Podľa vedenia mesta členstvo v sieti UNESCO Creative Cities Network je obrovskou príležitosťou pre mesto pokračovať v rozvoji, ktorý naštartoval titul Európske hlavné mesto kultúry 2013. Ten umožnil Košiciam predstaviť a ďalej rozvíjať kultúrne dianie v európskom kontexte. Priniesol investície do infraštruktúry pre kultúru, preveril životaschopnosť umeleckých iniciatív, umožnil mestu získať medzinárodné kontakty, a čo je najdôležitejšie, mnohí Košičania začali vnímať kreativitu ako významný katalyzátor ďalšieho rozvoja mesta. Členstvo Košíc v sieti kreatívnych miest UNESCO môže tento dynamický vývoj významne urýchliť.
Prihlášku mesta Košice do UNESCO Creative Cities Network pripravila a do kandidatúry úspešne zapojila ďalšie subjekty v Košiciach a regióne nezisková organizácia Creative Industry Košice. Jej riaditeľ Michal Hladký povedal, že Košice aj ziskom prestížneho titulu potvrdili, že sa profilujú ako mesto, v ktorom majú informačné technológie a kreatívny priemysel silné zastúpenie. Práve oblasť mediálneho umenia prináša prepojenie tvorivosti a umenia s novými technológiami a IT. Košiciam a regiónu to dáva veľkú príležitosť cielene sa týmto oblastiam venovať a využiť ich synergiu pre rast a konkurenčnú výhodu mesta.
UNESCO Creative Cities Network bola založená v roku 2004 s cieľom združovať mestá, ktoré identifikovali kreativitu ako významný faktor pre trvalo udržateľný rozvoj. Vytvára podmienky medzinárodnej spolupráce v oblasti kreatívneho priemyslu a zvyšuje sociálny a ekonomický potenciál členských miest. Do dnešného dňa mala 116 členov z celého sveta. Každé kreatívne mesto sa orientuje na jedno zo siedmich odvetví: hudbu, literatúru, film, ľudové umenie a remeslá, design, mediálne umenie a gastronómiu.
UNESCO má morálnu autoritu, intelektuálny potenciál a dobré meno, na ktorom si zakladá, preto je titul UNESCO zárukou kvality a istou prestížou. Členstvo v UNESCO Creative Cities Network nie je časovo obmedzené. Mestu umožní získať relevantné informácie, kontakty na odborníkov a samosprávy, zapájať sa do výmeny umelcov a expertov. Členovia siete kreatívnych miest by mali nielen získavať, ale mali by prispievať aj vlastným vkladom, čo ich núti k aktivite v rámci siete. Kreatívne mestá majú skúsenosť s tým, že podpora kultúry pomáha aj rozvoju v oblasti podnikania.