Škola umeleckých remesiel bola unikátna. Vyšla o nej kniha

V medzivojnových rokoch 1928 - 1939 v Bratislave pôsobila výnimočná Škola umeleckých remesiel, ktorá položila základy slovenského dizajnu, výtvarnej pedagogiky, školy fotografie, filmu, aj divadelnej scénografie. Učil na nej Karol Plicka, Ľudovít Fulla i Mikuláš Galanda a ďalšie výrazné osobnosti. Dnes sa zdá až neuveriteľné, koľko toho za jedno desaťročie učitelia a ich žiaci stihli! O Škole umeleckých remesiel práve vyšla nádherná a vzácna kniha, ktorú vydalo Slovenské centrum dizajnu vo vydavateľstve Slovart.

28.04.2022 14:00 , aktualizované: 16:03
Módna kresba Foto:
Módna kresba pod vedením Mikuláša Galandu.
debata

Remeslo a dizajn

Školu umeleckých remesiel (ŠUR) založil Josef Vydra, začínala kurzami a postupne vybudovala grafické, drevorobné, kovorobné, textilné a módne, fotografické aj filmové oddelenie. Mnohé výrobky, ktoré sa v 30. rokoch zrodili pod strechou ŠUR, by ste si obľúbili aj dnes – od hračiek cez nábytok či módne šaty, návrhy interiérov, aranžovanie aj obálky kníh či dobové plagáty, logá. Majú totiž nápad, sú praktické aj pekné, dobové aj moderné.

ŠUR - ŠKola umeleckých remesiel v Bratislave 1928

Pozrite si výrobky legendárnej Školy umeleckých remesiel z 30. rokov minulého storočia.

Fotogaléria
Martin Brezina: Návrh na tanier plaketu ŠK...
Ukážky tvorby žiakov ŠUR - Návrh  kovovej...
+4Mária Kokodyová: Módna kresba pod vedením...

Výnimočný prínos tejto školy bol najmä v tom, že prepájala remeslo, umenie a praktickú výrobu a vo svojej dobe bola veľmi progresívna. Jej programom bolo „Nebáť sa moderny, kriticky z nej vyberať a skúšať všetko najnovšie a prenášať výsledky späť do výroby“. Spolupracovala s výrobnými podnikmi, prizývala k žiakom odborníkov za zahraničia na prednášky či kurzy, žiacke práce posielala na medzinárodné výstavy a veľtrhy, hľadala talenty už medzi deťmi.

Ukážky tvorby žiakov ŠUR - Návrh  kovovej... Foto: Reprofoto/Slovart, Slovenské centrum dizajnu
Škola umeleckých remesiel figurina Ukážky tvorby žiakov ŠUR - Návrh kovovej reklamnej figuríny. Z knihy ŠUR, Škola umeleckých remesiel v Bratislave 1928 - 1939.

Žiaľ, s nástupom 2. svetovej vojny a Slovenského štátu museli českí učitelia odísť a ani povojnová doba progresívnej pedagogike nepriala. Škola zanikla a s ňou sa stratilo veľa artefaktov a dokumentov, po ktorých dnes pátra celý tím výskumníkov. Knihu ŠUR – Škola umeleckých remesiel v Bratislave zostavil trinásťčlenný tím a práca na nej trvala celých osem rokov.

Klára Prešnajderová, Simona Bérešová, Sonia de... Foto: Slovart/ Slovenské centrum dizajnu
kniha Škola umelckých remesiel Klára Prešnajderová, Simona Bérešová, Sonia de Puineuf (eds.): ŠUR Škola umeleckých remesiel v Bratislave 1928 - 1939

Slovenský bauhaus

„Škola umeleckých remesiel bola bauhaus (nový, progresívny typ výtvarnej školy) na slovenský spôsob. Z medzinárodného hľadiska sa zapojila do veľkého hnutia reformy škôl a z domáceho hľadiska sa snažila Slovensko hospodársky pozdvihnúť. Všetci učitelia veľmi dbali na používanie lokálnych materiálov, ale v modernom dizajne, aby sa výrobky dokázali predať,“ hovorí hlavná zostavovateľka knihy Klára Prešnajderová.

619575190 Čítajte viac Elektrizujúca modrá je hitom, pomohol k tomu aj zosnulý Abloh. Máme inšpirácie!

Najväčšiu radosť pri výskume jej prinieslo, keď sa jej podarilo skontaktovať so synom jedného zo zakladateľov ŠUR Antonína Hořejša – Petrom Horom Hořejšom. Vypátrala ho cez internet, kontaktovala rôzne školy a miesta, až sa dopracovala k jeho emailovej adrese. Syn o tomto období života svojho otca nevedel, informácie z výskumu po rokoch zmenili pohľad syna na svojho otca, ktorý medzi dvoma vojnami pomáhal meniť tvár Slovenska.

Mária Kokodyová: Vychádzkové šaty, 1933 Foto: ŠUR/Slovenské centrum dizajnu/ Slovart
Vychádzkové šaty Mária Kokodyová: Vychádzkové šaty, 1933

„V rokoch 1928 až 1939, keď táto škola pôsobila, neexistoval výraz dizajn. Dnes môžeme smelo povedať, že ŠUR prepájaním remesla, umenia a výroby priniesla na Slovensko začiatky výučby dizajnu vo výnimočnej kvalite, s medzinárodným významom, nebyť vojny mohli sme z jej práce ako krajina výrazne profitovať,“ pripomína riaditeľ Slovenského centra dizajnu Maroš Schmidt.

Dnes sú inštitúcie v zahraničí a často aj doma milo prekvapené, akú progresívnu školu sme na Slovensku v 30. rokoch mali. Jej odkaz si dnes ctí umelecko-priemyselná škola, Vysoká škola výtvarných umení či fakulta architektúry. Výnimočnú Školu umeleckých remesiel teraz pripomína výnimočnou publikácia v grafickej úprave Márie Rojko, ktorá zaujme odborníkov aj laikov. Vyjde aj v anglickej verzii.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #kniha #dizajn #Škola umeleckých remesiel #Slovenské centrum dizajnu