Zatiaľ čo pre konzumentov kultúry a fanúšikov umenia to predstavuje skôr obmedzenie možností trávenia voľného času či nepríjemnosti súvisiace s vracaním vstupného za podujatia, ktoré síce pripravené sú, no nemôžu sa konať a verejne prezentovať, pre ich organizátorov to znamená, že niekoľkomesačná, pri festivaloch celoročná, príprava a práca vyšli nazmar. Nečinnosť v čase koronavírusu ich môže nielen demotivovať, ale predovšetkým poriadne finančne oslabiť, ak nie až potopiť.
Spevák James Blunt bol v stredu prvou lastovičkou spomedzi umelcov, ktorá si našla cestu „vyletieť“ za svojimi fanúšikmi. Koncert v Hamburgu odohral bez obecenstva a streamoval ho na internete, kde si ho mohli ľudia pozrieť aspoň sprostredkovane, cez obrazovky. Obdobný koncept aplikovala česká speváčka Lucie Bílá. Jej slovenské turné síce zrušili, no Bílá vytiahla záložný plán, svoje vystúpenie v sprievode pianistu Petra Maláska streamovala v stredu večer na Instagrame aj na Facebooku. Urobila to podľa jej slov preto, že jej na fanúšikoch záleží. A „kultúrnym konzumentom“ by malo rovnako záležať na umelcoch. Alebo nie?
Situácia je síce pre mnohých, ktorí mali v tomto čase naplánované festivaly, premiéry či koncerty, kritická, no ponúka priestor na prejavenie solidarity. A to konkrétne s inštitúciami, ktoré festivaly a predstavenia organizujú a ich činnosť je na dobu neurčitú ochromená, čo pre niektorých predstavuje niekoľkotisícové straty napríklad na vstupnom predanom v predpredaji, ale aj na vstupnom, ktoré nepredajú vôbec. Predstavenia, ktoré umelci pre divákov nemôžu odohrať, by mohli byť (a niektorí tak aj konajú) prezentované on-line, podobne ako Bluntov a Bílej koncert. Herci a hudobníci budú hrať síce bez divákov, no stále pre nich. A, naopak, my máme v stave umeleckej karantény príležitosť uvedomiť si nevyhnutnosť dotýkať sa umenia. Gestom vyjadrenia spolupatričnosti s umelcami, ktorí sú pri prezentácii svojho diela od priameho kontaktu s nami závislí, by mohlo byť odmietnutie vrátenia vstupného za zrušené eventy. Podobne ako podporujeme projekty vo fáze ich vzniku prostredníctvom crowdfundingových kampaní. Veď keď budú opäť môcť, vynahradia nám to.
Pre diváka môže byť odmietnutie vrátenia desiatich či dvadsiatich eur symbolickým gestom a divadlo či organizátor koncertu tak dostanú podanú záchrannú ruku. Môže to totiž ovplyvniť ich zotavovanie sa po odznení koronavírusu, ktorý bude mať na finančný stav mnohých umelcov, ako aj menších a rovnako veľkých kultúrnych inštitúcií či podujatí pravdepodobne zdrvujúci účinok.