Hlavný hrdina Peter je novinár. Z osobných problémov prameniaci spánkový deficit a práca v bulvárnom denníku mu mizerný životný pocit nezlepšujú. Chýba mu dovolenka, nikam ho to však neláka a ani nemá peniaze. Potom ale objaví pobyty v tme, ktoré vyzerajú sľubne. Recenzie na tento druh zážitkov, ktoré si Peter prečíta na internete, ho nadchnú. Podľa niektorých ide o transcendentálny zážitok, ktorý dá človeku novú perspektívu, zresetuje mu hlavu. Presne to Peter potrebuje, takže ide do toho. Po dlhom čase pocíti nával entuziazmu. Vyberie si pobyt, všetko zorganizuje, rozlúči sa s bratom. Vstupuje do domčeka bez okien a izolovaného od okolitých zvukov so želaním, aby odtiaľ o niekoľko dní vyšiel ako nový človek.
Druhá postava príbehu je režisér Tomáš, ktorý ako autor ešte len čaká na svojich päť minút slávy a významnosti. Už nechce točiť reklamy a seriály, chce svoj vlastný projekt, ktorým by dokázal svoje kvality. Jeden taký projekt mu ale nevyjde. Rozhodne sa získať peniaze na nakrúcanie predajom zdedenej spustnutej záhrady aj s rozpadnutým domom. Prichádza na miesto, ktoré patrilo jeho predkom, aby urýchlil predaj, ale miesto ho očarí a rozhodne sa inak. Jeho ambície sú teraz omnoho vyššie. To, čo sa chystá nakrútiť, tu ešte naozaj nikdy nebolo.
Žiadna oddychovka
Ako literárny žáner napovedá, nebude to žiadna oddychovka. Tajomno, k tomu trochu mystiky, pocit napätia a prekvapivý záver, to sú atribúty, s ktorými sa autor Peter Derňár zručne pohral a vytvoril premyslený príbeh.
Po trochu dlhom úvode sa rozbehne dej, v ktorom autor pracuje so stupňovaním napätia. To priebežne vzrastá a klesá a preklopí sa do nečakaného záveru. Mýtický prvok sa do príbehu postupne dostáva vďaka čiernym stranám povkladaným v knihe, na ktorých sa paralelne odvíja niekoľko desivých historiek z minulosti. Na mieste, kam čierne strany čitateľa privádzajú, pôsobí neznáma magická sila, ktorá núti postavy konať istým spôsobom.
Na rozdiel od rôznych psychopatmi prepchatých trilerov je v Škrabote motivácia postáv do istej miery pochopiteľná a aj uveriteľná. Aspoň do istého času. Pocit zmaru, plahočenie sa v životných neistotách, morálny rozklad a túžba po zmysluplnom živote – to všetko je príznačné pre dnešnú spoločnosť. Kniha sa trochu dlhšie rozbieha, autor vykresľuje pozadie bulvárneho plátku, spôsob práce v ňom a pavučinu vzťahov postavy. Ani jeden z hlavných hrdinov nie je dokonalý a extrémne podmienky ich privedú k extrémnemu správaniu. Kým začnú prichádzať zimomriavky, treba si počkať. Motivácia a strata úsudku antihrdinu je možno trochu pochybná, ale pravda je, že autor dokáže udržať pozornosť čitateľa počas takmer 400 strán.
Tma desí odpradávna
„Rôzne príhody som dával na papier odnepamäti, ale buď som nemal dostatočnú výdrž, motiváciu, alebo som mal až prisilnú autocenzúru, aby z toho vznikla kniha, ktorú by som smelo ponúkol vydavateľovi,“ hovorí Peter Derňár. Raz prišla ale téma, pri ktorej hneď vedel, že to vyjde. Počas turistiky mu jeho sestra navrhla, či by neskúsil terapiu tmou. Peter Derňár sa touto myšlienkou začal vážne zaoberať a pochopil, že by to mohla byť zmysluplnejšia dovolenka ako osem dní na gréckych či chorvátskych plážach. „No keď už som takmer bral do rúk telefón, že sa prihlásim, začala moja fantázia pracovať nie veľmi zdravým spôsobom. Skrátka, uvedomil som si, že sa mi zatvoriť do tmy vlastne vôbec nežiada, no zároveň mám skvelý základ pre hororovú knihu. Veď keď vás cudzí ľudia zatvoria niekde na odľahlej farme úplne samého do domčeka bez okien a bez možnosti komunikovať s vonkajším svetom, môže sa vám stať všeličo…“
Trilery s mystickými a hororovými prvkami majú svojich fanúšikov, o čom nenechávajú na pochybách čísla predaných kníh Jozefa Kariku. Hlavný hrdina v jeho trileri Tma tiež zostane potme, ale za iných okolností. Tma je odpradávna zdrojom strachu a vždy aj bude. Debut Petra Derňára je pre tých, čo sa radi boja, príležitosťou dostať dávku emócií, ktoré vytrhnú zo všednosti.