Febiofest sa snažil vždy reagovať na aktuálne pohyby v spoločnosti a inak tomu nebude ani tento rok. Do kinosál prinesie množstvo dôležitých filmov. Vzhľadom na šokujúcu a agresívnu vojnu vedenú Ruskom na Ukrajine, ktorá je celosvetovou hrozbou a dotýka sa nás všetkých; sa rozhodol festivalový tím vytvoriť špeciálnu sekciu Ukrajina: v strede Európy, v rámci ktorej každý večer uvedie tematické filmy.
Čítajte viac Činohra SND odohrá inscenáciu Láskavé bohyne na pomoc Ukrajine„Akurát v čase kedy sme uzatvárali program tohtoročného festivalu vtrhlo Putinove vojsko na územie Ukrajiny. Museli sme na túto udalosť reagovať a rozhodli sme sa vyskladať špeciálnu sekciu filmov, ktoré, veríme, aspoň trochu poodhalia súvislosti tejto tragickej udalosti. Či už ide o filmy, ktoré priamo súvisia so súčasným Ruskom a Ukrajinou a porušovaním základných ľudských práv a slobôd alebo dokumenty širšie reflektujúce tému okupácie,“ hovorí programový riaditeľ festivalu Ondrej Starinský.
Čo znamená vojenská okupácia? Izraelský režisér Avi Mograbi sa to snaží vysvetliť vo svojom dokumentárnom filme Prvých 54 rokov – stručný manuál vojenskej okupácie. Príkladom mu je izraelská okupácia palestínskych území Západného brehu Jordánu a Pásma Gazy. A k okupácii, ktorú zažila naša krajina v roku 1968 sa vracia cez unikátne novoobjavené archívne zábery film Jana Šikla Rekonštrukcia okupácie.
Dokument Nahovno práca sleduje Natašu – úspešnú, bohatú ženu, ktorá túži po sláve a splnení jej sna. V Putinovom Rusku sa rozhodne založiť nezávislú televíznu stanicu. Čoskoro sa jej „dieťa“ ale stane osamelým ostrovom politickej a sexuálnej slobody. Televízia Dožď (Dážď) je jedinou nezávislou spravodajskou televíznou stanicou, ktorá prežila Putinovu vládu.
Čítajte viac Sean Penn nakrúca film o vojne na UkrajineFilm Odvaha bieloruského režiséra Aliakseia Paluyana bol nakrútený počas prezidentských volieb v Bielorusku. Centrom dokumentu sú traja herci z podzemného divadla v Minsku, ktorým nie je ľahostajní ďalší osud ich krajiny. Hlas ľudu je však brutálne potlačený bezpečnostným aparátom režimu a krajina sa ocitá na pokraji občianskej vojny.
Výber dokumentov uzatvárajú dva filmy skvelého znalca súčasného Ruska Vitalija Manského – prvým je unikátny portrét muža, u ktorého to celé začalo, dnes už staručkého Gorbačova (Gorbačov. Raj). Jeho druhý film Príbuzní (2016) je osobným pohľadom na konflikt Ruska a Ukrajiny, ktorý sa začal po Majdane – Mansky ako ruský občan ukrajinského pôvodu navštevuje svoju rozvetvenú rodinu na Ukrajine a otvorene s nimi rozoberá napätú situáciu, v ktorej sa obidve krajiny ocitli.
Odraz je jedným z dvoch hraných filmov vo výbere špeciálnej sekcie. Pod taktovkou ukrajinského režiséra Valentyna Vasyanovycha však vznikla snímka o nič menej dôležitá ako tie dokumentárne. Film je príbehom ukrajinského chirurga, ktorého zajmú ruské vojenské sily v konfliktnej zóne na východnej Ukrajine. Po prepustení sa vracia do svojho pohodlného bytu a snaží sa nájsť zmysel života v tom, že sa snaží vylepšiť si vzťahy s dcérou a bývalou manželkou.
V separatistickom regióne sa odohráva aj film Donbas, za ktorý režisér Sergei Loznitsa získal Cenu za réžiu v Cannes 2018. Film prináša obraz neprehľadnej situácie v regióne kde prebieha hybridná vojna – kde sa zároveň bojuje aj boj inscenuje.
Vstupné z tejto sekcie pôjde v plnej hodnote na podporu pomoci pre Ukrajinu. Pridá sa aj vstupné z filmov, ktoré budú v programe špeciálne označené. Všetky tieto peniaze pripojíme k zbierke #KtoPomôžeUkrajine.
Aj v ostatných sekciách tohtoročného programu Febiofestu sa nájdu tituly, ktoré vzhľadom na situáciu naberajú na aktuálnosti. Za zmienku stojí dokumentárny film Prípad Niny Guseva o demonštrácii za spravodlivé voľby v Rusku v roku 2019, celovečerný animovaný film Cez hranicu sledujúcu dramatické cesty súrodencov, ktorí utekajú pred prenasledovaním z bližšie neidentifikovanej východoeurópskej krajiny či hraný český film Okupácia Michala Nohejla o jednej noci, jednom bare a ospalom večierku, ktorý naruší namol opitý ruský dôstojník.
Pozoruhodný je aj ukrajinský film talentovanej mladej režisérky Kateryny Gornostai Stop zemlia (2021). Coming-of-age film bol ocenený na minuloročnom Berlinale – ide o radikálny, autentický a citlivý pohľad na znepokojujúci pocit mladosti a vnútorný pohľad na ukrajinskú mládež.