sa stala slávnou. Tak neviem…
V každom prípade obe vaše mená Oien aj Björk spája príroda.
Hovorí sa, že Nóri sú veľmi spätí s prírodou, je to pravda?
Je to veľmi pravdivé. Zaujímavé je, že aj tí najviac mestskí ľudia
vyrážajú do prírody na prechádzky či lyžovačku. Je to čudné, lebo
u nás je taká zima, ale asi to máme v krvi. V detstve my všetci Nóri
nadávame na to, ako nás rodičia nútia chodiť na prechádzky, a
v dospelosti do prechádzok nútime svoje vlastné deti. Milujem byť vonku
v prírode, je to veľmi občerstvujúce. Svet je niekedy veľmi smutný a
stresujúci, už len tie americké voľby. Ja rád chodím do hôr, vždy tam
boli a budú tam aj po nás.
Keď som robila interview s nórskou architektkou Jenny Osuldsen zo
slávneho štúdia Snohetta, povedala mi, že štúdio pomenovali po nórskej
hore. Takže vy Nóri často pomenúvate svoje diela prírodnými
názvami?
Kedysi bolo všetko amerikanizované a urbánne a potom sme si všimli, že
také názvy nemajú osobnosť. Tak sme si začali vyberať mená z našej
krajiny. Nie je to fajn?
V oboch vašich detektívkach sa obete vrážd našli v lese.
Neboja sa teraz čitatelia vašich kníh chodiť do lesa?
Prečo? Veď detektívky sú populárne aj preto, že len čo ich zavriete, sú
všetky hrôzy preč. Mnoho ľudí má – nie nudné, ale tradičné životy,
robia opakujúce sa činnosti, takže sa radi ponoria do
strašidelného sveta…
Pôvodne ste prekladali Shakespeara. Čo vás doviedlo k písaniu
detektívok?
Prekladal som Shakespeara, práve som dokončil jeden z mojich hudobných
albumov a vracal som sa k románu, ktorý som mal rozpísaný už desať rokov.
Zrazu sa mi to zdalo také nudné, ten román umrel a nemal som žiadny projekt.
Moje staré vydavateľstvo organizovalo súťaž o to, kto napíše najlepší
krimi román v Nórsku. Odmenou boli veľké peniaze, ktoré mi práve
chýbali. Tak som napísal krimi a zapáčilo sa mi to. Ale nevyhral som,
skončil som druhý. Písal som pod pseudonymom, takže nikto nevedel, že som
to ja.
Naučili ste sa od Shakespeara, ako dobre písať či ako strhnúť
čitateľa?
Možno nevedomky. Bola to taká ťažká práca, sústredil som sa len na to,
aby som to zvládol. Keď som Shakespeara otvoril, nerozumel som jedinému
slovu. Viete, vždy som rád robil nové veci, je to pre mňa vždy výzva. Nie
som však veľký fanúšik Shakespeara, ani som nečítal všetky jeho hry.
O preklad ma vtedy požiadalo naše národné divadlo. Spýtali sa: Chceš
prekladať Shakespeara? Ako spisovateľ som automaticky odpovedal: Samozrejme,
urobím to. Čítal si to? Jasné. Dajte mi peniaze a preložím vám aj
Shakespeara. A keď som to otvoril, zdesil som sa: Och nie! A mal som na to
tri mesiace, to bola zábava.
Ktorá hra to bola?
Rómeo a Júlia. Ani som nevedel, ako sa to skončí. Vedel som, že umrú, ale
nevedel som prečo.
Vo vašich knihách používate veľa symbolov. Čo symbolizuje sova,
ako sa volá vaša knižná novinka?
Sova je pre Nórov oddávna symbolom smrti. Starí ľudia hovorili, že ak
počujete sovu, niekto zomrel alebo čoskoro zomrie. Dnes už sa to tak
nehovorí. A tiež je to nočný živočích, trochu strašidelný.

A prečo sa hlavný vyšetrovateľ volá Munch? Kvôli vášmu
slávnemu maliarovi Edvardovi Munchovi?
Áno, a mám aj priateľa Muncha, je v Nórsku veľmi známym hercom. Chcel som
si vystreliť z faktu, že v Nórsku sa už nikto nesmie volať Munch. Nórska
vláda to zakázala. Ja nemám rád, keď mi hovoria, čo mám robiť, takže
som sa rozhodol pomenovať tak svojho detektíva. Navyše je to fiktívna
postava.
Máte rád Munchove obrazy?
Milujem ich, vyzerajú trochu nedokončené. A mám rád aj príbeh o ňom. Za
Munchovho života jeho dielo ľudia neznášali. Bohaté paničky prechádzali
okolo jeho domu, a keď sa priblížili, skryli sa pod dáždnikmi, len aby
nevideli toho strašného umelca. Dnes Muncha každý miluje. Ale Nóri nevidia,
že súčasné umenie nie je také zábavné, ako by malo byť. Argumentujú:
Máme súčasné umenie, máme Muncha. O nórskom súčasnom umení by som
mohol rozprávať celé hodiny, irituje ma to. Máme novú vládu, ktorá
obmedzuje výskum, kultúru, v školách rušia umelecké predmety…
Prečo?
Tvrdia, že to nie je potrebné. Načo potrebujete vedieť písať, kresliť či
maľovať? Ako si tým zarobíte na živobytie? Viete, v Nórsku máme veľmi
vysoké percento samovrážd. Ak padnete na dno, je to ťažké, ťažšie než
inde na svete.
A čo teda považujú za potrebné? Matematiku či iné
vedy?
Nórčinu, angličtinu, matematiku, „skutočné veci“ ako fyziku či
históriu. Nie je to zvláštne? Ale hádam sa ich v ďalších voľbách
zbavíme.
Čo ste študovali vy?
Divadelnú dramaturgiu, ale dostal som sa do sporu s profesorom a odišiel som
zo školy. Moje vysokoškolské vzdelávanie trvalo len rok. Iné vzdelanie
nemám. Veľmi skoro som pochopil, že si urobím vlastnú kariéru. Možno
nezarobím veľa peňazí, ale budem mať vlastné projekty. Musím sa priznať,
že to bol skvelý pocit, keď mi v národnom divadle hrali prvú hru a ja som
na ceste k divadlu stretol toho profesora. Bol na druhej strane mosta a nemohol
sa mi vyhnúť. Hello! Spýtal som sa ho, či je stále na univerzite a či
videl moju hru. Videl.
Čo ste robili po univerzite?
Mal som dve deti ako veľmi mladý, pracoval som v reklame, písal poviedky pre
časopisy a snažil sa čím viac písať. A vydal som prvý album.
S hudbou ste začali až po univerzite?
Áno, v roku 1999 som mal takmer 30, keď som vydal prvý album. Ako mladík
som hral v kapelách, ale nemali sme nahrávacie zmluvy, nerobili koncerty
a šou.
Pôsobili ste v troch kapelách. Naraz?
V prvej – Sanderfinger – som bol čosi ako rocková hviezda, bol som
veľmi populárny, mal dobrú nahrávaciu zmluvu, robili sme šou. Druhá kapela
Haermaetti Tysland Band bola skôr vtip, robili sme si žarty z umelca
z nášho mesta, ktorého tam všetci milovali. Spieval len o tom, ako sa
opil. A potom sme založili kapelu I love Wynona, tam som si všetko robil
sám a skladal pesničky, ktoré by nemohli hrať rádiá. Máme asi
12 fanúšikov.
Páči sa mi vaša pesnička Sugar Lullaby (Cukrová
uspávanka).
Vy ste ju počuli?
Áno, našla som ju na YouTube. Zaujímala ma vaša
hudba.
Na YouTube však všetko stráca zvukovú kvalitu, my robíme nahrávky na
vinyl. Tú pieseň som napísal pre svojho starého otca, keď umieral. Vtedy sa
s ním všetci bavili o všetkom možnom, len nie o smrti. My sme spolu mali
dlhý rozhovor a potom som zložil tú uspávanku, takže je dosť osobná.
Viacerí škandinávski umelci o sebe hovoria, že sú plachí. Aj
vy, frontman kapely, sa považujete za plachého?
Istým spôsobom. Bol by som rád, keby som nemusel byť na pódiu. Rád tvorím
pesničky, ale šou nemám veľmi rád. Každý si myslí, že keď ste
frontman, máte rád pozornosť, ale ja sa na pódiu necítim dobre. Som tam
nervózny.
Ste na voľnej nohe alebo ste niekde zamestnaný?
Ja? S týmito knihami nemusím byť nikde zamestnaný. Mám najlepšiu prácu
na svete.
Niektorí čitatelia vás obviňujú z používania klišé, ako sú
depresívni detektívi závislí od alkoholu a cigariet. Je to
klišé?
Iste, mnohí autori chcú mať perfektné postavy na úrovni. Tak nepracujem.
Moje postavy prídu a sú tu. Nechcem, aby fajčili a pili, ale keď to robia,
čo proti tomu zmôžem?
Majú vlastný život?
Určite. V druhej knihe som sa v kapitole osem rozhodol, že postava bude
pracovať v telocvični. Urobil som si výskum, šli sme tam ráno, ale ona si
sadla a pokúsila sa zabiť.
Iní čitatelia zasa chvália vaše tempo a skvelý rozprávačský
štýl, napätie. Ako to robíte?
To je moje malé tajomstvo. Študoval som dramaturgiu a vždy som sa snažil
o to, aby čitatelia netušili, čo príde.
Čo je pre vás rozhodujúce pre dobrý krimi román?
Musí sa páčiť duchu aj srdcu. Dôležitý je aj jazyk, ale nesmie zatieniť
dej. Pre kriminálky som si vytvoril iný jazyk ako pre iné moje diela.
Má byť dobrá detektívka krutá a desivá?
Nie, nemám rád priveľa násilia, to je len fasáda, lacný trik. Zábava
musí byť na úrovni.
Čítate aj cudzie detektívky?
Nie, nikdy. Až teraz som v lietadle čítal svoju prvú knihu od Nesba –
len aby som zistil, či uhádnem, kto je vrah. Ale štýl iných vás ľahko
ovplyvní.
Čo rád čítate?
Donnu Tart a cyberpunk – Williama Gibsona, ale väčšinou píšem a na
čítanie nemám čas. Mám rád v knihách napätie, ale nemusia to byť
kriminálky.
A máte čas chodiť do divadla?
Áno, ale často sa tam nudím. Keď pracujete v biznise, už sa tak ľahko
nenadchnete. V nórskych divadlách sa hrávajú tradičné kusy, lebo divadlo
dnes nie je veľmi populárne. Ale ak hráte Ibsena, Shakespeara, ľudia prídu,
lebo je to časť všeobecného vzdelania. Ale nové hry ľudí veľmi
nelákajú. Aj keď máme veľmi úspešného súčasného dramatika, volá sa
Jon Fosse, toho hrajú aj v zahraničí. Jeho diela mám rád.
Pochádzate z umeleckej rodiny?
Nie, ale mama sa veľmi zaujímala o umenie. Často povedala: Najbližšie dva
týždne budeme mať chudobnejšie večere, pretože chcem kúpiť obraz. Bola
učiteľka, špecialistka na antické umenie, už je na dôchodku. Otec pracoval
v armáde, ale nie sme v kontakte. Mám dvoch dospelých synov, jeden študuje
žurnalistiku, druhý ekonomiku, a ročnú dcéru, volá sa Mia.
Ako vaša vyšetrovateľka Mia Krügerová?
Áno.
Samuel Bjørk
Narodil sa 12. mája 1969 v nórskom Trondheime ako Frode Sander Øien. Spisovateľ, dramatik, spevák a textár napísal svoju prvú divadelnú hru ako 21-ročný. Svoj prvý román Fantastiske Pepsi Love vydal v roku 2001, jeho adaptáciu uviedlo aj divadlo Trøndelag Teater, pre ktoré Bjørk preložil aj niekoľko Shakespearových hier. V roku 2009 vydal ďalší .román Speed na raňajky. Medzinárodný úspech si však získal až krimi románom Cestujem sama. V Nórsku táto kniha vyvolala hotovú senzáciu a v preklade vyšla v 29 krajinách. Ako prvý román napísaný pod pseudonymom získal nomináciu na Cenu nórskych kníhkupcov 2013. Ďalší mrazivý triler Sova (Uglen, 2015) je druhým románom, v ktorom sa objavujú postavy zohranej dvojice kriminálnych vyšetrovateľov Holgera Muncha a Mie Krügerovej. Vydal šesť albumov, napísal päť divadelných hier. Dnes žije a pracuje v Osle.