
Škola, ktorá sa smeje
Ján L. Kalina toto všetko vedel a chcel ešte viac podporiť veselú strunku. Rozhodol sa humor sústrediť, aby sa zaskvel v plnej kráse a zachoval pre budúcnosť. Veď je to zdroj poučenia a aj svojrázny dejepis. No najmä zábava! A tej nie je nikdy dosť, kvalitná zábava je vzácnosť. Ján L. Kalina teda od mladosti (narodil sa v roku 1913 v Košiciach) zbieral vtipy, výroky, citáty a rôzne absurdné výroky, aby ich zostavil do obsiahlej štúdie. Pracoval vlastne s rádioaktívnym materiálom ako vedec v laboratóriu. Mohlo to kedykoľvek buchnúť. Časy boli všelijaké a vrchnosť vlastne nikdy nemá rada posmechy. Keď však prišlo v šesťdesiatych rokoch uvoľnenie, zdalo sa, že humor má zelenú a každý ho víta a chápe. Nálada bola priam roztopašná, všetko sa mohlo. A tak Ján L. Kalina zostavil knihu Tisíc a jeden vtip, v ktorej sústredil materiál, ktorý roky zbieral. Chcel sa podeliť o silu koncentrovanej vtipnosti, ale myslel to možno aj ako rozlúčku s minulosťou. Asi predpokladal, že mnoho pranierovaných javov už v budúcom slobodnom svete ani nebude existovať, tak nech sa zachovajú aspoň ako veselý dokument v knihe, ako absurdné svedectvo o minulosti, nielen československej, ale aj svetovej. Textíky ešte doplnil aj o komentáre, dal ich do súvislostí a naznačil, čo ho na nich zaujalo a čo si treba všimnúť. On sám nazval svoju publikáciu učebnicou a rozdelil ju na lekcie „v-tipológie a ž'artizmu“. Na úvodnej stránke sa uvádza, že školenie poskytuje, čiže prednáša, Ján L. Kalina – Dr. Humoris Causa.
Kronikár humoru
Kapitol je devätnásť a obsahujú aj menej bežné námety – jedna sa napríklad volá Dada, absurdita, absolútne a iné choromyseľné vtipy. Sem zaradil Kalina aj vtipy, ktorým sa hovorí „kúzlo nechceného“ a režíruje ich sám život. Kalina pre tento typ humoru zvolil výraz neplánované vtipy. Vyznievajú ako bláznovstvo, hoci boli myslené smrteľne vážne. Je obdivuhodné, že autor ponachádzal príklady aj na tento typ humoru, ktorý je situačný, neopakovateľný a často nepolapiteľný. Vždy sa však nájdu kronikári humoru, ktorí úlovok pošlú ďalej. Aj Kalina bol taký kronikár, a tak sa na ne nezabudlo. Našiel humor aj v politických výrokoch, ktoré obyčajne zaniknú v éteri alebo v húštinách dejín. V knihe sú takéto prejavy obnažené na pár viet a poukazujú na absurdnosť celého kontextu. Často sa však takýchto „vtipov“ dopúšťajú politickí rečníci a ideológovia, ktorí v prejavoch toho nezáväzne natárajú viac než dosť. Niekedy na ich bludy poukáže až budúcnosť. Kalina vybral mnoho takýchto lapsusov u Hitlera. Ten napríklad v roku 1934 vyhlásil: „Svet musí vedieť: Čas diktátorov sa pominul.“ Posledné dve kapitoly sa trocha odlišujú od ostatných. V osemnástej sú tie vtipy, ktoré do nijakej škatuľky nepasujú, a v poslednej kapitole sú politické žarty z čias normalizácie. (Toto vydanie knihy je doplnené o vstupy, ktoré sa v čase prvého vydania ešte len mali stať.) Z kapitoly pod názvom „Jedna lekcia navyše: Nič na smiech“ naozaj mrazí: Po tom, čo sa čitateľ na knihe doteraz bavil, hoci to bol niekedy aj smiech cez slzy, číta, že tohto dobroprajného a žarty mapujúceho autora Krajský súd v Bratislave na pojednávaní dňa 11. septembra 1972 odsúdil. Presnejšie – zamietol odvolanie obžalovaného Dr. Ladislava Jána Kalinu, ktorý bol rozsudkom Mestského súdu v Bratislave dňa 28. júla 1972 uznaný vinným z trestného činu poburovania proti republike a odsúdený na nepodmienečný trest odňatia slobody v trvaní dvoch rokov. Znie to naozaj absurdne, lebo republiku kniha nepobúrila, naopak – všetci si ju obľúbili a bola veľmi populárna. No v roku 1972 už prebiehala normalizácia a všetko bolo inak. Pre mladšie ročníky, ale aj pre pamätníkov, bude zaujímavé čítať si podrobne o živote Jána L. Kalinu v doslove spisovateľa Dušana Taragela. Je to kus našich dejín cez konkrétny životný osud.
Vyhnanie z Bratislavy
<A>Rodina Kalinovcov bola v Bratislave známa. Spisovateľova manželka Agneša Kalinová bola redaktorkou Kultúrneho života, mali dcérku Julku, mnoho priateľov, a zrazu bác! Sú vyvrheli. V obvinení sa hovorilo nielen o tom, že Kalina zbiera protištátne vtipy, ale obvinili ho aj z toho, že púšťal doma hosťom piesne Karla Kryla. Vtedy bol Kryl naozaj v každej rodine, všetci si ho púšťali a veľmi to pomáhalo. Na každého krylofila, samozrejme, neprišli, niekto si ešte pospevoval, ľudia si teda mysleli, že obdobie normalizácie rýchlo pominie, že to je niečo naozaj prechodné, dočasné. No veľká časť spoločnosti už pociťovala represálie. Kalinovci mimoriadne. Normalizácia postihla najmä ľudí na vrchole kariéry, rozbila mnohé kamarátstva, pracovné kolektívy, zničila tvorivé úspechy či plány, prekliala celé rodiny, tým, že trpeli aj deti, ktoré nemohli napríklad študovať.
Tancoval sa aj kankán
Ján L. Kalina začínal v časoch, keď ešte nebola televízia. Ľudia počúvali rozhlas, v obľube boli estrády (aj v amfiteátri na Bratislavskom hrade, aj v PKO), humor mal rôznu úroveň, žánre. Venovali sa mu aj ľudoví rozprávači, aj intelektuálne študentské divadielka. Vychádzal humoristický časopis Roháč, vtípky sa uverejňovali v denníkoch i časopisoch. Karikaturisti kreslili aj tučných kapitalistov s cylindrom a cigarou, ale celkovo si táto brandža držala úroveň a autori si našli spôsoby, ako zaťať aj do tabuizovaných tém. Za zábavou sa chodilo do Tatra revue a pri zrode tohto kabaretu bol aj Ján L. Kalina. Tatra revue mala francúzsky šmrnc, baletky tancovali kankán, obecenstvo sedelo pri stolíkoch, jedlo sa tam, pilo a fajčilo. Spievala Zuzka Lonská, Zdeněk Kratochvíl a ďalší. Postupne do toho prenikal intelektuálnejší humor, prichádzali Lasica, Satinský, Janovic a ďalší. Prerušenie tohto trendu bolo bolestivé, ale základy humoru sa zničiť nedajú.