Recenzia: Správa o falzifikovaní reality

Kniha Falzifikátori francúzskeho autora Antoina Bella u nás vychádza v období, keď sa témy falšovania a falzifikácie zhodou okolností tešia širšiemu záujmu verejnosti. Nedávne zverejnenie spisu pripisovanému slovenským spravodajským službám na internete pritom nie je jediným dôvodom tohto boomu.

19.04.2012 08:00
Antonio Bello: Falzifikátori Foto:
Antonio Bello: Falzifikátori

Okrem nášho lokálneho záujmu o tajné služby a ich dokumenty sme totiž svedkami aj zvýšeného záujmu literárneho, ktorý spôsobil posledný román Umberta Eca Pražský cintorín. Ak však Umberto Eco vytvára obraz falšovateľa ako dokonalého antihrdinu, Antoine Bello nám ponúka príbeh falzifikátora s ľudskou tvárou, ktorý si u čitateľa nachádza svoje sympatie.

Hlavnou postavou románu Falzifikátori je Islanďan Sliv Dartunghuver, mladý absolvent univerzity, ktorý k práci falzifikátora prichádza úplnou náhodou. Nie je to človek, ktorý by sa príliš zaujímal o svetové dianie a už vôbec nepatrí k tím, ktorí si o sebe myslia, že by toto dianie nejako mohli ovplyvňovať. Paradoxne sa však prostredníctvom svojho prvého zamestnania v kancelárii environmentálnych štúdií, dostáva do situácie, že do svetového diania vďaka svojím falzifikátorským schopnostiam zasahovať môže.

Sliv Dartunghuver pritom nie je nijaký solitér, ktorý by zaplavoval svet falošnými správami, ale je súčasťou spočiatku bližšie neurčenej tajnej organizácie, ktorej štruktúra a ciele sa postupne menia na hlavnú záhadu románu. Táto tajná organizácia, nazvaná CFR (Konzorcium pre falzifikáciu reality), má svoj hlavný plán, záujmy a priority, ktoré jej radovým zamestnancom nie sú celkom známe. Preto v románe postupne prevláda snaha odhaliť zámery tejto organizácie. Protagonista románu Sliv sa dostáva do CFR spolu s ďalšími adeptmi na agentov, nikdy si však nie sú istí, na ktorej strane sa nachádzajú. Okrem tejto neistoty sú stále viac vťahovaní do kariérnych postupov a hier, ktoré silno pripomínajú atmosféru nadnárodných korporácií.

Práve mladej generácii dobre známa štruktúra nadnárodných korporácii, ako aj vzťahy medzi jednotlivými zamestnancami, mladými, slobodnými indivíduami, ktorí tak trochu stále hľadajú sami seba a svoje miesto vo svete, sú tým, čo umožňuje Bellovi nájsť si svojho čitateľa. Veľa z jeho potenciálnych čitateľov, ktorí v súčasnosti sedia na korporátnych stoličkách, sa pravdepodobne cíti podobne. Nakoniec ani oni vždy nevedia o tom, čo ich zamestnávateľ v skutočnosti robí a keď vypracúvavajú svoje správy, možno si ani neuvedomujú, že falzifikácia nemusí byť len výroba falošných dokumentov, ale aj vytváranie dokumentov autentických, ktoré sa buď stratili, alebo pre nejakú banálnu prekážku nikdy neboli napísané.

Antoine Bello: Falzifikátori. Bratislava: Inaque.sk 2011. 424 s. Preklad: Aňa Ostrihoňová