Recenzia: Čarovná rodina skrýva hlboké jazvy

Hranice animovaných filmov sa neustále posúvajú ďalej. Dôkazom je aj nová snímka Encanto: Čarovný svet, ktorú režíruje dvojica Jared Bush a Byron Howard. Namiesto typického boja dobra so zlom rieši rodinu, ktorá sa musí vyrovnať so svojimi traumami. Film je nominovaný na Oscara za najlepší animovaný film, najlepší soundtrack a najlepšiu originálnu pieseň.

23.03.2022 09:00
Encanto Čarovný svet Foto:
Rodina Madrigalovcov, ktorí spolu žijú v čarovnom dome.

Nepriateľ neexistuje

Pedro a Alma Madrigalovci sú spolu so svojimi trojčatami nútení opustiť rodnú dedinu v Kolumbii, v ktorej vypukol ozbrojený konflikt. Pedro neprežije, a Alma tak zostane sama s deťmi. Stane sa však zázrak – sviečka, ktorú Alma drží v rukách, sa stane čarovnou, a vytvorí pre rodinu bezpečný domov. Okolo neho sa postupom rokov vytvorí prosperujúca dedina a Alma sa stane hlavou rodiny Madrigalovcov.

Každý jej člen získa po dosiahnutí piatich rokov magické schopnosti, ktoré využíva na pomoc v dedine. Hlavnou postavou príbehu je dospievajúca Mirabel, ktorá na rozdiel od svojich súrodencov, bratrancov a sesterníc žiadnu schopnosť nezískala. Aj keď ju jej rodina miluje, občas je vidno, že je pre nich menejcenná. Keď sa však čarovný dom začne správať zvláštne, Mirabel sa rozhodne, že rodine pomôže za akúkoľvek cenu. Postupne tak odkrýva tajomstvá a bolestivé jazvy členov rodiny.

Moja afganská rodina - film Čítajte viac Recenzia: Moja afganská rodina

Mirabel s prekvapením zisťuje, že čarovné schopnosti nie sú len darom, ale aj bremenom. Jej sestra Louisa, ktorá oplýva neuveriteľnou silou, je pod neustálym tlakom. Má pocit, že na jej bremenách leží celý svet. Najstaršia sestra Isabela je zase obrazom dokonalosti, no je ním zviazaná a nemôže si dovoliť robiť chyby. Najsmutnejším objavom je však strýko Bruno, ktorý má schopnosť predpovedať budúcnosť. Keďže ľuďom často hovoril o nešťastných veciach, ktoré sa im prihodia, začali ho nenávidieť a on sa napokon začal skrývať v dome. Jeho rodina ho tak nevidela celé roky.

Trailer k animovanému filmu.

Mirabel spočiatku hľadá nepriateľa, neskôr však zisťuje, že žiaden neexistuje. Jej rodina stojí zoči-voči démonom, ktorých si sama vytvorila. Mirabel sa pokúša presvedčiť ich, aby sa s tým vyrovnali, no nikto ju nechce počúvať. Príliš sa boja opustiť svoje status quo, ktoré ich drží pokope dlhé roky. Hlava rodiny Alma na nich navyše preniesla svoje obavy z nebezpečia, ktoré im hrozí zvonka.

Úspešný soundtrack

Encanto: Čarovný svet vám neponúkne žiadne veľkolepé dobrodružstvá, ktoré by sa odohrávali v rôznych prostrediach. Dej je uzavretý v prostredí domu Madrigalovcov a priľahlej dediny. Všetko je krásne, farebné a veselé, ako sa na správnu rozprávku patrí, no napriek tomu sa pod povrchom nachádzajú temné a bolestivé miesta.

Žiadny súboj dobra so zlom, ale snaha jedného dievčaťa pomôcť rodine zbaviť sa svojich problémov. Samej sa jej to však nepodarí, na vyriešenie situácie potrebuje, aby rodina konala spoločne. Ide teda o veľmi dospelú tému, je však podaná spôsobom, ktorému porozumejú aj deti. To, že takáto téma dostala priestor v animovanom filme, je dobrým signálom do budúcna – venovali sa jej už aj snímky Pripojení či V hlave.

Utiecť film Čítajte viac Recenzia filmu Utiecť: Zabudni na to, kým si bol

Oceniť treba aj vynikajúci soundtrack, ktorý skomponoval Lin-Manuel Miranda. Piesne We Don't Talk About Bruno a Surface Pressure sa stali okamžitými hitmi. V rebríčku Billboard 200 obsadil soundtrack prvú priečku.

Film napokon ukazuje, že Mirabel predsa len má čarovnú schopnosť – spojiť rodinu a zabezpečiť jej budúcnosť. Rovnako, ako sa to pred rokmi podarilo jej babke Alme.

HODNOTENIE PRAVDY 5 hviezdičiek z piatich

Encanto: Čarovný svet/USA 2021/r. Jared Bush, Byron Howard, h. Simona Augustovičová, Ľudmila Mandžárová, Gizela Oňová, Juraj Hrčka, Svätopluk Malachovský, Monika Drgáňová, Andrea Sabová, Miroslava Drínová a ďalší.

Viac na túto tému: #film #animovaný film #fimová recenzia