Recenzia knihy Náhradník: Princ Harry všetko stratil, ale našiel Meghan

Aj ten, kto sa nezaujíma o anglickú kráľovskú rodinu, vie, že princezná Diana tragicky zahynula v parížskom tuneli a zanechala dvoch synov Willyho a Harryho, že Willy má Kate a Harry má Meghan a že medzi nimi je láska aj sváry. Ich exkluzívne aj všedné súkromie približuje kniha princa Harryho Náhradník, ktorá práve v slovenskom preklade Andrey Vargovčíkovej vyšla vo vydavateľstve Ikar.

03.06.2023 08:00
princ harry Foto:
Princ Harry a Meghan počas svadby v roku 2017.

Autor Princ Harry je síce ešte mladý (narodil sa v roku 1984), ale jeho život je dramatický a pestrý, takže autobiografia má takmer 500 strán. Text je nabitý udalosťami aj názormi kráľovského potomka, ktorý je však – ako druhorodený – iba náhradník v ašpiráciách na trón. Z toho vyplýva Harryho základný životný pocit, ako aj názov knihy. Následník bez nádeje na kráľovský trón je smutná kategorizácia, čo ešte umocnili ďalšie udalosti.

Keď Harry prišiel v roku 1997 o mamu, mal trinásť rokov a musel si zvyknúť na osamelosť. Bol síce obklopený honorom, mal veľa príbuzných, ale v kráľovskej rodine panujú strohé pravidlá, vrúcnosť nie je v protokole. Dôležité sú povinnosti. Malý princ vyrastal bez nežnosti, chýbala mu spontánnosť a úprimnosť. Potreboval viac účasti najmä od brata a otca, ako aj od starých rodičov. Všetci boli zaneprázdnení, súviseli s trónom priamo, kým najmladší Harry bol ešte dieťa, navyše – náhradník. Najviac si ho všímali bulvárne médiá a zákerní paparazzovia, ktorí zabili aj jeho mamu. Stali sa pre princa strašidlami.

náhradník princ harry

Boj s bulvárom je teda aj jeden z hlavných motívov autobiografie Náhradník. Harry si bulvárne klamstvá a dôsledky veľmi berie k srdcu. Je totiž zraniteľný, povahou, ale aj spôsobom života. Otec mu síce hovorí „nečítaj to, drahý môj“, ale Harry chce, aby ho verejnosť vnímala inak, než ho vykresľuje bulvár. Preto aj napísal autobiografiu, ktorá má všetko uviesť na pravú mieru. Ponúkol verejnosti svoju verziu toho, čo sa dialo za posledné roky na kráľovskom dvore, ale najmä v jeho duši.

Náhradník, princ Harry Čítajte viac Náhradník. Princ Harry dostal za knihu obrovské peniaze, ale zaplatil za to vysokú cenu

Nie je ľahké kraľovať

Ako v knihe Harry konštatuje, monarchia už nie je, čo bývala a príslušníci kráľovskej rodiny nie sú už len uctievané idoly. Majú odporcov, ktorí ich považujú za darmožráčov a svoje pozície musia stále obhajovať. Harry tiež cíti túto povinnosť, chcel veľa dokázať, spočiatku to však nešlo. Chýbala mu opora v rodine, všetci mali svoje záujmy a ciele. Stará mama panovala, otec si musel usporiadať svoj súkromný život a riešil vzťah so starou láskou Camillou, starší brat Willy sa občas (napríklad na škole v Etone) tváril, že Harryho ani nepozná, len aby mu mladší súrodenec nezavadzal.

Harry je citlivá dušička a tieto pocity si v knihe vylieva. Nie sú to však len holé náreky. Svoje ťažkanie podáva cez reportovanie o prostredí, v ktorom žije; čitateľ spozná intimitu známych palácov a záhrad. Dostane sa až do detskej izby malého Harryho alebo neskôr do stanu, v ktorom – je to v Afrike – trávi Harry svoju prvú noc s Meghan. V tomto výjave sa, mimochodom, spájajú dve veľké Harryho lásky. Afrika a Meghan.

Afrike v knihe Náhradník patrí tiež výsadné miesto. Krásu a ohrozenie tohto svetadielu popisuje veľmi pôsobivo. Afriku Harry dôverne pozná a na tomto vzťahu sa prejavuje jeho cit pre prírodu a pre zvieratá. Veľmi dojímavo píše napríklad o osude nosorožcov, na ktoré poľujú pytliaci a zanechávajú ich po odrezaní rohov pomaly v mukách zomierať. To sú naozaj silné pasáže a ako literárny text majú väčšiu silu než mnohé proklamácie či akcie na záchranu Afriky a planéty.

Spare princ Harry Čítajte viac Knihu britského princa Harryho napísal ghostwriter. Spôsobuje nákupný ošiaľ

Popol na hlavu

Väčšinou sa však Harry venuje v knihe svojim vlastným hriechom. Tie boli, samozrejme, aj predmetom bulvárnych článkov, takže sú čitateľom povedomé, autor ich však dáva do súvislostí. Tak sa napríklad vracia ku kauze nacistickej uniformy, v ktorej prišiel na maškarný ples. Sype si úprimne popol na hlavu a vysvetľuje svoju nerozvážnosť. Píše, že kostým mal z požičovne, že ho konzultoval aj s bratom a jeho ženou Kate, ktorí si tiež neuvedomili obludnosť tohto žartíku a masku mu odporúčali.

Po tom, čo sa celý svet vydesil nad hlúpym a surovým činom rozmaznanca, absolvoval Harry aj rozhovor s britským hlavným rabínom a doplnil si vzdelanie o tom, čo sa dialo počas druhej svetovej vojny. Priznal, že má vo vzdelaní medzery – však je pilotom a má vojenskú akadémiu –, ale snaží sa to napraviť. Motívom je mu vraj aj manželka Megan, ktorá je veľmi vzdelaná, sčítaná a rozhľadená. Harry však mal zmysel pre poéziu a krásu umenia už skôr, než svoju múzu spoznal. V tomto smere mu bolo školou domáce prostredie, plné obrazov, sôch a kníh.

Kráľ Karol III. a kráľovná Camilla (v strede)... Foto: SITA/AP, Hugo Burnand
Kráľ Karol III. a kráľovná Camilla Kráľ Karol III. a kráľovná Camilla (v strede) zachytení na oficiálnom portréte s aktívnymi členmi kráľovskej rodiny - zľava: princ Edward, vojvoda z Kentu, Birgitte, vojvodkyňa t Gloucesteru, princ Richard, vojvoda z Gloucesteru, viceadmirál Sir Tim Laurence, princezná Anne, princ William, princ z Walesu, Kate, princezná z Walesu, Sophie, vojvodkyňa z Edinburghu, princezná Alexandra, Lady Ogilvy a princ Edward, vojvoda z Edinburghu.

Z rozprávania sa napríklad dozvedáme, že jeho otec, dnes už kráľ Karol III., je veľký ctiteľ Shakespeara a že Harry bol s ním často v dramatikovom rodisku Stratforde, kde si pozreli aj predstavenia jeho hier. Milá, a aj nám blízka, je pasáž, v ktorej píše Harry o tom, ako jeho otec bojuje za udržanie bohatosti angličtiny v bežnom vyjadrovaní a vyčíta mladým, že málo poznajú Shakespeara.

Ešte aj ryšavé vlasy

Harry sa v knižke vykresľuje ako kôpka nešťastia, nie je vraj nijaký lúmen a ešte má aj ryšavé vlasy, v ktorých sa časom dokonca objavuje plešina. Ako vidno, má zmysel pre humor, ale to nestačí, aby netrpel depresiami, úzkosťami a smútkom. Máta ho najmä mamina smrť a tejto mory sa nezbaví, ani keď pri pobyte v Paríži absolvuje jazdu tunelom, v ktorom prišla o život. O mame veľa uvažuje, zmieňuje sa aj o jej priateľoch a dokonca nevynechá ani pikantériu, ktorá sa tiež objavila v tlači. Ryšavé vlasy má vraj po jednom z maminých milencov. Fakty však tvrdenie vyvracajú.

Harry má silu hovoriť otvorene aj o nepríjemných témach (priznáva i omrznutý penis), čím, samozrejme, vyvoláva aj polemické odozvy, najmä v rodine. Vedie to k hádkam a odcudzeniam, ale on sa chce dopátrať pravdy a akejsi spravodlivosti. Nechce kompromisy. Zaujímavá je napríklad zmienka o tom, že Elton John mu dal čítať svoje pamäti, ktoré boli podobne objasňujúce ako tieto Harryho.

Povedal, že ich bude uverejňovať na pokračovanie v istých bulvárnych novinách, ktoré predtým prinášali skresľujúce informácie. Harry aj Meghan sa čudovali, ako môže takto postupovať a napokon spolupracovať s bulvárom. Vraj je to jediná cesta. Kniha teda ponúka viacero tém, ktoré zaujmú rôznych čitateľov. Niekto si bude čítať o tom, ako Harry bojoval v Afganistane, či aj zabíjal, iní sa sústredia na jeho lásky, manželku a deti. Je to tiež téma obohratá, ale aj túto kapitolu svojho života uvádza princ najprv opisom svojho životného východiska.

ELTON JOHN Čítajte viac Elton John vzdal na koncerte hold britskej kráľovnej Alžbete II.

Bol ako dieťa osamelý, chýbala mu mama, láskavé dotyky. Chcel sa čím skôr oženiť, mať svoju vlastnú rodinu, v ktorej by panovali iné spôsoby. Chodil s viacerými dievčatami, ale tie sa zľakli pozornosti, ktorú Harry na verejnosti vyvolával, nechceli prijať tento údel života s novinármi v pätách. Meghan sa toho spočiatku nezľakla, napokon však celá Harryho rodina ušla pod tlakom verejnosti do Ameriky. Táto línia autobiografie poskytuje informácie o rozdieloch americkej a anglickej mentality, o znášanlivosti ľudí. V tejto časti knihy sa množia informácie aj o pletkách v rodine, ktoré nie sú až také zaujímavé, ale pre príbuzných sú práve tie problémom.

Harry aj trocha poohováral, ale z toho sa nestrieľa. Však to iste nie je jeho posledná kniha, sotva štyridsiatnik Harry bude určite pokračovať. Dúfajme, že aj ostatné príbehy budú mať také šťastné konce ako tento: manželka Meghan sa vyzná, že pre ňu nie je žiadny náhradník.

Viac na túto tému: #princ Harry