Recenzia filmu Veľryba: Keď sa trauma roky zajedá

Čerstvý držiteľ Oscara pre najlepší mužský herecký výkon Brendan Fraser nosil počas nakrúcania drámy Veľryba protetický oblek, aby dosiahol efekt tristokilogramového morbídne obézneho muža. Jeho prejav sa zredukoval do minimalistických gest a výrazov tváre, ktorú tiež zakrývala maska. Ako sa Fraser, známy z filmov Múmia či Kráľ džungle, zhostil svojej životnej úlohy, môžete posúdiť sami, dráma o rozorvaných srdciach v réžii Darrena Aronofského dorazila do našich kín.

18.03.2023 10:00
the whale Foto:
Za stvárnenie hlavnej postavy vo filme Veľryba Darrena Aronofského má Brendan Fraser prvého Oscara.
debata (4)

Pátosom nešetria

Aronofsky nakrútil Veľrybu podľa scenára debutanta Samuela D. Huntera, ktorý adaptoval svoju rovnomennú divadelnú hru. Ten pri postave Charlieho vychádzal aj z vlastnej skúsenosti, ale len pri jeho profesii. Keď vyučoval dramatické písanie, tiež nabádal študentov, aby zabudli na pravidlá a napísali niečo úprimné. Hoci premisa jeho Veľryby smrdí od hlavy vykonštruovanou tézou a teatrálnym pátosom, autori aj herecký kolektív každému detailu absolútne dôverujú. Práve to robí z tohto srdcerváča nespochybniteľný fil­m.

Trailer filmu Veľryba

Fraser, ale aj jeho herecké kolegyne Hong Chau (opatrovateľka Liz), Sadie Sink (dcéra Ellie) a Samantha Morton (bývalá manželka) potia pred kamerou krv a aj preto sa emóciám pri komornej dráme o konci jedného nešťastného života nedá ubrániť. Autori síce v mnohých momentoch efektívne vytlačia slzy na krajíček, ale ich zaslzené oči im bránia v komplexnejšom uvažovaní nad načrtnutými témami. Ich Veľryba viazne na emocionálnej plytčine.

Brendan Fraser a Rachel Weisz v akčnom fantasy...
V Rockeroch z roku 1994. Spolu so Stevom...
+3Ako vlasatý divoch George v disneyovke Kráľ...

Aronofsky dobre vie, kde udrieť, aby z publika vydoloval empatiu, a žmýka ju v každom detaile. Veľryba rozhodne nie je pohodlné kino. Na obmedzenom priestore zatuchnutého bytu graduje tragédiu jednej rodiny, ktorú zničila zakázaná homosexuálna láska a slepá viera v Boha. Hunter využíva triky zručného dramatika, aby sme po sprche afektov odišli z kina zničení a očistení, Aronofsky zasa príbeh o samotárovi uväznenom vo vlastnom tele perfektne graduje.

Hong Chau bola nominovaná na oscara pre... Foto: A24
Sni mka obrazovky 2023-03-17 o 13.51.46 Hong Chau bola nominovaná na oscara pre najlepšiu herečku vo vedľajšej úlohe.

Je to ešte očistec alebo už peklo?

Charlieho čas sa kráti, zdravie mu nedovoľuje vychádzať zo svojho pochmúrneho bytu, no dvere sa neustále otvárajú a zatvárajú. Väčšinu dňa presedí na pohovke a prijíma návštevy. Aronofsky ho pre filmové rozprávanie nachádza pár dní pred smrťou. Vo filme prechádzajú Charlie, Liz (plní aj funkciu nevlastnej sestry Charlieho zosnulého milenca), Ellie a jej mama, Danteho spaľujúcim očistcom.

V zmysle hesla „pred smrťou sa treba pozrieť pravde do očí“ je tento čas pre Charlieho intenzívnym pohľadom do svojej zraniteľnosti a bolesti, ktoré roky zajedal. Prejedať sa začal zo žiaľu, keď jeho partner spáchal samovraždu. Opustil pre neho vtedy osemročnú dcéru a matka mu zakázala vídať ju. Prirodzene to všetkých zúčastnených poznačilo, Ellie je agresívna a smutná, jej matka je alkoholička a Charlie umiera na následky žiaľu. Vo Veľrybe im Aronofsky doprial poslednú spoločnú hostinu uvarenú z ich vlastných chýb, samoľúbosti a neochoty porozumieť druhému.

Sadie Sink stvárnila Charlieho dcéru. Herečka... Foto: A24
Sadie Sink Sadie Sink stvárnila Charlieho dcéru. Herečka je známa zo série Stranger Things.

Dialógy sú plné prázdnych fráz a morálnych poučiek. Do Veľryby napchali priveľa: zakázanú homosexualitu, bigotných veriacich, rozbité rodiny, fatálnu lásku a korunovali to gýčovými poučkami o tom, že máme zostať sami sebou.

Keby Charlie a jeho manželka nemysleli pri rozchode na seba, Ellie by nestratila otca. Keby rodičia Liz uprednostnili pred cirkvou svojho syna a porozumenie, nespáchal by samovraždu. Nešťastných keby je v príbehu celá plejáda. Veľryba tým odhaľuje potrebu starostlivosti o druhých, ale aj o seba samého. Aby nás všetko to nešťastie napokon nezožralo.

Ghostface, Scream 2022, Vreskot Čítajte viac Recenzia: Brutálnejší, kreatívnejší, vtipnejší. Nový Vreskot prekonal očakávania
HODNOTENIE PRAVDY: 3H
Veľryba / USA, 2022/ r. Darren Aronofsky / h. Brendan Fraser, Hong Chau, Sadie Sink, Samatha Morton a ďalší