Práve pre náhlu citovú krízu – a veľkú naštvanosť – prerušili (dovtedy ideálni partneri v najlepšom veku) dovolenku v Tichomorí a leteli malým poštovým lietadielkom, aby sa čím skôr rozviedli. Pilot však stratil vedomie a dvojplošník sa zrútil do mora. Stroskotanci sa preberú na belostnej pláži pustého ostrova.
Raj banality
Rozvadená dvojica musí teda ešte spolu vydržať. Alice (Jana Plodková) a Richard (Jiří Langmajer) tam síce na seba ďalej vrčia, ale postupne sa príjemne zabývajú a užívajú si prírodu i voľný čas. Skrátka, všetko je v pohode. Režisér uchopil príbeh opačne, postavil ho na hlavu: namiesto zúfalstva či tragických zranení sa manželia po havárii len trocha oprášia a pokračujú vo svojej banálnej existencii. Hádajú sa, ale sú presvedčení, že všetko dobre dopadne, však dnešný svet je bezpečný a všemocný. Už ich iste hľadajú.
Nerobia z havárie veľkú vedu a aj príroda im prihráva. Okrem mora majú obďaleč vodopád, postavili si prístrešok, nazbierali kokosové orechy a more priplaví, na čo si pomyslia. Aj gitaru, aj alkohol, aj ihlu a niť. Napokon však vypľuje aj mŕtvolu pilota, ktorého zručne a bez veľkých emócií jeho poslední pasažieri pochovajú. Veľa rečí okolo mŕtvoly nenarobia, nebudú si kaziť pohodu.
Zaľúbení divosi
Dni ubiehajú, život na ostrove má už svoju pravidelnosť a patrí k nej aj siesta, počas ktorej si Richard zapisuje a kreslí do notesa. Domáca pani sa pekne upravuje, neopúšťa sa, naopak – divočina jej pristane. More, slnko a piesok urobia svoje a manžel začne po žene lačne poškuľovať. Pokušenie pôsobí aj na rozvadených manželov.
Ako to dopadne vo filme s podtitulom Dovolenka za trest? Vrátia sa k sebe títo dočasní divosi? Autori (scenár napísali Rudolf Havlík a Filip Oberfalcer) sa snažia diváka napínať, ponúknu aj jemné dejové zauzlenia, ale mohli sa trocha viac snažiť. Aj oni ako keby si urobili z prípravy filmu prímorskú pohodu a uspokojili sa s mdlými dialógmi, hoci ide o klasickú konverzačku, ktorá je vždy veľkou príležitosťou pre vtipné prestrelky.
Čítajte viac Česká komédia Buď chlap sa natáčala v horách, uviedli jej predpremiéruV Ostrove je tak vydarená napríklad scéna s hadom, ktorý – ako vieme – v raji symbolizuje diabla. Skúša to aj na Alicu a Richarda, ale manželia napokon hada upečú a biblického pokušiteľa zjedia. I tak však zhrešia. Dokonca sa im napokon ani z ostrova nechce odísť, čo svedčí o vývoji deja, ale celkovo sa nič zvláštne nestane.
Divák si v pohode môže užívať pohľady na statného Langmajera a krehkú Plodkovú, ako aj vychválenú thajskú prírodu, ale nezbaví sa pocitu oklieštenosti. Ako keby sa kamera naozaj mohla pohybovať iba na malom – prenajatom – úseku. A niektoré scény vyzerajú, ako keby vznikli na kolene. Napríklad záchranca stroskotancov sa iba mihne, nepoznateľný a neobjasnený.
Jeho význam prehluší jasot Alice v podaní Plodkovej, ktorá inak vniesla do prášilovského príbehu trocha ozajstnosti. Nečakane sa zjaviaceho záchrancu vtipne pozdraví: Dobrý den. Nepodarilo sa jej ale presvedčivo odohrať napríklad scénu, v ktorej oznamuje manželovi, že raz, keď bol na služobnej ceste, jej vyoperovali maternicu. Tu sa do filmu postaveného síce na zveličení vlúdil náznak sentimentu, a to už bolo priveľa aj na Plodkovú.
Čítajte viac Akademici nie sú úzkoprsí. Filmom roka je Všetko, všade, narazDiváci v Česku vraj na film vo veľkom chodia, režisér Havlík má totiž povesť zručného remeselníka a jeho filmy sú obľúbené (Po čom muži túžia, Bábovky, Prezidentka). Robí ich tak, že divák sa usmieva a hoci filmy aj kritizuje, odchádza v pohode. Aj v tomto prípade je to tak.
HODNOTENIE PRAVDY: 2,5 HVIEZDIČIEK Z 5
Ostrov / ČR, 2023 / r.: Rudolf Havlík / h.: Jiří Langmajer, Jana Plodková, Ted Otis.