Výchovné koncerty zbavujú v Topoľčanoch nudy

Keď speváčka Lucia Lužinská a gitarista Boris Čellár spustili projekt Jazz Goes To School, v ktorom pre študentov škôl hrali a rozprávali o džeze, považoval sa v kontexte výchovných koncertov za mimoriadne prínosný. Zbaviť "výchovné koncerty” nudnej nálepky chce aj nezávislé kultúrne centrum Nástupište 1-12, ktoré sídli v podchode autobusovej stanice v Topoľčanoch.

07.01.2013 08:00
38 filip topolcany foto 4x Zero Absolu.... Foto:
Miestnym gymnazistom zahral a prednášal tento rok aj francúzsky elektrorockový projekt Zero Absolu.
debata

V žánroch a experimentoch ide ešte ďalej a od minulého školského roka organizuje pre miestnych gymnazistov koncerty a workshopy, ktoré sú zamerané na takzvanú súčasnú kultúru a elektronickú hudbu. "V prvom rade už samotný priestor Nástupišťa 1–12, teda verejný priestor a betónový podchod, sprostredkúva študentom úplne iný zážitok, umožňuje im uvoľniť sa a tým byť prístupnejšími k novým zvukom a novej hudbe,” hovorí pre Pravdu Julo Krištof z Nástupišťa 1–12.

Holokaust aj šmykľavka
Nástupište 1–12 patrí k najzaujímavejším projektom, ktoré za posledné obdobie na Slovensku vznikli. Skupinka nadšencov z občianskeho združenia si spočiatku len s podporou mesta, ktoré im prenajalo časť podchodu pod autobusovou stanicou, svojvoľne začala organizovať kultúrne akcie. Na nich úplne prirodzene spájajú verejný priestor podchodu, ktorým denne prejdú tisícky ľudí, s kultúrou, ktorá za normálnych okolností široké davy neoslovuje.

V poslednom období tak bol podchod nielen zaradený do Československého pavilónu na Bienále architektúry v Benátkach, ale odhalil aj atypický pamätník holokaustu od výtvarníčky Daniely Krajčovej a v budúcnosti plánuje prerobiť nefunkčné eskalátory na šmykľavku. Tú budú môcť využívať aj dospelí ľudia pri prechádzaní podchodom.

Iné výchovné koncerty
Výchovné koncerty sú výsledkom spolupráce Nástupišťa s oboma gymnáziami v Topoľčanoch. V dopoludňajších hodinách neprinášajú iba samotný koncert, ale aj predstavenie samotného umelca či prednášku o spôsobe jeho práce: "Študenti majú často možnosť sami sa zapojiť do predstavenia či tvorby daného autora, a to priamo počas koncertu. Dobrým príkladom je workshop, ktorý viedol na Slovensku žijúci britský hudobník Jonny Fox. Ten s deťmi nahrával zvukové sample či podklady,” vysvetľuje Julo Krištof.

Podobným spôsobom tak v Nástupišti vystúpili domáci aj zahraniční umelci. Z Francúzska to bol napríklad Zero Absolu hrajúci bez sprievodnej kapely rockovú hudbu s elektronikou, zo Slovenska napríklad Toni Granko, ktorý podobný workshop viedol aj pre deti predškolského veku v Bratislave a v Košiciach. Na Slovensku tak ide o unikátny a málo vídaný projekt. O podobné iniciatívy sa však snažia aj v kultúrnych centrách Stanica Záriečie v Žiline a Banská St a nica v Banskej Štiavnici.

Vedieť odmietnuť
Celkovo by v Topoľčanoch chceli robiť podobných akcií aspoň šesť počas jedného školského roka. "Nečakáme, že sa na základe týchto aktivít náhle stane zo súčasnej kultúry a umenia masovka, ale veríme, že tým môžeme prispieť k rozvoju kritického myslenia a študentov naučiť vyberať si. Výsledkom takého kritického myslenia a výberu pritom pokojne môže byť aj odmietnutie tvorby, ktorú na danom koncerte predkladáme my,” dodáva Julo Krištof s tým, že aj práve študenti miestnych gymnázií patria medzi pravidelných návštevníkov večerných akcií pre verejnosť a mnohí z nich napríklad pomáhajú dobrovoľníckymi aktivitami samotnému priestoru.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba