Paríž, 13. obvod: Láska v čase neobmedzených možností

Zatiaľčo v týchto dňoch vo francúzskom Cannes zdieľajú najčerstvejšie filmové zážitky stovky divákov a diváčok z celého sveta, niečo pekné - späté s festivalom - sa deje aj na Slovensku. V bratislavskom kine Lumiére môžete, okrem iných canneských hitov, vidieť všetkých päť filmov ocenených Zlatou palmou v rokoch 2016 až 2021.

19.05.2022 11:00
unnamed-2 Foto:
Hoci sú Emilie, Nora a Camille dávno plnoletí, režisér ich vo filme Paríž, 13. obvod podrobí skúške dospelosti v dotyku s láskou.
debata

Otváracím filmom podujatia Cannes v Lumiéri 2022 bol v utorok večer Paríž, 13. obvod francúzskeho scenáristu a režiséra Jacquesa Audiarda. Film o prepletených ľúbostných trápeniach mladej štvorice mal na festivale premiéru vlani a dnes vstupuje do slovenskej kinodistribúcie.

Brzdou je množina alternatív

Audiard vystavuje svojich hrdinov zaťažkávajúcim skúškam, nachádza ich často vykorenených a osamotených a okolnoťami ich utvrdzuje, že jediné, na čom záleží je vzájomnosť a láska. Taký bol napríklad príbeh Z hrdze a kosti (2012), či Zlatou palmou ocenený Dheepan, kde sleduje vojnového veterána zo Srí Lanky v novej, hoci pre utečenca rovnako brutálnej, realite parížskeho predmestia.

Snímka z filmu oceneného Zlatou palmou Dheepan. Čítajte viac Audiardova krutá romanca

Postavy pre svoj zatiaľ posledný film tiež nachádza v parížskej metropole, kde sa pokúšajú dotknúť lásky a opustiť prázdnotu. Niektorí vedome, iní sa zas hlbokým citom bránia. Ich problémy spoľahlivo zarezonujú v každom z nás, veď všetci sme sa neraz nešťastne či šťastne zamilovali. Zásadnou témou je aj profesijné uplatnenie, či tápanie vo víre možností. V ich prebytku mladí ľudia často ustrnú a nedokážu sa pohnúť z miesta.

Rutinné prežívanie týchto problémov troch žien a jedného muža sa pretína v parížskej štvrti Les Olympiades a aj v tomto príbehu uplatnil Audiard ako naratologický kľúč osudovosť. Presne tú, ktorej často pripisujeme dôležitosť najmä v momentoch, keď ide o lásku. Totiž stretnúť niekoho a zamilovať sa doňho je tak výnimočné a nevyspytateľné, že to skrátka nemôže byť bez zásahu “z hora”. Filmár skúma v príbehu práve schopnosť a neschopnosť pripustiť si tento zásah do života.

A čím tento, inak tradičný milostný príbeh vyniká? Azda tým, že neukazuje len krásu zamilovanosti, ale predovšetkým spúšť, ktorú tento pocit zanechá, ak nie je naplnený. Analyzuje jej klamlivosť a nedosiahnuteľnosť.

Expozícia štartuje ilúziou, že láska naplnená bude a tento šikovný trik sa zopakuje niekoľkokrát, kým sa tak naozaj stane. Mladá Emilie dostane už po dvoch týždňoch od svojho nového spolubývajúceho a milenca Camilla tvrdú podpásovku. Nezáväzný sex zostáva pre neho nezáväzným sexom, no Emilie sa už stihla zaľúbiť a silného presvedčenia sa len tak nevzdá. Filmárov záujem sa však v druhej tretine príbehu šikovne presunie o pár blokov od jej bytu, kde v univerzitnej lavici nachádza tridsiatničku Noru. Poznačená bližšie nešpecifikovanou milostnou traumou sa utieka k novému začiatku v Paríži. A zhodou náhod natrafí na Camilla a zhodou náhod medzi nimi vznikne erotické napätie.

Herec Tahar Rahim v hlavnej úlohe francúzskeho filmu Prorok, ktorý získal najviac - až šesť nominácií na Európske filmové ceny 2009. Jednu z nich má aj Tahar Rahim. Čítajte viac Recenzia: Našla sa cesta zo zajatia priemerných filmov

Vieš vôbec čo chceš?

Audiard kladie svojim postavám otázku, či dokážu lásku rozoznať od ilúzií, ktoré si o nej vytvárajú. Dáva im nápovedy, necháva ich zakopnúť aj prežiť skutočné pocity a jeho reprezentácia milostných eskapád je autentická. Vie, aké slepé uličky musí človek navštíviť, aby našiel sám seba a utriasol si hodnoty. Štylisticky ponechal príbeh v čiernobielych obrazoch. Necháva vyniknúť brutalistickej architektúre v kontraste s klasicistickými stavbami centra parížskeho 13. obvodu. Drsnú postmodernosť odcudzeného metropolitného života bičuje elektronickou hudbou producenta Roneho.

Neštíti sa irónie. Postavy zraňuje, aby sa otrasené opäť vystavili svojmu bytiu. Hoci tento filmár tento rok dosiahol sedemdesiatku, nakrútil film o neukotvených tridsiatnikoch a ich každodenných problémoch aby odhalil úskalia možností, ktorým osamotený mestský človek čelí. Od nerozhodnosti, neschopnosti vzdať sa slobody a prevziať s láskou zodpovednosť za druhého, až po bezradnosť vystúpiť z prázdnoty. Ako na jeden z prostriedkov eskapizmu pred sebapoznaním upozorňuje na nezáväzný sex. Ten je vďaka swipovaniu v aplikáciách dostupnejší, ako kedykoľvek predtým.

Hodnota filmu Paríž, 13. obvod spočíva predovšetkým v pomenovaní a zakonzervovaní rozhádzaných hodnôt súčasného mestského človeka, ktorý do vysychajúcej dynamickej premenlivosti svojich dní opatrne zapúšťa zraniteľné korene. S jednoduchým cieľom: vytvoriť útočisko pre lásku a dať svojmu zmätku zmysel.

HODNOTENIE PRAVDY: 3/5
Paríž, 13. obvod/Fran­cúzsko 2021
réžia: Jacques Audiard
hrajú: Noémie Merlant, Geneviève Doang, Jehnny Beth, Makita Samba, Lucie Zhang
 

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Kino Lumiere #Jacques Audiard #MFF festival Cannes