Recenzia: Traja mušketieri a D'Artagnan opäť tasia kordy

Milovníkov historických filmov nepochybne nadchne nové poňatie Troch mušketierov režiséra Martina Bourboulona. Slávne dielo francúzskeho spisovateľa Alexandra Dumasa dostáva nový dych, nechýbajú mu hrdinské súboje, intrigy ani láska. Prvý film s príznačným názvom Traja mušketieri: D'Artagnan práve prichádza do slovenských kín, jeho pokračovania s podtitulom Milady sa diváci dočkajú ešte tento rok v decembri.

06.04.2023 07:00
Traja musketieri Foto:
François Civil ako D'Artagnan.

Namiesto súboja priateľstvo

Do Paríža prichádza mladý a až hlúpo odvážny D'Artagnan (François Civil), ktorý sa chce stať jedným z kráľových mušketierov. Už počas príchodu sa zapletie do drobných sporov s Athosom (Vincent Cassel), Porthosom (Pio Marmaï) a Aramisom (Romain Duris), pre ktorých je však hrdosť a česť všetkým, preto ho vyzvú na súboj – pekne jeden po druhom. Osud to napokon zariadi tak, že sa z nich stanú priatelia, ktorí sa neskôr pre záchranu Athosa podujmú na odhalenie intríg tajomnej Milady (Eva Greenová) a kardinála Richelieu (Eric Ruf). Sprisahanci sa zo všetkých síl pokúšajú vyvolať vojnu medzi protestantským Anglickom a katolíckym Francúzskom.

S rozpočtom viac ako 70 miliónov eur sú Traja...
François Civil ako D'Artagnan.
+5Vincent Cassel a Eva Greenová.

Tvorcovia zvolili obsadenie na mieru. François Civil stvárňuje neskonale smelého D'Artagnana pripraveného ísť do každej bitky. Vincent Cassel predstavuje rozvážneho Athosa poznačeného trpkým osudom, Pio Marmaï zasa veselého bisexuálneho Porthosa a Romain Duris očarujúceho a sebavedomého zvodcu. Okrem nich vo filme vyniká aj fantastická Eva Greenová ako Milady, ktorej úlohy prefíkaných záporáčok jednoducho sedia.

Kaskadéra takmer nepotreboval

Snímka má všetko, čo si človek od historického veľkofilmu môže priať. Niektorým divákom môže prekážať trochu roztržitá kamera počas bojových scén, ktoré sú miestami príliš hektické a ťažko pozerateľné. Zaujímavosťou je, že Civil väčšinu svojich kaskadérskych kúskov zvládol sám. Možno sa dal inšpirovať svojím hereckým kolegom Casselom – ten napríklad v Dannyho dvanástke sám stvárnil známu scénu s laserovým tancom, a to vďaka dokonalej znalosti capoeiry – brazílskeho bojového tanca.

Okrem súbojov s kordmi naši hlavní hrdinovia postupne rozpletajú klbko intríg. Vo väčšine zásadných situácií sa nachádzajú v správnom čase na správnom mieste, aby dokázali zasiahnuť a zlikvidovať svojich nepriateľov. Nič iné sa však od tohto žánru očakávať nedá, napriek všetkému film nepôsobí sentimentálne, divák úprimne drží mušketierom palce a dúfa v ich víťazstvo.

Otrhaný fešák

Tvorcovia sa nesnažia vtedajšiu dobu príliš romantizovať. D'Artagnan je síce fešák, ale nesmierne špinavý, v obnosených a roztrhaných šatách. Takmer pri každom zábere si divák povie, že v Paríži 17. storočia to zrejme veľmi nevoňalo. Kontrastne pôsobia honosné paláce šľachty a kráľa Ľudovíta XIII., ktorý sa zo všetkých síl snaží zamedziť prípadnej vojne. Práve vysoké spoločenské kruhy sú však zdrojom tých najväčších intríg a falošných úsmevov.

dungeons and dragons Čítajte viac Recenzia: Film podľa stolovej hry baví humorom i dobrodružstvom

Prvý diel Troch mušketierov je skutočne vydareným historickým filmom, ktorý dnešným divákom približuje jedno z najvýznamnejších diel francúzskej literatúry. Režisér sa príbeh nesnaží silene modernizovať, čo by v konečnom dôsledku bolo zbytočné. Vďaka kvalitnému scenáru a ešte kvalitnejšiemu obsadeniu sa mu podarilo vytvoriť snímku, ktorú si užije skutočne každý. Hádam bude pokračovanie rovnako dobré.

HODNOTENIE PRAVDY: 5/5
Traja mušketieri: D'Artagnan / Francúzsko, Nemecko, Španielsko 2023 / r. Martin Bourboulon, h. François Civil, Vincent Cassel, Pio Marmaï, Romain Duris, Eva Greenová, Lyna Khoudriová, Louis Garrel a ďalší.

Viac na túto tému: #Vincent Cassel #Eva Green #Traja mušketieri